آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی

آیت الله مصطفوی: می توان فلسفه را به اصل دین پیوند داد

کد : 164770 | تاریخ : 08/08/1396

آیت الله مصطفوی: می توان فلسفه را به اصل دین پیوند داد

10 / 3 / 91- یک استاد فلسفه با بیان اینکه خیلی از ما ننگمان می آید که فلسفه را به دین پیوند دهیم،اظهار داشت: ما باید از امام (ره) یاد بگیریم که فلسفه را به اصل دین و ولایت پیوند دادند.

به گزارش ستاد خبری بیست و سومین بزرگداشت سالگرد امام(س) به نقل از ایسنا، آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی در نشست بررسی اندیشه های فلسفی و عرفانی امام خمینی (ره) با طرح این سوال که کاربرد فلسفه اسلامی چیست؟ تصریح کرد: اگر علم کاربرد نداشته باشد، ممکن است مطلوب باشد اما کاربرد آن علم از هدف آن بیرون می آید. ما در فلسفه اسلامی غایت و هدفی را که برای مطلق فلسفه قائلیم چیز دیگری نیز به آن می افزاییم یعنی غرض از فلسفه این است که تشبه اله و مظهر صفات الهی شویم.

 مصطفوی ادامه داد: ما در فلسفه اسلامی به دنبال موشک و بمب نیستیم. ما می خواهیم حقایق عالم را که به سوی خداوند است مورد بحث قرار دهیم و در واقع حقایق اشیا را از این حیث که به سوی حق است، می فهمیم.

این استاد برجسته فلسفه با بیان اینکه ما فلسفه را می خوانیم تا عقایدمان خوب شود و بتوانیم از آن دفاع کنیم، افزود: کسی که با خدا و دین سر و کار ندارد، فلسفه غرب را می چسبد. کسانی که با فلسفه اسلامی مبارزه می کنند در واقع با فهم دقیق آموزه های دینی مبارزه می کنند و این کار غلطی است.

مصطفوی اظهار کرد: اگر خدا و دین را قبول داریم و به دنبال خدا هستیم چاره ای نداریم جز اینکه فلسفه اسلامی را خوب بفهمیم تا شبهات ما برطرف شود. امروز ما با شبهات زیادی درباره معاد،  غرض از خلقت و ... مواجه هستیم که باید به آنها جواب داد.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) به این مسائل بسیار توجه داشتند، خاطرنشان کرد: امام (ره) فقط یک رهبر انقلاب نبود بلکه رهبر دینی و علمی انقلاب بود و اطلاعات وسیع فلسفی و عرفانی داشت و این امر چنان سعه روحی در ایشان ایجاد کرده بود که تازه می فهمند ایشان چه گفته اند و این خاصیت فلسفه و عرفان اسلامی است.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه امام صادق (ع) همچنین با اشاره به شرح دعای سحر امام خمینی (ره) و معارفی که از این شرح به دست می آید، یادآور شد: از دیدگاه امام خمینی (ره) تمام عقاید دینی ما دارای ملکات نفسانی است که تمام و کمال آن به ولایت است لذا بر این اساس است که می فرماید اگر کسی بمیرد و امامش را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است.

مصطفوی گفت: خیلی از ما ننگمان می آید که فلسفه را به دین پیوند دهیم. ما باید از امام (ره) یاد بگیریم که فلسفه را به اصل دین و ولایت پیوند دادند.

وی با بیان اینکه پیوند دیگری که امام (ره) ایجاد کردند در ارتباط با پیوند دعا به فلسفه بود، تصریح کرد: امام (ره) می فرماید فیض خدا دائمی است و تمام نعمت او قدیم است و بزرگ ترین نعمت خدا هستی است که هیچ وقت قطع نشده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امام خمینی (ره) در فلسفه به ملاصدرا و به ویژه میرداماد احترام زیادی می گذاشتند، ادامه داد: جهاد فلسفی امام (ره) این گونه است که هم به خود فلسفه توجه داشتند و هم در درک حقایق دین آن را به کار می گرفتند و هم حقایق دینی را در درک فلسفه به کار می گرفتند یعنی فلسفه اسلامی ما آمیختگی کاملی با دین و آموزه های دینی دارد.

مصطفوی همچنین با بیان اینکه امام (ره) دارای دو جهت عرفان عملی و نظری بودند، افزود: امام (ره) در عمل تمام مراحل سیر و سلوک را طی کردند و از سویی دیگر توان برهان آوردن داشتند. ما در عرفان عملی افرادی مثل امام (ره) کم داشتیم زیرا ایشان هم فلسفه را خوب خوانده بودند و هم استاد بسیار خوبی داشتند و در درجه اعلای عرفان نظری بودند.

وی در پایان با توصیه به دانشجویان، طلاب و محققان گفت: قدر فلسفه را بدانید. به سخنان این و آن گوش ندهید. عرفان اسلامی را نیز خوب بخوانید زیرا کسی که فلسفه را خوب نخواند در عرفان نظری به جایی نمی رسد.

 

منبع: حضور، ش 80، ص 288.

انتهای پیام /*