عده اى پوزخند زدند اما همه چیز دگرگون شد

نظر رهبر انقلاب درباره پیام تاریخی امام خمینی(س) به گورباچف

کد : 42116 | تاریخ : 12/10/1391

حضرت امام خمینی(س) در یازدهم دی ماه سال 1367، پیامی مهم و تاریخی خطاب به «میخائیل گورباچف» صدر هیأت رئیسه شوروی سابق ‌صادر کردند که در آن دوره، پیش از انتشار متن این پیام, عده‌ای از تحلیلگران «دست یاری دراز کردن جمهوری اسلامی ایران به سوی بلوک شرق» را بخشی از مفاد نامه قلمداد می‌کردند ولی پس از انتشار متن کامل نامه، همانگونه که سال‌ها بعد گورباچف ‌مخاطب پیام را «همه اعصار در طول تاریخ» و نویسنده پیام را «متفکر و دلسوز برای سرنوشت جهان» دانست‌، مشخص شد که این پیام نه از موضع ضعف، بلکه از موضع قدرت و خیرخواهی رهبر جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.

به گزارش پرتال امام خمیین(س) به نقل از خبرگزاری تسنیم، نظرات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره این پیام مهم و تاریخی می‌خوانید:

«تا چند صباح قبل از این، هیچ‌کس فکر نمى‌کرد که ابرقدرت شرق این‌گونه متلاشى بشود. اگر دو سال قبل کسى مى‌گفت که ابرقدرت شرق از بین خواهد رفت، عده‌اى فیلسوفانه ریش مى‌جنباندند که بله، شما ساده هستید! آن روزى که امام در نامه به گورباچف نوشتند که بعد از این مارکسیسم را باید در موزه‌ها پیدا کرد، عده‌اى پوزخند زدند! دو سال یا سه سال نگذشته بود که آن پیشگویى تحقق پیدا کرد. بعد از درگذشت امام، به یک سال نرسید که همه چیز دگرگون شد؛ چه‌طور نمى‌شود؟» (بیانات در دیدار جمعی از آزادگان/ 1370/05/28)

«امام در نامه‌اى که به رهبر شوروى سابق‌ نوشتند، فرمودند: شما که بساط جدیدى را در کشورتان راه مى‌اندازید، مواظب باشید که به غرب و به آمریکا آن چنان گرایش پیدا نکنید که آنها بر امورتان مسلّط شوند! این توصیه مورد توجّه قرار نگرفت و امروز شما وضعشان را مى‌بینید. رابطه با آمریکا، از لحاظ اقتصادى، نتیجه‌اش همان چیزى است که امروز شما در روسیه مى‌بینید.

بسیارى از کشورهایى که من نمى‌خواهم اسم بیاورم و رابطه‌هاى بسیار خوب و عالى با امریکا دارند، از لحاظ اقتصادى، وضعشان زیر صفر و بسیار بد است و پول ملى‌شان بسیاربسیار بى‌ارزش است. اینها براى ملت ایران تجربه است. ملت ایران اگر بخواهد وضع مادّى و اقتصادى خود را اصلاح کند - که البته بدون تردید اصلاح خواهد کرد - این به عزم، به اراده، به تصمیم، به کار همه طبقات، به همکارى با دولت و حمایت از مسؤولان کشور، به شجاعت در اقدام، به تأثیر نپذیرفتن از سیاست‌هاى خارجى و به تأثیر نپذیرفتن از تبلیغات بیگانه احتیاج دارد.

اینهاست که وضع یک کشور را درست مى‌کند؛ نه ارتباط با امریکا، نه رفتن زیر بار زورگویانى که تجربه ارتباط با آنها را ما سالها در این کشور داریم. ملت ایران گولِ این تبلیغات فریبنده دشمن را نمى‌خورد». (بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان/ 1377/08/12)

«اشکال کار آقاى گورباچف این بود که عیوب و اشکالات را مى‌دانست، اما تصویر روشنى از آنچه که باید انجام گیرد، نداشت؛ اگر هم داشت، مردمش آن تصویر را نمى‌دانستند، بنابراین اگر تعریف مشخصّى از اصلاحات نشود، الگوهاى تحمیلى غلبه خواهد کرد؛ همان اتفاقى که در شوروى افتاد؛ چون نمى‌دانستند چه‌کار مى‌خواهند بکنند، لذا به سراغ تقلید ناشیانه اصلاحات در الگوها و مدل‌هاى غربى رفتند و به آنها پناه بردند.

امام بزرگوار ما هوشمندانه این ضعف را در آنها تشخیص دادند، لذا در نامه‌اى که ایشان به گورباچف نوشتند، این نکته را متذکّر شدند. ایشان نوشتند شما اگر بخواهید گره‌هاى کور اقتصاد سوسیالیسم و کمونیسم را با پناه بردن به کانون سرمایه‌دارى غرب حل کنید، نه تنها دردى از جامعه خود را دوا نخواهید کرد، بلکه دیگران باید بیایند و اشتباهات شما را جبران کنند، چرا‌که امروز اگر مارکسیسم در روش‌هاى اقتصادى و اجتماعى به بن‌بست رسیده است، دنیاى غرب هم در این مسائل - البته به شکلى دیگر - و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است.

این‌که بنده مکرّر مى‌گویم امام یک حکیم واقعى بود، به این خاطر است. در آن جنجال تبلیغاتى رسانه‌اى جهان، نکته اصلى را امام تشخیص داد». (بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ایران/ 1379/04/19)

انتهای پیام /*