محمدناصر حسن زاده

امام خمینی و انقلاب اسلامی در آیینه مطبوعات جهادی و سیاسی افغانستان

کد : 169529 | تاریخ : 16/12/1396

جهان و انقلاب معجزه آسای خمینی


امام خمینی و انقلاب اسلامی در آیینه مطبوعات جهادی و سیاسی افغانستان


محمدناصر حسن زاده


اشاره:


بازتاب و حرکت انقلاب اسلامی در جهان، بخصوص در کشورهای همسایه و مسلمان و توجه و بیداری انسان در پناه روی کردی دوبارۀ به شناخت حقیقت وجودی خود و رمز و رازهای آن و توجه به آراء و اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از جمله مسائل و مطالعاتی است که آثار آن را می توان در حوزه های فکری و سیستم های رسانه ای و تألیفات اهل قلم و هنر به وضوح و روشن دید.


از طرفی سعی در مخفی نگاهداشتن و تلاش های بی حد و مرز سردمداران رسانه های غربی و تولید و تکثیر ابزار انتقال پیام برای پوشش دادن افکار عمومی جهان به گونه های مختلف، مبارزه برای جلوگیری از رشد سریع و بیداری نسل کنونی جهان، همه گواه و نشانگر آنست که بیم و هراس مدیران و برنامه ریزان حکومت های غربی و عوامل منطقه ای آنها در جهان از آن است که بیداری ناشی از ظهور حکومت اسلامی در ایران در آینده ای نه چندان دور به محدوده و قلمرو نا امن آنها نیز وارد خواهد شد و از این رو با ایجاد جو اختناق، اعمال سانسور و توطئه سکوت، بر آنند تا در حد ممکن مرزهای فکری و حوزه های حکومتی خود را از این بیداری در امان نگه دارند که لاجرم امری ناشدنی است و حقیقت در پردۀ کتمان ماندنی نخواهد بود.


حضور بر آن است تا با بررسی و کنکاش در حوزه های مطبوعاتی کشورهای مختلف با نگاهی تحلیل گونه بازتاب حرکت انقلاب اسلامی را در مناطق مختلف از طریق بررسی مطبوعات به نقد و تحلیل و نظر بکشاند، در این شماره نگاهی داریم به مطبوعات و انتشارات سازمانهای جهادی و سیاسی کشور افغانستان.


 □ شخصیت والای امام خمینی(س):


اولاً چند نکته پیرامون شخصیت والای حضرت امام به رشتۀ تحریر درآورده و ثانیاً بازتاب و جایگاه او را در ژرفنای اندیشۀ اندیشمندان و قلم داران و جهادگران افغانستان در دست بررسی قرار می دهیم.


امروز جهان اسلام شاهد است که آن سیاست و عظمتی را که از قرنها پیش از دست داده بود و در اثر از دست دادن آن سالهای رکود و انحطاط را سپری می کرد بار دیگر با قیام و نهضت آن بزرگ مرد تاریخ جهان اسلام بدست آورد، رادمردی که فریاد زد: «اگر جهانخواران در مقابل دین ما بایستند ما در مقابل همۀ دنیای آنان خواهیم ایستاد».


این شخصیت عالی مقام و مجاهد کبیر در عصری ظهور کرد که الحاد و کفر جهانی پس از سیطرۀ کامل بر مسلمانان قصد داشت هویت آنان را مسخ، محو و نابود سازد و نام اسلام را از صفحۀ جغرافیای گیتی بزداید. در حالی که اندیشه و افکار دیگر شخصیت های بزرگ اسلامی در احیای مجد و عظمت اسلام، استقلال و آزادی مسلمانان و پیروزی جهاد و انقلاب اسلامی صرفاً در لابلای سایر افکار و نظریات شان باقی مانده است و قادر نشدند اندیشۀ خویش را در عمل پیاده کنند و جامعۀ ایده آل و حکومت اسلامی مورد نظرشان را تأسیس کنند. این شخصیت های بزرگ اسلامی در قرن های اخیر و در عصر حاضر به نحویکه تذکر رفت از علامه سید  جمال الدین حسینی که بنیانگذار نهضت جهانی اسلامی بود گرفته تا حسن البناء، سید قطب ابوالاعلی مودودی، علامه اقبال لاهوری، همگی در احیای مجد و عظمت اسلام و قطع سلطه و نفوذ کفر و الحاد از جامعۀ مسلمانان، ایثارگری و قهرمانی های فراموش نشدنی و بی نظیری را انجام دادند ولی عملاً نتوانستند طاغوتیان را از اریکۀ قدرت و حکمروایی بر جوامع و کشورهای اسلامی به زیر بکشند و انقلاب اسلامی را با تأسیس حکومت اسلامی و ادای متن و محتوای واقعی ارزشهای اسلامی به پیروزی برسانند.


امام خمینی(س) در چنین وضع آشفته ای بپاخواست و با قیام خود جلوه ای از حیات راستین را برای امت اسلام به ارمغان آورد. و بار دیگر حاکمیت اسلام را که قوس نزولی خود را می پیمود در سرزمینی وسیعی از جهان اسلام مستقر ساخت، و موج ویرانگر انفکاک دین از سیاست را مهار کرد و احکام دین اسلام را به جهانیان عرضه داشت و بدین منوال با رهبری پیامبرگونه خود کشتی طوفان زدۀ اسلام را که در میان امواج پر تلاطم کفر و الحاد گرفتار شده بود با کمال متانت و درایت خاص به ساحل نجات رساند و از گزند غارتگران غرب و شرق حفظ کرد، به عبارتی دیگر انقلاب اسلامی را که بعد از رحلت حضرت رسول گرامی اسلام از مدارش خارج شده بود، در اثر مساعی خستگی ناپذیر و موضع گیری های شجاعانه خود به مدار اصلی بازگرداند.


امام(س) در بعد دیگر انقلاب اسلامی موج عظیم گرایش جوانان مسلمان را که هویت خود را باخته بودند به سوی اسلام و انقلاب مهیا نمود، نهضت و جنبش اسلامی را بیش از هر زمان دیگر به سوی تحقق اهداف و آرمانهای الهی آن رهبری کرد و بالاخره آن را به شکل زنجیره و سلسله ای نیرومند متشکل نمود، که رشد جهان شمول اسلامی و گرایش همگانی امت اسلامی به سوی خود آگاهی الهی و رهایی جامعۀ اسلامی از زنگار افکار پوچ و تأثیرات فرهنگ مادی و الحادی از جمله پیامدهای آن می باشد.


باید اعتراف کرد که در تاریخ معاصر نقش امام خمینی در آگاهی بخشیدن به مسلمانان و برملا ساختن چهرۀ دشمنان اسلام و بخصوص در بالابردن سطح بینش و دانش قشر جوان که در لجنزار فرهنگ مبتذل غرب و شرق غوطه ور شده بودند منحصر بفرد بود زیرا نه تنها از ضرورت استقلال و آزادی مسلمانان از زیر یوغ استعمارگران طرح نظری ارائه دادند بلکه انقلاب اسلامی را در کشور اسلامی ایران رهبری کردند و به پیروزی رساندند، و این بزرگترین نقطۀ امتیاز و برتری شخصیت ایشان در میان سایر شخصیتهای اسلامی در چند قرن اخیر به حساب می آید.


امام خمینی(س) در اندیشۀ ملت و مطبوعات جهادی افغانستان:


  اندیشه و نظریات انقلابی و رسالت تاریخی آن حضرت و بازتاب گستردۀ نقش برجسته و تأثیر ژرف ایشان بر ملت افغانستان و بخصوص رجال سیاسی و چهره های جهادی، تا حدی است که همگان اذعان دارند که ملت افغانستان اعم از شیعه و سنی از صمیم قلب به او ارادت دارند. حضرت امام(س) مرجع تقلید شیعیان افغانستان بود کما اینکه شیعیان دیگر نقاط جهان نیز او را به حیث یگانه مرجع تقلید خویش می شناختند.


مردم افغانستان به بیانات رسا و سحرانگیز حضرت امام(س) که آن را «ان من البیان لسحرا» می دانستند گوش فرامی دادند و به عمق مطالبی که با بیان رسا و دلنشین طرح می نمودند می رسیدند و آن را سرلوحۀ عمل خویش قرار داده اند،


 بخصوص جهادگران افغانستان که حضرتش را یگانه ملجأ و مأوای خویش می دانستند و به امید و اتکا به نیروی کفرستیزی او در پشت سنگر می نشستند و از حضرت او درس کفرستیزی، شجاعت و استقامت و پایمردی را آموخته اند.


زمانی که جهادگران افغانستان شعار «خون بر شمشیر پیروز است» را از زبان آن حضرت شنیدند با درک واقعی مفهوم «پیروزی خون بر شمشیر» وارد صحنه های نبرد شدند و با جان نثاری و پیکار بی امان در برابر دشمن عملاً مشاهده کردند که واقعاً می تواند خون بر شمشیر پیروز شود.


موقعی که حضرت امام(س) فرمودند: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» کربلاها در سرزمین بخون آغشته و گلگون افغانستان بوجود آوردند و یزیدیان بی شماری را در عاشوراهای آن دیار بلا کشیده به خاک و خون کشیدند بحدی که صدای شکست ذلت بار و تحقیرآمیز، ملحدان روسی و چاکران و سرسپردگان کاخ نشینان کرملین را کر کرد و ستونهای ایدئولوژی مارکسیستی فرو پاشید و به موزه های تاریخ سیاسی جهان سپرده شد. در لحظه ای که این فراز از سخنان آن مجاهد کبیر را شنیدند که می فرمودند: « افتخار بر رزمندگانی که جبهه های نبرد را با مناجات خویش و راز و نیاز با محبوب خود عطرآگین نموده اند، فخر و عظمت بر جوانان عزیزی که در راهی قدم برداشته و پاسداری از مکتبی می کنند که شکست ناپذیر و سر تا سر پیروزی است» لبیک گویان اعلام داشتند که: « ای امام آرمانهای مقدستان را تا لحظۀ شهادت و دشوارترین و سخت ترین زمانها و نامساعدترین لحظات به پیش خواهیم برد و سلاح رزم و مبارزه و جهاد را هیچگاه تا رسیدن و تحقق بخشیدن به اهداف و آرمانهای الهی شما به زمین نخواهیم گذاشت.


و حال به  منظور رسیدن به عمق بازتاب گسترده شخصیت حضرت امام(س) در رابطه با ملت افغانستان جراید و مجلات منتشرۀ سازمانهای جهادی را بگونۀ ذیل به مطالعه می نشینیم:


□ 1_ مجله میثاق خون


مجلۀ مذکور ارگان انتشاراتی جمعیت اسلامی افغانستان است که به مناسبت رحلت حضرت امام، پیام تسلیت مجاهدان و مبارزان  و شخصیت های مبارز و اسلامی افغانستان را که به حضور مقام معظم رهبری حضرت آیة الله خامنه ای و مردم ایران صادر شده بود در صفحۀ اول به چاپ رساند مبنی بر اینکه: «وفات امام خمینی بزرگمرد تاریخ معاصر جهان اسلام ضایعه ای جبران ناپذیر و حادثه ای است دردناک که مسلمانان را در نقاط مختلف جهان سخت تکان داد».


چه شخصیتهای بزرگ مذهبی و سیاسی در جهان اسلام در حدود مرزهای جغرافیایی کشور و زادگاه خویش محدود باقی نمی مانند و مربوط به کل جهان اسلام اند. «امام خمینی کاپیتالیزم و کمونیزم هر دو را مردود خواند و راه نجات بشریت را تنها در پیروی از تعالیم والای اسلام می دانست. او در برابر مستکبران شرق و غرب قوی و مقاوم بایستاد و با هر نوع فشار و توطئه پنجه نرم کرد و آزاده و سربلند زیست».


لازم به تذکر است که با تأسی از اصل ارائه شده توسط حضرت امام خمینی(س) که راه نجات بشریت را منحصر در پیروی از تعالیم والای اسلام می داند، تمام سران گروه های سیاسی افغانستان از جمله آقای ربانی در ارتباط با ساختمان و ادارۀ سیاسی افغانستان چنین ابراز نمودند که: اصل حاکمیت اسلام عزیز از جمله اساسی ترین اصول لازم برای بقای کشور و بقای اسلام می باشد. و نیز مشارالیه گفت که بجز حکومت اسلامی در افغانستان، جمعیت اسلامی افغانستان به هیچ رژیمی و به هیچ راه و رسم سیاسی دیگری اجازه نمی دهند که پیاده شود.


اضافه بر این، مجلۀ مذکور در سر مقالۀ خود می نویسد: «... حضرت امام خمینی(س) یکی از این فرزانه فرزندان مکتب قرآن بود که عمر عزیزش را در سایۀ قرآن سپری کرد، زندگی و حیاتش را در همۀ ابعاد به خاطر خدا و در راه خدا وقف نمود، او جز خدا حاکمی را نمی شناخت و جز قرآن قانون و دستوری را».


 در ادامۀ سر مقاله پس از آنکه اوضاع نابسامان ایران پیش از انقلاب و ایجاد رعب و وحشت،  اختناق، ترور و قتل و کشتار بیرحمانۀ فرزندان مبارز اسلامی در دورۀ حکومت طاغوت، تسلط و نفوذ بالقوۀ استکبار جهانی بر رژیم طاغوتی تشریح شده آمده است: «شاه و ایادی ننگینش از ایران گریختند و رستاخیز عظیمی در میان ملت ایران بپا گردید».


و در مقاله ای دیگر تحت عنوان «امام خمینی بزرگمردی از دنیای اسلام و عالم بشریت» که در مجلۀ میثاق خون انتشار یافته چنین می خوانیم:


«... در تاریخ اخیر اسلام خاصةً با تبارز استعمار جدید غرب و شرق بعد از سپری شدن قرون وسطی و انکشاف صنعت و تکنولوژی عصری که مسلمانها و کشورهای اسلامی به زیر تسلط  و نفوذ کافران کشیده شدند امام خمینی(س) در میان میلیونها تن امت اسلامی دنیا یگانه شخصیت ممتاز و بزرگی محسوب می شود که بسی اوصاف و خصوصیات عالی یک شخصیت اسلامی را فقط منحصر در خود دارد».


□ 2_ مجلۀ فتح


این مجله که ارگان انتشاراتی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح حزب الله افغانستان است طی سرمقالۀ با عنوان: حزب الله و تداوم خط امام(س) می نویسد:


«خمینی پیشوای دیگری از سلاله ی اولیاء که بعد از انبیاء و اولیاء و ائمۀ معصومین یک تنه بپاخواست و بر تمامیت جبهۀ کفر و شرک و اختناق و خفقان در عصر سیطره ای قابیلیان و نژادپرستان و مکتب های الحاد و آئیسم تاخت و طریق حقیقت و عدالت و انسانیت را به جهانیان شناساند و مجد و عظمت و سیادت از دست رفته و رنگ باختۀ مسلمانان را به آنان بازگردانید و به ماهیت اصیل شان آگاهی داد و بصیرت شان را باز گرداند و انقلاب اسلامی اش جهان گستر و گسترش جهانگیر یافت و نهضت اسلامی به سرعت رو به پیش می رود و امت اسلام در حال بدست آوردن عظمت و بزرگی از دست رفتۀ خویش می باشد.


 ... جهان اسلام و مستضعفین آنها که در بی خبری تن به بندگی داده بودند خود آگاهی و بدست آوردن مجد دوبارۀ خود را متوجه رهبری پیامبر گونۀ امام خمینی می دانند.»


در فراز دیگری از مقالۀ مذکور چنین آمده است:


«امروز فرزندان اسلام در قطبین بیرق اسلام را نصب نموده اند و در دورترین جاها که اختناق و سرکوب بیداد می کند صدای دلنشین مؤذن به گوش می رسد و پیروان خط امام(س) مهیایند تا آرمانهای والای او را تا مرز شهادت تحقق بخشند، و از این نیز غافل نمی باشند که مثلث همیشۀ تاریخ،  زر و زور و تزویر را نیز در هر جبهه ای که عدالت حضور دارد در مقابل خود خواهند داشت و با اینها روبرو خواهند بود».


□ 3_ هفته نامۀ وحدت:


ارگان انتشارات مرکزی حزب وحدت اسلامی افغانستان در خارج از کشور در سرمقاله ای تحت عنوان در مکتب سیاسی امام خمینی(س)، بعد از آنکه حضرتش را به عنوان یک چهرۀ محبوب قرن، صاحب کلام نافذ، فریاد رسا، بیان شیوا، متانت رفتار، صراحت لهجه، بینش ژرف، دانش عمیق و گسترده و تقوی و تزکیۀ روح و عرفان الهی معرفی می نمایند، چنین می نویسد:


«آنچه در شخصیت ممتاز حضرت امام(س) بیش از همه جلب توجه می کند این است که او یک رهبر مذهبی و یک فقیه بود و تلقی جهانیان و برداشت حاکم در جامعه از یک فقیه و یا عالم دینی این بود که تنها به زهد و پارسایی و عبادت و تهجد اکتفا کرده و کاری به کار دنیا و قیصرهای آن نداشته باشد، جز اینکه به وعظ و ارشاد پرداخته و مردم را از آتش جهنم بترساند و به سوی بهشت و مائده های آن فراخواند!


اما در مکتب امام خمینی(س) نه اجتهاد و فقاهت این معنی را داشت و نه عالم دینی آن وظیفه را، او اجتهاد و فقاهت را در متن زندگی می دید و دیانت را عین سیاست می دانست و با عمل و سیرۀ خود در فقه چنان تحولی به وجود آورد که به حق می توان او را احیاءگر فقه و بنیانگذار فقه نوین در تاریخ معاصر دانست.


امام(س) عناصری را در فقه و  فقاهت وارد ساخت که اگر غیر از شخصیت بلند علمی و تثبیت شدۀ ایشان کسی دیگر آن سخنان را به زبان می راند حتماً تکفیر می شد، اما ایشان با جرأت و قاطعیت و شهامت بی نظیری که داشت با ارائۀ روشن ترین تصویر از استنباط فریاد کشید: «زمان و مکان دو عنصر تعیین  کننده در اجتهادند مسأله ای که در قدیم دارای حکمی بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام، ممکن است حکم جدیدی پیدا کند بدان معنی که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی، همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده است واقعاً موضوع جدیدی شده است که قهراً حکم جدیدی می طلبد».


تهران: 6/7/73 برابر با 21 ربیع الثانی 1415




منبع: حضور، ش 9، ص 179.




منابع:


1 _ هفته نامۀ وحدت: ارگان انتشاراتی مرکزی حزب وحدت اسلامی افغانستان در خارج از کشور شمارۀ (100) 13/3/1372.


2_ مجله فتح: ارگان انتشاراتی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح حزب الله افغانستان.


3_ میثاق خون: ارگان انتشاراتی جمعیت اسلامی افغانستان شماره (2 و 3) سال 1368.


 

انتهای پیام /*