حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری

خانه امن

کد : 170001 | تاریخ : 03/02/1397

به جای سرمقاله

خانه امن

 (سخنان حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی)

 

مراسم بزرگداشت حضرت امام(س) هر سال یک گام به سمت مطلوب تر شدن برمی دارد و شیفتگان بسیاری مشتاق تر از سالهای پیش به سوی امامشان می آیند. به تعبیر مقام معظم رهبری مراسم بزرگداشت امام یک مراسم بی نظیر و استثنایی است. باید تلاش کنیم این مراسم در همه ابعاد و زمینه ها چه از نظر معنوی و فرهنگی و چه در بعد سیاسی و بین المللی برای نظام جاودانه باشد. هرقدر شأن مراسمی بالاتر باشد و ابعاد وسیعتر و عمیق تری داشته باشد باید برنامه ها و آداب آن دقیق تر باشد. توفیق ما دست اندرکاران به این است که مراسم ملی و تاریخی و اعتقادی به گونه ای نهادینه شود که در طول قرن ها پایدار بمانند.

برگزاری هر ساله مراسم حج می تواند الگوی بسیار خوبی برای ما باشد. برای مسلمانها مراسم حج دارای ابعاد گسترده ای است. واقعاً باید گفت مراسم حج مراسم بی نظیری است. وقتی برای برگزاری این مراسم که از هزار و چهارصد سال پیش نهادینه شده برنامه های منسجمی تعیین شده که هرگز از آنها تخطی نمی شود، باید چنین مراسمی الگوی دیگر مراسم بزرگ نیز اسلامی باشد.

کعبه دارای احترام و ویژگی خاصی است و احترام به آن مکان جزو فرایض حج است. برای تمام مسائل مربوط به حج از ناحیه خداوند و رهبران دینی ما دستورالعمل تعیین شده است. حج از نقطه شروع تا نقطه پایان دارای برنامه ای خاص است و حد و مرزهای جغرافیایی خاصی دارد. همه شعارها و شعائر مشخص است و رعایت نکردن آنها حرام است.

حج یک کانون تربیتی نظام مند است. رفتن، حرف زدن در حج قاعده دارد، منی، رمی جمرات،طواف و غیره قاعده مخصوص خود را دارند. آنقدر برنامه دقیق است که تخطی از برخی برنامه ها کفاره دارد.

دستورالعمل اجرایی مراسم حج مشخص است. هیچ چیز زائدی نباید در حج انجام شود. هر چیزی اگر قرار است اتفاق بیافتد باید ملاک شرعی داشته باشد. امام هم به عنوان مرجع اعلم و بر مبنای آسمانی و قرآنی بر اعلام برائت از مشرکان در مراسم حج تاکید کردند.

کعبه از دیدگاه قرآن بیت ناس، بیت قیام، بیت حرام ، بیت خدا و بیت امن است. یعنی هر کسی بدون قصد جنگ و فتنه به خانه خدا پناه ببرد آنجا در امنیت است و تجاوز به او حرام است.

مراسم بزرگداشت امام به تأسی از مراسم حج باید دارای احکام و برنامه های خاص باشد. باید آداب مراسم امام منحصر بفرد، دقیق، جامع، مانع و نهادینه شده باشد. همین طور که در حج هر مسلمانی چهارده قرن بعد از پیامبر نیز به همان آداب عصر رسالت عمل می کند و برای خودش فلسفه نمی بافد در مراسم امام نیز دستورالعملها باید تدوین و نهادینه باشد.

ما، درکشورمان سه مراسم بزرگ ملی واسلامی داریم:یکی از مراسم بزرگ نهادینه شـده در کشـور ما مراسم راهپیمایی 22 بهمن است که حال و هوای مراسم حج را دارد. برنامه ای بزرگ و امن است. هر گروهی با هر دیدگاهی که زیر چتر نظام جمهوری اسلامی است در این مراسم شرکت می کند.

در این مراسم همه طیف ها باید شرکت کنند. اگر از روز اول خط کشی صورت می گرفت و محدودیت ایجاد می شد، در طول زمان فاصله بین راهپیمایی های اول انقلاب با برنامه های سالهای بعد عمیق تر می شد. در حالی که چنین نشده و این مراسم هر ساله بهتر از سال پیش برگزار می شود. نهادینه کردن این برنامه ملی باعث شده که همه، نظام را از خودشان بدانند و در زمان لازم به صحنه بیایند.

مراسم دیگر، مراسم روز قدس است و چون با نماز جمعه همراه است ویژگی خاص خود را دارد. در طول زندگی امام ایشان هرگز اجازه ندادند مراسم دیگری به این دو مراسم ملی اضافه شود و این نکته بسیار مهم و روانکاوانه ای است. در حالیکه در روزهای آغازین انقلاب هر روز مناسبتی را نامگذاری می کردند و امام نیز برای آن روزها پیام می داد اما هرگز اجازه نمی داد بر تعداد برنامه های ملی افزوده شود.

مراسم ملی سوم بعد از ارتحال امام شکل گرفت. مراسم ارتحال امام یک مراسم اسلامی و ملی است. آنچه بر ما بعد از سالها برگزاری این مراسم واجب است این است که ضوابطی دقیق برای این مراسم تدوین کنیم تا این ضوابط نهادینه شود و هرگز در طول سالهای بعد تغییر نکند.

همان طور که مراسم دینی و اماکن مذهبی، جایگاه ویژه ای دارند، آرامگاه حضرت امام نیز باید دارای جایگاه و احترام ویژه ای باشد. یکی از مهمترین مباحث جلسه مسئولان نظام در شب ارتحال امام خمینی در سال 68 محل دفن امام بود که همه افراد حاضر در این مورد دغدغه خاطر داشتند. مسئله ساخت حرم امام نیز، ماندگاری خط امام را محکم تر می کند.

وقتی امام دفن شد این سوال برای همه مطرح بود  که چگونه باید بستر و ضوابط لازم را برای زیارت امام از سوی عاشقان این رهبر بزرگ فراهم شود. برای اینکار به مراجع و حوزه علیمه مراجعه کردیم. آنها بعد از مدتی تحقیق و تدبر، زیارت نامه فعلی را با وسواس تمام تهیه کردند. این زیارت نامه محصول تحقیقات اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه در  آن روزگار است که بزرگانی چون مرحوم آیت الله مشکینی، مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی و آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آن حضور داشته اند.

مراسم بزرگداشت امام خمینی مراسم اتحاد همه نیروهای نظام است. هر گونه سوء استفاده از این مراسم به وحدت ملی خدشه می زند. همه برنامه های این مراسم باید در چارچوب گفتنمان اتحاد ملی و انسجام اسلامی صورت گیرد. ما همه تلاشمان این است که با دقت و وسواس تمام برنامه های بزرگداشت امام را اجرا کنیم. اصرار همه ساله ما باعث شده که این برنامه در دولت، نیروهای امنیتی، حوزه های سیاسی، رسانه ها و در میان مردم نهادینه شود و همه می دانند که در این ارتباط چگونه عمل کنند.

باید از همه دست اندرکاران و مجریان مراسم بزرگداشت امام که سکان دار کشتی توفیق این مراسم هستند، تشکر کرد. همه موفقیت ها مرهون تلاش این عزیزان است، اما باید گفت هنوز در درون خانوادۀ ستادی کارهای اساسی زیادی هست که باید با دقت زیاد برای آنها دستورالعمل تهیه کنیم.

ما مدیون توجه بسیار خوب همه مردم ایران هستیم. اگر اطراف حرم کامل شود می توانیم پنج میلیون جمعیت را در مراسم بزرگداشت امام مستقر کنیم، چرا که بیش از این تعداد زائر در سراسر کشور و جهان آماده حضور در این مراسم هستند.

رسالت مجریان مراسم بسیار سنگین است. این مراسم باید بگونه ای طراحی شود که اولاً همه مردمی که به حرم می آیند احساس امنیت کنند و بدانند که اینجا امن است و می توانند با خدای خود راز و نیاز کنند و در امنیت کامل امام خود را زیارت نمایند و به سخنان ولی امر خود گوش کنند.

ما باید بستر ساز باشیم و نباید از خودمان هدفی برای این مراسم تعیین کنیم. باید بدانیم که هدف اصلی ما خود مراسم 14 خرداد است. باید توجه داشت که اگر هدف دیگری برای این مراسم در نظر گرفته شود عوارض منفی بدنبال خواهد داشت که سالها طول می کشد تا این عوارض منفی از بین برود.

ما تلاش می کنیم در مراسم امام همه افرادی که زیر چتر نظام هستند و به امام علاقه دارند حضور داشته باشند. اگر کسی به هر دلیل دعوت شد و آمد، هیچ کس حق ندارد به او اهانت کند. این بر خلاف رضای خداوند است و اگر امام  زنده بود چنین رفتارهایی را محکوم می کرد.

حرم امام باید خانه امن باشد. کسی که دعوت می شود باید از حرم امن امام نهایت استفاده را بکند و از فیوضات معنوی آنجا بهره مند شود. حتی اگر افرادی بی تفاوت باشند باید مراسم امام بگونه ای باشد که این افراد را منقلب کند.

باید مواظب باشیم که از همان مبدأ به زائران بگوییم تنها هدف ما زیارت امام و استفاده از سخنان رهبر معظم است و نه چیز دیگر و باید با سعه صدر تمام، در این مراسم حضور یابند و اگر قرار است شعاری نیز داده شود و یا قطعنامه ای صادر شود، مراسم تریبون رسمی دارد و باید از این تریبون اصلی صادر شود. این مسئله بسیار مهم است و باید نظم و دستورالعمل ستاد مرکزی بزرگداشت نهادینه شود.

ما هنوز با وجود همه تلاشها به اندازه کشش مردم، نتوانسته ایم امکانات و شرایط لازم را مهیا کنیم. اگر امکان، قدرت، نیرو و بودجه ای است باید برای این مراسم اختصاص یابد. کدام حرکت فرهنگی بالاتر از مراسم امام است و چه برنامه ای بزرگ تر از مراسم امام است؟

امیدواریم  بتوانیم با قدرت و استحکام بیشتر مخصوصاً در شرایط ویژه جهان اسلام که درآستانه تحول بزرگ است، برنامه بزرگداشت امام را اجرا کنیم.

از خدا می خواهیم این تحول بزرگ در خاورمیانه را به نفع اسلام و تشیع تمام کند و امیدواریم در این عرصه، جمهوری اسلامی پیشگام و مؤثر باشد.

نظام ما نیازمند وحدت و همدلی است. همه باید حول محور امام کار کنیم و راه امام را پاس بداریم و تلاش کنیم سنت حسنه مراسم بزرگداشت امام را همه ساله پایدارتر و مؤثرتر از قبل برگزار کنیم.

 

 

منبع: حضور، ش76، ص3.

انتهای پیام /*