همایش نقش مشهد در انقلاب اسلامی برگزار شد

دبیر این همایش گفت: یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و کسانی که در مسیر اهداف انقلاب اسلامی گام برداشتند، بسیار تأثیرگذار خواهد بود، زیرا می تواند ادامه دهنده آرمان های امام خمینی(س) و شهدای انقلاب باشد.

وی با بیان اینکه امروز مسیر انقلاب هیچ تغییری نکرده است و هدف از برگزاری این برنامه ها هدایت نسل های آینده به سمت اهداف انقلاب است، افزود: فرهنگسرای انقلاب و تمام کسانی که امروز در این عرصه فعالیت می کنند قصد دارند پیام امام خمینی(س) به عنوان بنیانگذار این انقلاب و همه کسانی که در این راه به شهادت رسیدند، را بیان کنند.

کد : 42111 | تاریخ : 12/10/1391

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از ایکنا، همایش نقش مشهد در انقلاب اسلامی، 10 دی‌ماه با یادآوری خاطرات روزهای نهم و دهم دی‌ماه 1357 و با حضور خانواده‌های شهدای انقلاب مشهد و جمعی از مسئولان در فرهنگسرای انقلاب اسلامی در مشهد برگزار شد.

در این مراسم حاج علی شمقدری، یکی از یاران انقلابی که در کنار رهبر معظم انقلاب در روزهای نهم و دهم دی‌ماه 1357 حضور داشت و هم‌اکنون نیز مسئول بیت و حسینیه آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد است به نقل خاطراتی از مقام معظم رهبری و فعالیت‌های ایشان پرداخت.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تاریخی بودن نهم و دهم دی‌ماه 57 مشهد گفت: مقام معظم رهبری درباره روز یکشنبه خونین مشهد اینگونه بیان می‌کنند؛ «آن روز، روز عجیبی بود. خبرهایی که می‌رسید، نشان دهنده کمال وحشی‌گری و جنایت دستگاه بود.»

وی تصریح کرد: از جمله خبرها این بود که اتومبیل‌های ارتشی در خیابان‌ها به راه افتادند و هر جا صف نفت یا صف نان، که آن روزها زیاد دیده می‌شد، می‌دیدند به رگبار می‌بستند. عده‌ای از زنان و مردان و کوچک و بزرگ را در میان صف‌ها به رگبار بسته شدند که بعضی شهید و مجروح شدند.

شمقدری ادامه داد: در این روز، عده‌ای از مردم به عنوان اعتراض به جنایت‌های روز گذشته و کسب تکلیف و ادامه مبارزه، در اطراف بیت علما و روحانیون تجمع کرده بودند و به تدریج بر تعداد اجتماع کنندگان اضافه می‌شد.

وی در قسمت دیگری از خاطراتش از سال 57 بیان کرد: تیراندازی مأموران از داخل ساختمان نیروی پایداری و استقامت مردم برای تصرف آن پایگاه، آنجا را به میدان نبرد، مبدل ساخته بود، نیروهای نظامی رژیم در این روز، علاوه بر اینکه مردم مشهد را مورد هدف رگبار سلاح‌های سبک و سنگین خویش قرار دادند، گروه زیادی را هم بازداشت کردند.

این مبارز انقلابی خاطر نشان کرد: بیشتر دستگیرشدگان از کسانی بودند که آن روز، نزدیک چهارراه شهدا، جلو منزل آیت‌الله سیدعبدالله شیرازی، مسجد کرامت، مقابل نیروی پایداری و کوچه‌های اطراف آن اجتماع کرده یا در حال عبور از این مکان‌ها بودند.

شمقدری با اشاره به فعالیت‌های مقام معظم رهبری در مسجد کرامت مشهد بیان می‌کند: مسجد کرامت واقع در چهارراه شهدا در دوران مبارزات ملت مسلمان مشهد، مرکز و ستاد عملیاتی تظاهرات و راهپیمایی‌ها و رهبران انقلاب اسلامی بود.

مسئول بیت و حسینیه آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد، همچنین با اشاره به خاطره‌ای از آیت‌الله خامنه‌ای درباره موقعیت و وضعیت این مسجد، عنوان می‌کند: مقام معظم رهبری در خاطراتشان درباره این حادثه می‌فرمایند؛ «صبح دهم دی‌ماه که می‌خواستیم به مسجد کرامت برویم، به ما گفتند صبر کنید، ببینیم حول و حوش مسجد چه خبر است؛ برای ارزیابی درست‌تر، یک نفر را فرستادیم، بعد از مدتی برگشت و گفت آنجا غوغایی است، اتومبیل‌های ارتشی به میزان زیادی سر چهارراه نادری (شهدا) که محل مسجد کرامت است، جمع شده‌اند.»

شمقدری به نقش علما و روحانیت در این حادثه اشاره کرد و افزود: منزل آیت‌الله سیدعبدالله شیرازی که در آن زمان از مراجع معروف و شناخته شده بود، یکی از پایگاه‌های انقلابیون به حساب می‌آمد و بر همین اساس، عصر روز یکشنبه خونین، مردم برای اطلاع یافتن از اوضاع پیش آمده، در چهارراه شهدا(نادری سابق) و اطراف منزل آیت‌الله سیدعبدالله شیرازی حضور یافتند. مأموران رژیم برای پراکنده ساختن مردم به آن جا یورش بردند که بر اثر این تهاجم، گروهی مجروح و شهید شدند.

وی خاطرنشان کرد: در پی حوادث روزهای خونین نهم و دهم دی‌ماه سال1357، حضرات آیات مرحوم میرزا جوادآقا تهرانی، علی فلسفی، مرحوم ابوالحسن شیرازی، سیدعزالدین حسینی‌زنجانی و حسینعلی مروارید و... اعلامیه‌ای مبنی بر محکومیت جنایت‌های رژیم پهلوی و حمله به منزل آیت‌العظمی سیدعبدالله شیرازی در مشهد، صادر کردند.

محمدآصفی یزدی، دبیر همایش نقش مشهد در انقلاب اسلامی در قسمت دیگری از این برنامه نیز گفت: یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، کسانی که در مسیر اهداف انقلاب اسلامی گام برداشتند، بسیار تأثیرگذار خواهد بود، زیرا می‌تواند ادامه دهنده آرمان‌های امام خمینی(س) و شهدای انقلاب باشد.

وی با بیان اینکه امروز مسیر انقلاب هیچ تغییری نکرده است و هدف از برگزاری این برنامه‌ها هدایت نسل‌های آینده به سمت اهداف انقلاب است، افزود: فرهنگسرای انقلاب و تمام کسانی که امروز در این عرصه فعالیت می‌کنند قصد دارند پیام امام خمینی(س) به عنوان بنیانگذار این انقلاب و همه کسانی که در این راه به شهادت رسیدند، را بیان کنند.

معاون صدای مرکز خراسان رضوی خاطر نشان کرد: ایثارگری و از خودگذشتگی که در این برهه از زمان اتفاق افتاد، با بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف باید به نسل‌های آینده انقلاب اسلامی منتقل شود.

در بخشی دیگری از برنامه، محمود اکبرزاده و محمدجواد غفورزاده شفق از شاعران انقلابی مشهد به قرائت اشعار و بیان خاطراتی از زنده‌یاد قاسم سروی‌ها شاعر پیشکسوت انقلابی پرداختند.

همچنین در این همایش پس از 34 سال برای نخستین بار، فیلمی از حوادث نهم و دهم دی‌ماه سال 57 به نمایش گذاشته شد، این فیلم از علی مقدم، هنرمند و عکاس انقلاب اسلامی است که سال‌های پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تحولات مشهد مقدس را به تصویر کشیده است.

این فیلم که یادآور خاطراتی برای خانواده شهدای حاضر در سالن اجتماعات فرهنگسرای انقلاب بود، تصاویری از کشتار بی‌رحمانه مردم توسط رژیم منحوس پهلوی را به تصویر کشیده بود.

رونمایی از پایگاه اینترنتی جامع نقش مشهد در انقلاب اسلامی با عنوان Mashhad-enghelab.ir برای اولین بار در مشهد، که به معرفی افراد فعال انقلابی مشهد و موثر در مشهد می‌پردازد و سیره شهیدان انقلاب اسلامی را بیان می‌دارد، از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

همچنین نرم‌افزار چند رسانه‌ای انقلاب اسلامی مشهد مقدس با عنوان روزهای بی‌قراری در قالب فایل‌های متنی، صوتی، تصویری و به صورت برنامه چند رسانه‌ای که به بررسی و تشریح روند انقلاب اسلامی در مشهد مقدس می‌پردازد، در این مراسم رونمایی شد.

دیباچه(جریان شناسی انقلاب اسلامی در مشهد)، مشعل‌داران(معرفی رهبران و پیشگامان نهضت)، خاستگاه‌های نهضت(معرفی مراکز و گروه‌های فعال) و ... از جمله موضوعات این نرم‌افزار است.

مجله تخصصی نقش مشهد در انقلاب اسلامی که با همکاری سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری مشهد، حوزه هنری خراسان، دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شده است، نیز در این مراسم رونمایی شد.

این مجله تخصصی به بررسی انقلاب اسلامی ایران و مطالعات شیعی در غرب انگلیس زبان، روز شمار دی‌ماه خونین مشهد، سیری در زندگی و مبارزات آیت‌الله‌العظمی سیدیونس اردبیلی، نگاهی به نقش روحانیت مبارز در خراسان، تأثیر درگذشت و تشییع جنازه حجت‌الاسلام احمد کافی بر جریان انقلاب اسلامی در مشهد، شهرداری مشهد در انقلاب اسلامی و ... پرداخته است.

در بخش پایانی برنامه از خانواده شهدای نهم و دهم دی‌ماه 57 به پاس صبر و استقامتشان تقدیر شد.

همایش نقش مشهد در انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی‌گنابادی، نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی، امیرحسین قاضی‌زاده، نمایند مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، عابدین عابدین‌مقدم، مدیر کل بنیاد شهید امور ایثارگران استان خراسان رضوی و حسین شادکام، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد برگزار شد.

یادآور می‌شود، این همایش با همکاری سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری مشهد، حوزه هنری خراسان رضوی، دانشگاه فردوسی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، خانه تاریخ مشهد در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام /*