آیا نماز و روزه‏ های قضا شده خود را تا وقتی زنده هستیم می توانیم به دیگری واگذار کنیم تا در حال حیات ما آن ها را به نیابت از ما قضا کند؟

قضای نمازهای یومیّه و روزه های واجبی که فوت شده است بر انسان واجب است. همچنین قضای نمازهای واجب غیر یومیّه به جز نماز عید فطر و قربان و بعض صور نمازهای آیات نیز واجب می باشد.
وجوب قضای نمازها و روزه های واجب، فوری نیست بلکه برای انجام نماز تا پایان عمر وقت داریم به شرطی که به سهل انگاری در ادای تکلیف و سبک شمردن آن منجر نگردد. و تاخیر قضای روزه ماه رمضان تا ماه رمضان بعد به احتیاط واجب جایز نیست؛ و اگر تاخیر افتاد، بعد از آن واجب موسّع است. (مراجعه شود به تحریرالوسیله، جلد 1، ص 205، کتاب الصلاة، القول فی صلاة القضاء، مسألة 11؛ و ص 272، کتاب الصوم، القول فی قضاء صوم شهر رمضان، مسألة 4)
بنا بر این انسان مکلّف باید در حال حیات، شخصا نسبت به قضای نماز و روزه واجب که بر گردن دارد، اقدام نماید و انجام آن ها توسط دیگران چه مجانا و چه با اجیر شدن جایز نبوده و کفایت نمی کند. این حکم ...

کد : 41987 | تاریخ : 23/03/1397

توضیحات کارشناس:

قضای نمازهای یومیّه و روزه‌‌های واجبی که فوت شده است بر انسان واجب است. همچنین قضای نمازهای واجب غیر یومیّه به جز نماز عید فطر و قربان و بعض صور نمازهای آیات نیز واجب می‌باشد.

وجوب قضای نمازها و روزه‌های واجب، فوری نیست بلکه  برای انجام نماز تا پایان عمر وقت داریم به شرطی که به سهل انگاری در ادای تکلیف و سبک شمردن آن منجر نگردد. و تاخیر قضای روزه ماه رمضان تا ماه رمضان بعد به احتیاط واجب جایز نیست؛ و اگر تاخیر افتاد، بعد از آن واجب موسّع است. (مراجعه شود به تحریرالوسیله، جلد 1، ص 205، کتاب الصلاة، القول فی صلاة القضاء، مسألة 11؛ و ص 272، کتاب الصوم، القول فی قضاء صوم شهر رمضان، مسألة 4)

بنا بر این انسان مکلّف باید در حال حیات، شخصا نسبت به قضای نماز و روزه‌ واجب که بر گردن دارد، اقدام نماید و انجام آن‌ها توسط دیگران چه مجانا و چه با اجیر شدن جایز نبوده و کفایت نمی‌کند. این حکم در کتاب "العروة الوثقی مع تعالیق الإمام الخمینی؛ ص: 411" بدین شرح آمده است:

«مسألة 32: لایجوز الاستنابة فی قضاء الفوائت مادام حیّاً، و إن کان عاجزاً عن إتیانها أصلًا.»

«فصل فی صلاة الاستئجار

... و لایجوز الاستئجار و لا التبرّع عن الأحیاء فی الواجبات و إن کانوا عاجزین عن المباشرة، إلّا الحجّ إذا کان مستطیعاً و کان عاجزاً عن‌ المباشرة.»

پس قضای نماز و روزه‌های واجب شخص زنده، توسط دیگران و یا اجیر و نایب گرفتن برای آن جایز نیست. خود شخص مکلف باید آن‌ها را قضا کند؛ و نسبت به هر مقداری که قضا نکرده، واجب است وصیّت نماید تا که بعد از مرگش برای او نائب بگیرند. مگر کسی که دارای ولی(پسر) است و اطمینان دارد که او انجام میدهد. پس وصیت کردن بر چنین کسی واجب نیست.

10/2/1392

انتهای پیام /*