حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی

فاصله زیادی تا رسیدن به آرمان های انقلاب وجود دارد

کد : 164768 | تاریخ : 08/08/1396

فاصله زیادی تا رسیدن به آرمان های انقلاب وجود دارد

 30 / 2 / 91- به گزارش خبرنگار ستاد خبری بزرگداشت امام خمینی(س)، حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی در جمع مدیران و کارکنان سازمان بهشت زهرا در حرم مطهر حضرت امام خمینی(س) گفت: بهشت زهرا از چند جهت دارای اهمیت بوده و نفس کشیدن در فضای آن دارأی ارزش است. نکته اول که باعث ارزشمند شدن این مکان می شود این است که این مجموعه پایگاه مردمی دارد یعنی قلوب مردم با توجه به آرام گرفتن از دست دادگانشان در بهشت زهرا می تپد. اگر بخواهیم جایی مهمانی بگیریم تا مردم با شور و علاقه و عاطفه در آن جمع شوند، مجموعه بهشت زهرا این پتانسیل را دارد، چون مردم به خاطر جگر گوشه های خودشان در سال، بارها با مهر و عطوفت سر قبر عزیزانشان به این مکان می آیند. لذا اینجا یک مهمانی در جریان است. کار در بهشت زهرا در واقع مهمانداری برای مردمی است که به عشق عزیزان از دست رفته خود به اینجا می آیند.

وی ادامه داد: جهت دوم نگاهی  است که اسلام به قبرستان و مزار دارد. از نگاه اسلامی مزار و آرامگاه و زیارت اهل قبور فایده ای که دارد عبرت گرفتن و توجه به این معناست که ما به شما ملحق خواهیم شد. شما رفتید، شما دستتان از این دنیا کوتاه است اما ما که به ظاهر در این دنیا زیست می کنیم و زندگی می کنیم به شما ملحق خواهیم شد. این نگاه بهشت زهرا را تبدیل به یک موزه عبرت می کند. اگر ما این نگاه را به بهشت زهرا داشته باشیم، در تمام این سیاستها تغییر حاصل می شود. اینجا یک آرامگاه و یا قبرستان نیست، اینجا موزه عبرت است باید تمام معماری اینجا و تمام نمادهایی که به کار می رود همه و همه متناسب با موزه عبرت باشد این کاملاً فضا را تغییر می دهد.

سید علی خمینی افزود: اسلام هم در مورد مرگ نظر  دارد و هم در مورد حیات. اگر می گوید زندگی کنید به گونه ای زندگی کنید که شاید امروز روز آخر عمرتان باشد و به گونه ای زندگی کنید که شاید تا آخر تاریخ زنده باشید. این نگاه اسلام به زندگی است. یعنی آدم نباید همیشه تعلق به دنیا داشته باشد. اگر تمام عالم بر علیه او شدند و تمام اموالش از دست رفت، باکی نیست چون فلسفه  این دنیا همین است، اصلاً کلش باقی نیست. انسان از دید اسلام نباید تعلق به دنیا داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه اسلام به مرگ هم متفاوت است. مرگ پایان زندگی انسان نیست آغازی مجدد است. لذا وقتی انسان به زیارت اهل قبور می رود شایسته است تمام وجودش از یاد مرگ و پایان پذیری دنیا پر شود آن هم نه با احساس ناراحتی بلکه با حسی حیات بخش. وقتی از این مکان باز می گردد، یک روح جدیدی باید در کالبد انسان دمیده شده باشد خیلی اهمیت دارد نگاه ما به این مکان، نگاه موزه ای باشد. کسی که اینجا می آید وقتی خارج می شود باید درس های زیادی یاد گیرد چون بالاخره مردم به این مکان آمد و شد دارند وقتی می روند باید یک چیزی بیاموزند. یعنی هویت این مجموعه باید این باشد. لذا تمام کسانی که در این مجموعه فعالیت می کنند هر قدر از دستشان برمی آید باید در این مسیر گام بردارند. اینجا یک آرامگاه صرف نیست اینجا محل آموزش و تکاپو و عبرت است هم برای کسانی که در زیر خاک هستند و هم برای کسانی است که برای سرخاک به زیارت اهل قبور آمدند و می خواهند به زندگی برگردند.

علی خمینی ادامه داد: امام در یک حرکت نمادین اولین سخنرانی خودشان بعد از ورود به ایران را در بهشت زهرا انجام دادند و آرمانهای ملت ایران را بازگو کردند. ما هنوز به آرمانها نرسیدم و فاصله زیادی داریم. در خیلی از نقاط هنوز فاصله داریم. این را کسی نمی تواند منکر شود اما مسیری که نظام باید جلو برود و دنبال هدف برود این است که ما باید به سوی آرمانها حرکت کنیم. کسی مدعی نیست که نظام جمهوری اسلامی با تمام قدرتش و با تمام خدماتش به تمام آرمانها رسیده است. اساساً ادعای این مطلب را کسی ندارد ما هنوز به تمام آرمانهایی که می خواهیم نرسیده ایم اما باید در این مسیر حرکت کنیم.

وی با اشاره به مزار شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصریح کرد: شهید پاره تن ملت در انقلاب است. شهدایی که ضامن سربلندی ایران بودند و هستند و خواهند بود. شهدایی که تمامی نظام ما، انقلاب ما و امنیت ما به واسطه از جان گذشتگی آنهاست. آنها رفتند و راحت شدند و در نزد پروردگار خود به زندگیشان می پردازند، اما ماییم که مانده ایم و در مقابل خون شهداء مسئولیم. شهدا این باید سرلوحه زندگی هر ایرانی بخصوص مسؤلان باشند. آنها هر قدمی که برمی دارند در مقابل خون شهدا مسؤل اند. اگر امروز موفقیتی هست بخاطر این است که آنها آن زمان از جان خود گذشتند لذا ما هم در نقدها و هم در تأییدها در مقابل خون شهدا مسئولیم اگر نقد می کنیم و ایراد می گیریم باید از سر دلسوزی باشد. در آن دنیا اگر شهدا از ما سؤال کردند که چرا این اشکال را گرفتی باید در مقابل آنها پاسخگو باشیم که من نقدم از سر دلسوزی بود نه عیبجویی. و اگر جایی تأیید می کنیم در مقابل خون شهدا مسئولیم که اگر از ما سؤال کردند باید بگویم از سر رضایتمندی و به خاطر خوشحالی از این اتفاق و تحسین کسانی بود که در این مسیر قدم برداشتند نه از سر قدرت طلبی. بعضی وقتها، نقدها از سر عیبجویی است. بعضی وقتها، تأییدها از سر قدرت طلبی  است. اما آنچه شهدا از ما می خواهند این است که اگر تأیید می کنیم به خاطر حسنی باشد که این عمل دارد نه به خاطر قدرت طلبی و اگر کاری را نقد می کنیم از سر عیب جویی نباشد بلکه از سر دلسوزی باشد.

نوه امام خمینی ادامه داد:  اینکه امروز ما می توانیم راحت سخن بگوییم و امنیت داشته باشیم، به خاطر حضور شهدایی است که از تمام هستی ظاهریشان گذشتند،. کشورهای منطقه بهتر می فهمند این امنیتی که ما داریم یعنی چه؟ امنیتی که ما داریم  مدیون خون شهدا هستیم و لذا این بهشت زهرا به عنوان جایی که محل دفن شهدای نظام و انقلاب است، ارزشمند است.

وی با بیان اینکه وظیفه کارکنان بهشت زهرا در مقابل خانواده شهدا اهمیت بالایی دارد، خاطرنشان کرد: هر قدر در کمالات شهدا صحبت کنیم به کسی بر نمی خورد و کسی از ما توقعی ندارد اما آنچه که ما واقعاً باید گام عملی برداریم این است که باید بپرسیم، ما برای خانواده شهدا چه کرده  ایم.

 سید علی خمینی همچنین در تجلیل جایگاه خانواده شهدا گفت: شهیدی که رفت خودش خواست ولی اگر مادر و پدرش به او اجازه نمی دادند، آیا ما اینقدر شهید می داشتیم؟ به هر شهیدی که نگاه می کنیم می بینیم که در خانواده اش فرهنگ شهادت بوده و وقتی برمی گردد مادر خانواده می گوید امام و نظام تنهاست و تو چرا به جبهه برنمی گردی؟ این خانواده ها هستند که مانده اند. آنها رفتند و راحت شدند و از زندگی مادی گسستند. ما در مقابل خانواده شهدا و مادران شهید مسئولیم. مگر خانواده شهدا چه می خواهند، آیا غیر از این است که ما باید به اینها احترام بگذاریم؟ فضای جامعه ما باید فضای احترام آمیز به این خانواده ها باشد. اما آیا ما در زندگیمان و در رفتارمان و در روابطمان توانسته ایم یک دهم زحماتی که این خانواده ها کشیدند، با احترام و با دست ارادت خودمان به اینها بازگردانیم؟ اگر انجام داده ایم حسن است و وظیفه بوده است اگر انجام نداده ایم نقص است. وی در پایان گفت: همه کسانی که وابسته به بهشت زهرا هستند باید مراقبت کنند خدای ناکرده به این خانواده هابی احترامی نشود. اینها باید بتوانند در زیباترین صورت بر سر مزار فرزندانشان بیایند و پیام فرزندانشان را به گوش جهان و جهانیان برسانند که اگر همه ما مثل آنها بودیم امروز کمتر از این، دچار مشکلات بودیم.

 

منبع: حضور، ش 80، ص 282.

انتهای پیام /*