مقدمه

کد : 169251 | تاریخ : 30/11/1396

مقدمه: 

الحمدا... رب العالمین والصلوﺓ و السلام علی رسول ا... و آله طاهرین.‏ ملتی زنده است که پویایی قابل لمس داشته باشد و این پویایی با اندیشه متفکران و صاحبنظران برای اجرا و بدست آوردن ثمرات آن حاصل می شود. ‏

‏گهگاه در بستر زمان افرادی پا به عرصه نهاده اند تا جامعه ای را که در آن نشو و نما کرده اند به حقیقت رهنمون شوند. لیکن این راهنمایی مستلزم خصایصی است که در دو طرف معادله – راهبر و جامعه - بایستی وجود داشته باشد و با جمیع ذرات وجود آنها عجین شده باشد. یکی باور راهبر به فلسفه ایجاد جهان و آفرینش و نقش سازنده انسان و دیگر آمادگی و پذیرش افراد جامعه و اعتقاد حقیقی به آنچه که از سوی راهبر به آنان می رسد. ‏

‏حضرت امام خمینی(س) یکی از این بزرگ مردان بود که با اندیشه ای الهی و باور کامل به اشاعه حقائق اصیل اسلام و اصلاح جامعه پرداخت و در زمان اندک تحولی آن چنان در ملت ایجاد کرد که «هر چه باد وزد می شود فروزانتر» اندیشه های این فقیه الهی و متفکر متوکل در زمینه های مختلف به گونه ای است که کسی را یارای آن نیست تا پای در عرصه علوم انسانی گذارد و از ساحل نجات امام و انقلاب اسلامی، خویشتن را بی نیاز بداند؟ ‏

‏اندیشمندان جهان معاصر بدون بررسی امام و انقلاب او نمی توانند به تحلیل نظریه های پیچیده علوم اجتماعی بپردازد؟ آیا رشته ای از میان دانشها به هم تابیده علوم انسانی باقی است که پایه های آن با طوفان اندیشه های نوین امام به لرزه نیافتاده باشد؟ هرگز. امروز هر دانش پژوهی که بکوشد تا به فهم عمیق نظریه های سیاسی دست یابد و هر ژرف‎ اندیشی که اندیشه های اجتماعی را بپرورد و هر اندیشمندی که فلسفه های سیاسی را ورق زند یا متفکری که در اقتصاد سیاسی قلم زند و محققی که در مسیر کاوش حقائق انسانی قدم زند خود را محتاج نظرات نوین و اندیشه ناب امام که مفسر اسلام ناب محمدی(ص) و عارف به رموز کلام الهی و ثابت قدم در عرفان و حکمت ایقانی است می بیند. نظریه پردازی در علو سیاسی و اجتماعی بدون درک عمیق از آنچه حضرت امام در پدیده انقلاب اسلامی به معرض دیدگان نهاد به کج راهه می رود. انسان شناسی در اندیشه امام و انگیزه های الهی مخمور در فطرت پاک بشری که تکیه گاه تربیت نسل انقلاب بوده است حاکی از نیاز انکارناپذیر علوم تربیتی به سیره نظری و عملی ایشان است. امام راحل با بهره گیری از تخصص ممتاز خویش در شناخت دین و روح اسلام و اهداف انبیاء و راه کارهای تربیتی عرفان اسلامی و با پشتوانه معنویت و روحانیت خویش با توکل حقیقی بر منبع فیض و عزت موفق به تحولی بی سابقه در جهان کفر و ریا و خمودی شد و با چپاولگران اندیشه و آزادی به نبردی ‏
‎[[page 7]]‎‏پیروزمندانه دست  زد او جامعه خویش را مطابق آنچه اراده داشت ساخت و با بسیجیان خود - که بارها دربارۀ ایشان فرمود که نردبان طولانی طریق عشق را به یکباره طی کردند، به احیای تفکر اسلامی پرداخت. ‏

‏کنکاش در کتب علمی امام که سرشار از اخلاق و عرفان و توحید است به ضمیمه نگرش تحلیلی به واقعیتهای انقلاب راهی است که برای زنده نگه داشتنه آئین انقلاب اسلامی، چنانچه دقت در کتب فقهی حضرت امام و نظرات حقوقی ایشان با توجه به آنچه در عمل طی سالیان بعد از پیروزی به آن پرداخته اند و حساسیتهای ایشان در اجرای احکام الهی به تدوین مبانی حقوقی و فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی می انجامد. ‏

‏امروزه کتب و مجلات و مقالات بسیاری در سراسر جهان خود را موظف می دانند تا قسمت عمده ای از امکانات خویش را به تبیین و بررسی آراء گرانسنگ امام راحل اختصاص دهند و هر آنچه بیشتر در این بحر موّاج اندیشه غور شود گهرهای ارزشمندتری به دست می آید، از این رو است که دست تمنا به سوی دانش پژوهان و حق جویان عاشق امام و راه او دراز کرده و از صمیم قلب از آن عزیزان می خواهیم که دست در دست هم داده و در دریای بیکران اندیشه آن بزرگ مرد تاریخ غوطه ور شویم، که هر چه بیشتر از آن بحر بهره گیریم غبطه بر دلهای ساحل نشینان نهیم چرا که گوهر از آن کسی است که به قعر دریا رسد. ‏

‏و بر این پایه استوار است که هر ساله جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران فقط سایه قلم این نویسندگان و دانشوران را در دفتری کوتاه در معرض دید دوستان انقلاب اسلامی قرار داده و به پاس همت آن عزیزان کتابی را که حامل پیامهای پیدا و نهان امام است به سیل مشتاقان تقدیم می کند. ‏

‏و این مجموعه دیگری است حاوی جمله نوشتارها و گفتارهای هشتمین سمینار بررسی سیره نظری و عملی حضرتش جهت آگاهی تمام پیروان نظرات فقهی آن رهبر عظیم الشأن درباره حدود اختیارات زن و مرد در خانواده و حضور زن در عرصه های هنر و اقتصاد و هم چنین سیره عملی آن عزیز در بعد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی. ‏

‏امید است همواره پیروان صدیقی در هر دو زمینه بوده باشیم. ‏

انشاء ا...   

 

□ زهرا مصطفوی

‎ ‎

‎[[page 8]]‎

انتهای پیام /*