سید حسن آرمان

ایران کوچک

انقلاب اسلامی واقعیت دارد و با فرهنگ اسلامی وصل است و با اهل بیت علیهم السلام وصل است. این نهضت با فطرت بشری و انسانیت وصل است. این انقلاب دیگر خاموش شدنی نیست و عشق و علاقه مسلمانان روز به روز به آن بیشتر می شود.

کد : 164737 | تاریخ : 10/12/1396

ایران کوچک

(مصاحبه با آقای سید حسن آرمان از کشور هندوستان)

 حضور: لطفاً خودتان را معرفی کنید و قدری درباره تحصیلات، مطالعات و فعالیتهای خود توضیح دهید.

آقای سید حسن آرمان: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. اینجانب سید حسن آرمان از کشور هندوستان، از ایالت جامو و کشمیر هستم. من فارغ التحصیل حوزه علمیه قم، جامعه المصطفی و مدرسه امام علی (ع) و همچنین دبیر روابط عمومی و تبلیغات مدرسه امام علی (ع)، ویژه شبه قاره(طلاب هند و پاکستان) هستم. حدود بیست سال هست که در ایران اقامت دارم. الحمد لله شناخت خوبی از ایران دارم. البته متناوباً به هندوستان می روم ولی باز هم به ایران برمی گردم.

 

حضور: از چه زمانی با نهضت امام خمینی آشنا شدید و تا چه اندازه با شخصیت و اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آشنا هستید؟

آرمان: من از اوایل قیام امام خمینی، زمانی که حدود ده سال بیشتر نداشتم با نام امام و قیام ایشان آشنا شدم. منطقه ما، در هندوستان، شیعه نشین هست یعنی کشمیر.اکثر مردم مقلد حضرت امام بودند و الان هم اکثر مردم بقای بر تقلید از امام دارند. روحانیان ما که در کشمیر مستقر بودند، اکثر آنها در نجف شاگرد حضرت امام بودند. روحانی ما امام را کاملاً می شناخت. روحانیونی که وارد منطقه ما شدند وقتی امام خمینی قیام را شروع کردند خیلی از امام تعریف می کردند. از همان دوران بود که ما با شخصیت امام آشنا شدیم.

 

 بعد از اینکه امام از پاریس به تهران بازگشت در آنجا جشن و سرور مردم و چراغانی و شادمانی تمام منطقه را فراگرفت. از آن دوران ما همیشه یاد امام بودیم و در صحنه های مختلف مردمی حضور داشتیم. وقتی ایشان به ایران آمدند و از 12 بهمن  تا 22 بهمن 57 که  نظام شاهنشاهی از بین رفت مردم در منطقه ما نیز در حمایت از قیام مردم ایران تظاهرات و راهپیمایی داشتند. ما دوش به دوش ملت شریف ایران از نهضت امام حمایت کردیم. بعد از اینکه پیروزی حاصل شد من برای تحصیل در حوزه علمیه و فراگرفتن علوم اسلامی به ایران آمدم. خانواده و اجداد ما روحانی بودند. آن موقع چندین سال بود که حوزه علمیه نجف چندان فعال نبود حال آنکه بعد از انقلاب حوزه علمیه قم فعال شد و ما که تا کلاس ده خوانده بودیم برای ادامه تحصیل به ایران آمدیم.

بعد از رحلت امام ما به عنوان عزاداری به کشمیر- خصوصاً منطقه کرکیل- بازگشتیم و 40 روز همراه مردم آنجا مشغول عزاداری بودیم و در این رابطه برنامه های مسلسل و مراسمهای مختلفی برگزار کردیم. بعد از چهلم امام، ما، سفیر وقت جمهوری اسلامی در دهلی ( آقای رحیم پور ) را دعوت کردیم و ایشان به عنوان مهمان اختصاصی مردم کرکیل در منطقه حضور یافتند و احساسات

و علاقه مردم را نسبت به امام خمینی و ایران، شاهد بودند. ایشان چنان تحت تأثیر قرار گرفت که منطقه ما را ایران کوچک نامید که چطور مردمی که اصلاً امام را ندیده اند آنقــدر به ایشان عشق و علاقه دارند. او می گفت من از احساسات مردم شما شگفت زده شده ام. من احساس می کنم در یکی از استانهای ایران هستم. بعد از رحلت امام خمینی، دانشجویان ما خودشان دور هم جمع شدند و مؤسسه ای را تشکیل دادند تا از یاد و نام و اندیشه های امام خمینی پاسداری کنند و روزنامه نشر بدهند. الحمد لله این مؤسسه هر روز فعالتر شده است و در زمینه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... مشغول بکار هستند. خلاصه ما می بینیم که مردم ما و جوانهای ما به این نظام خیلی عشق و علاقه دارند.

 حضور: گویا امروز با سایر زایران در مرقد حضرت امام بودید. بفرمایید این مراسم چگونه برگزار شد و شما چه برداشتی از آن داشتید؟

آرمان: من خودم از مدرسه امام علی (ع)، همراه طلاب شبه قاره، سه دستگاه اتوبوس داشتیم که آمدیم و الحمد لله صبح ساعت نه و نیم به مرقد حضرت امام رسیدیم و برنامه های منظم و منسجمی داشتیم که برگزار شد. همچنین با سایر مهمانها که از هندوستان آمدند ملاقات کردیم و صحبت کردیم و در باره برداشت آنها از این سفر و برنامه های آن پرسیدیم. بعضی از این مهمانها چندین بار هست که به ایران آمده اند و برداشتهای خوبی دارند و در هند فعالیتهای زیادی در جهت ترویج اندیشه های امام خمینی داشته اند. در میان آنها خانم دکتر "کنیز فاطمه" بود که ایشان در خود دهلی، یک پروفسور هست. ایشان خودش در دهلی یک مجموعه برای زنان تشکیل داده است که چندین سال هست که دارند فعالیت می کنند و قبلاً به عنوان نماینده زنان هند به ایران آمده است و در زمینه اندیشه های امام خمینی مقالات خوبی نوشته است.

خود ما نیز الحمد لله با قشر دانشجو و دانشگاهیان و حوزویان روابط هماهنگ خوبی داریم تا اینکه آرمانهای حضرت امام را در هند پیاده کنیم.

 حضور: عزاداری مردم ایران – البته از کشورهای اسلامی دیگر هم فراوان آمده بودند- چگونه بود؟

آرمان: مردم جوری عزاداری می کردند که گویی امام خمینی همین دیروز مرحوم شده است.

علتش خلوص امام است. نیت امام خالصانه بود. علت دیگر رهبری مقام معظم رهبری است. واقعاً بحرانهایی که این ملت داشت راهنمایی کردند و امروزه این شور انقلابی را در تمام ملتهای اسلامی شاهدیم.

 حضور: چگونه می توان شور و حال انقلابی را که منطقه خاور میانه را فراگرفته است با نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران مرتبط ساخت حال آنکه دهها سال از انقلاب اسلامی ایران می گذرد؟

آرمان: به خاطر اینکه انقلاب اسلامی واقعیت دارد و با فرهنگ اسلامی وصل است و با اهل بیت علیهم السلام وصل است. این نهضت با فطرت بشری و انسانیت وصل است. این انقلاب دیگر خاموش شدنی نیست و عشق و علاقه مسلمانان روز به روز به آن بیشتر می شود.

 حضور: اشاره ای داشتید به فعالیتهایی که در هند پیگیری می کنید. بفرمایید شما به عنوان یک مبلغ و مروج فرهنگی چه فعالیتهایی در کشور خود دارید؟

آرمان: بله، الان سالهاست که ما گاهی در ایران هستیم و گاهی در هند. گاهی اوقات مراسم سالگرد حضرت امام را در هند برگزار می کنیم. ما در آنجا فعالیتها و برنامه های مختلفی داریم از جمله نمایشگاهی داریم که اقلام فرهنگی مربوط به حضرت امام را در آنجا توزیع و ترویج می کنیم مانند کتاب، پوستر، سی دی و غیره.

 حضور: استقبال مردم از برنامه های شما چگونه است؟

آرمان: خیلی استقبال می شود. ما الان کمبود اقلام فرهنگی داریم. مردم بر سر کتابها و اقلامی که ما می بریم دعوا دارند. ما همیشه کمبود داریم. ما این اقلام را می فروشیم ولی معلوم است که پول در برابر اینها مهم نیست. همیشه این اقلام کم می آید. خریدار هست ولی ما می گوییم دیگر نداریم. با هزار زحمت اقلام فرهنگی را به منطقه می رسانیم ولی در برابر استقبال مردم کافی نیست. خوب است افرادی از شما بیایند آنجا. در آنجا همه فرهنگها هست، بودایی، مسیحی، سیک، هندو، اهل سنت، شیعه، همه این فرهنگها با هم اختلاط دارند ولی مردم ما بیشتر علاقه دارند به فرهنگ اهل بیت علیهم السلام.

 حضور: منطقه شما یعنی کشمیر همیشه مورد اختلاف هند و پاکستان بوده است و تنشهای فراوانی در آنجا وجود دارد. شما نقش قدرت های جهانی خصوصاً آمریکا را در این اختلافات چگونه می بینید؟

آرمان: الان کشمیر 12 ملیون جمعیت دارد. بخش اعظم کشمیر در اشغال هندوستان است. بخش کمتری به عنوان کشمیر آزاد در اختیار پاکستان است و بخشی هم در کنترل چین می باشد. آمریکا در آنجا بازیها و سیاستهای خاصی دارد. اگر احساس کند هند در سیاستهایش با آمریکا مخالفت دارد فشار می آورد که کشمیر بایستی آزاد شود. از آن طرف پاکستان را در دست خود نگاه داشته است تا از سیاستهای آمریکا پیروی کند وگرنه در مسئله کشمیر طرف هندوستان را می گیرد. یعنی اینها را جوری نگه می دارد که بتواند هم به هندوستان فشار بیاورد و هم به پاکستان. مهمترین مسئله هم میان هند و پاکستان مسئله کشمیر است. مسلمانان کشمیر قیام کرده اند و خواستار استقلال هستند ولی در اختلاف میان طرفین و بر اثر سیاست مکارانه آمریکا در این وسط له می شوند.

البته آمریکا از همین مسئله برای فشار بر چین هم استفاده می کند. کمک آمریکا به هندوستان در مسئله اتمی نیز یک جهت آن مقابله با چین است. همان طور که سعی می کند در صورت لزوم روابط ایران و هند را نیز تیره کند. یعنی در این مسایل یک سیاست آماده دارد. البته مردم هند از سیاستهای آمریکا راضی نیستند. مردم و خیلی از احزاب تمایل ندارند با آمریکا رابطه تنگاتنگ داشته باشند. آمریکا و انگلستان دشمنان اصیل هندوستان هستند. انگلستان 90 سال هند را استعمار کرد و سرمایه های این کشور را غارت کرد و دار و ندار مردم را برد. حالا مردم نمی خواهند تحت سلطه آمریکا یا انگلستان باشند. این خاطرات در ذهن مردم هست. حمایت آمریکا از هند به خاطر سرکوب پاکستان و جلوگیری از چین است.

 حضور: امام خمینی آمریکا را شیطان بزرگ نامید. در واقع هر جای جهان را که نگاه می کنید چنین چیزهایی هست.

آرمان: واقعاً شناخت امام صحیح است. واقعاً تنها امام بود که تشخیص داد آمریکا شیطان بزرگ

است. قبلاً کسی چنین تشخیصی نداده بود. تمام مصائب جهان بشریت بخصوص مسلمانها زیر سر آمریکاست، بر اثر سلطه آمریکاست.

حضرت امام فرمود آمریکا شیطان بزرگ است ولی در عین حال فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. این جمله در میان مردم رواج پیدا کرده است. هرجا که می رویم مردم می گویند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. ارزیابی مردم و جوانها این است. مردم جرئت پیدا کرده اند. حضرت امام به مردم جرئت داد و آن حصار استکبار جهانی را شکست. تعیین روزهایی مانند روز قدس یا 22 بهمن و به آتش کشیدن پرچم آمریکا یا سوزاندن مجسمه آمریکا، اینها یعنی سوزاندن ظلم و فساد.

 حضور: در باره تحولات منطقه اشاره داشتید. لطفاً در این زمینه توضیح بیشتری بفرمایید.

آرمان: این تحولات اصلاً حاصل زحمات و جهاد حضرت امام و شهدای انقلاب اسلامی ایران است. مردم منطقه دیدند و آن انتقال فکری انجام شد و الان الحمد لله یکی بعد از دیگری دارد تحقق پیدا می کند. اینها آثار انقلاب اسلامی است، آثار خون شهداست، آثار قیام خالصانه امام خمینی است.

 حضور: امام خمینی می دانست و گفت و امروزه همه می دانند که وحدت مسلمانان ضامن حفظ آنان و کشورهای آنان از سلطه آمریکا و استکبار است ولی عملاً این وحدت به نحو مطلوب بوجود نمی آید. به نظر شما چه راهکاری برای وصول به وحدت مطلوب وجود دارد؟

آرمان: بایستی آن راههایی را که دشمن، وسیله قراد داده تا میان مسلمانان اختلاف ایجاد کند مانند قومیت، نژاد، مذهب و غیره را بست. مثلاً در بحرین قیامی رخ داده، می آیند می گویند قیام شیعی است. در حالی که در بحرین چنین مسئله ای وجود ندارد. مردم بحرین مخالف استبداد آل خلیفه و سلطه خارجی هستند. ما امروزه باید راههای اختلاف را ببندیم و در عوض راههای صلح و اتحاد را باز کنیم. آمریکا برای تأمین منافع کثیف خود اختلاف قبیله و مذهبی راه می اندازد.

حضور: علت دخالت عربستان در بحرین و مقابله با قیام مردم آنجا چیست؟

آرمان: چند مسئله هست. یکی اینکه آل خلیفه اصالتشان بحرینی نیست و نسبتشان می رسد به عربستان. عربستان می خواهد حکومت آنجا تحت سلطه خودشان باشد. دیگر اینکه بحرین با منطقه شیعه نشین عربستان نزدیک است و اگر مشکل استقلال بحرین حل شود آثار آن به مناطق مزبور نیز می رسد که برای عربستان چنین چیزی وحشتناک است. آمریکا هم دخالت می کند تا احساسات مردم شیعه و سنی را علیه هم تحریک کند و در جهت منافع خود منطقه را به آتش می کشد.

 حضور: وظیفه مسلمانان در این میان چیست؟

آرمان: ما باید به صورت صحیح از مردم بحرین حمایت کنیم. ما الان امکان حمایت فیزیکی نداریم ولی امکان حمایت مادی و معنوی داریم. باید برنامه ریزی کنیم. مثلاً تمام طلبه هایی که برای ماههای رجب و شعبان و رمضان از قم به نقاط مختلف می روند باید مظلومیت مردم بحرین و جنایاتی را که علیه آنان می شوند به همه برسانند و ان شاء الله ما این کار را انجام دهیم.

 حضور: به عنوان آخرین پرسش بفرمایید برگزاری مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام چه تأثیراتی در زمینه وحدت میان مسلمانان دارد؟

آرمان: الحمد لله این برنامه ها خیلی مؤثر است. مسلمانان به حضرت امام علاقه دارند. مهمانهایی که از نقاط مختلف جهان می آیند و در مراسم شرکت می کنند همه نسبت به امام، عشق و علاقه دارند. این مراسم با واقعیت نزدیک است و همه مردم قبول دارند. این مراسم، تبلیغاتی نیست بلکه با واقعیت تطبیق دارد. فطرت انسان با زندگی مسالمت آمیز است. این شعاری که حضرت امام مطرح کرد جان تمام انسانها را فراگرفته است.

 حضور: از شما متشکریم.

آرمان: خواهش می کنم، خیلی ممنون. وظیفه ماست. ما تا زنده هستیم ان شاء الله با این حرکت و با این نظام و امام امت، هر جا که هستیم - در خارج، در اینجا - همراه باشیم.

 

منبع: حضور، ش 80، ص 160.

انتهای پیام /*