امام(س) خطاب به من فرمودند زی طلبگی ات را حفظ کن

مرجع تقلید سرشناس مقیم تهران و از شاگردان برجسته امام خمینی(س) شب گذشته دار فانی را وداع گفت.

کد : 42132 | تاریخ : 13/10/1391

مرجع تقلید سرشناس مقیم تهران و از شاگردان برجسته امام خمینی(س) شب گذشته دار فانی را وداع گفت.

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از ایسنا،
آیت الله العظمی حاج‌‌آقا مجتبی تهرانی، که از مراجع عظام تقلید و از شاگردان مبرّز مکتب فقهی، اصولی، فلسفی، اخلاقی و عرفانی امام خمینی(س) بودند در سن 75 سالگی و با بیش از 30 سال کرسی دروس اسلامی در حوزه‌ علمیه‌‌ تهران دار فانی را وداع گفت.
بخشی از اظهارات مرحوم آیت الله تهرانی در آیین آغاز سال تحصیلی 91 حوزه‌های علمیه استان تهران را در ذیل می خوانید:


تصحیح انگیزه تحصیل و تدریس راهکاری برای کمک به خروج حوزه‌ها از حالت رکود

اگر در حوزه‌های علمیه تنها به آموزش اکتفا شود و به آموزش معنوی، تهذیب نفس و اخلاق بها ندهند، آن علم به درد نمی‌خورد.

در تمام حوزه‌های علیمه باید به تصحیح انگیزه تحصیل و تدریس توجه شود. در هر صورت این انگیزه آمدن به حوزه خود کمک می‌کند تا حوزه‌های علمیه از رکود خارج شوند. هم‌اکنون نیز در حوزه‌ها تورم وجود دارد اما پیشرفتی نیست.

یکی از امور مهمی که از تصحیح انگیزه برای تحصیل و تدریس به دست می‌آید، ساده‌زیستی است. هرچه به سراغ این بروید که خانه‌ای بهتر داشته باشید، به همان مقدار از معنویات شما کاسته می‌شود.

انگیزه فردی که در آغاز مسیر تحصیل و طلب علم قرار دارد، مهم است، باید از طلابی که وارد حوزه‌های علمیه می‌شوند سوال کرد که چرا به حوزه آمده‌اند. عده‌ای از افراد، انگیزه ورود به حوزه را رسیدن به درجه فقاهت مطرح می‌کنند زیرا مقامی بالاتر و مقدس‌تر از مرجعیت وجود ندارد و گروهی هم حوزه را وسیله‌ای برای امرار معاش می‌دانند و برخی دیگر نیز گرفتن مدرک را انگیزه خود در طلبگی بیان می‌کنند.

کسی که انگیزه خود را از ورود به حوزه، رسیدن به درجه مرجعیت بیان می‌دارد به خودی خود ارزشمند نیست زیرا «خدا» در آن وجود ندارد و این فرد، بدون انگیزه الهی در تحصیل و تدریس، چیزی را به دست نخواهد آورد.

ساده‌زیستی یکی از امور مهمی است که روحانیون باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند، این امر نیز از همان تصحیح انگیزه نشات می‌گیرد؛ بنابراین هر فردی که یک گام برای بهبود وضعیت اقتصادی زندگی خویش بردارد به همان مقدار از معنویت و ارزش معنویات او کاسته خواهد شد.

امام(س) خطاب به من فرمودند زی طلبگی‌ات را حفظ کن که اگر آن را حفظ نکنی به روحانیت لطمه خواهد خورد و لطمه به روحانیت، لطمه به اسلام است.

زی طلبگی تمام شئونات زندگی را در بر می‌گیرد، تاکید استادم حضرت امام(س) بیشتر در برخورد با هم‌نوع بود و می‌فرمودند رفتار یک روحانی با یک روحانی دیگر باید آموزنده باشد و من تاکنون به یاد نمی‌آورم که ایشان در مجلسی غیبت کرده باشد و یا اگر غیبتی هم می‌شد از آن جلوگیری نکرده باشد.

انتهای پیام /*