کتاب جامع حضور 4 ماهه امام در نوفل لوشاتو منتشر می شود

در این اثر دلایل رفتن حضرت امام به پاریس، مذاکراتی که صورت گرفته، موضع گیری فرانسه نسبت به این ماجرا، افراد خارجی که در این رابطه تلاش داشتند با امام ارتباط داشته باشند و زوایای مختلفی که طی این 4 ماهه در فرانسه اتفاق افتاده بیان می شود.

کد : 42147 | تاریخ : 17/10/1391

به گزارش پرتال امام خمینی(س) حجت الاسلام سعیدفخرزاده رئیس دفتر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره تهیه پژوهش پیرامون حضور امام خمینی(س) در فرانسه اظهار داشت: پیش از این خبر آغاز امور پژوهشی اثری با موضوع حضور حضرت امام در نوفل لوشاتو اعلام شده بود که در واقع بیان کننده حضور 4 ماهه حضرت امام خمینی در این شهر است که از زوایای مختلف موضوع را بررسی و اطلاعاتی پیرامون آن جمع آوری می‌کنیم.

وی درباره روند پیشرفت کار گلایه‌هایی را مطرح و به عدم لازم دانستن بودجه‌های فرهنگی اشاره و ابراز داشت: با توجه به وضع بودجه روند کار کندتر شده است، در حال حاضر اکثر سازمان‌ها هم با این مشکل مواجه هستند، از این رو کار را خودمان انجام می‌دهیم چون نمی‌توانیم از نیروهای بیرونی استفاده کنیم.

این مقام مسئول ضمن اشاره به امور این پروژه در راستای فیش‌برداری درباره اثر توضیح داد: این اثر مجموعه کامل و جامعی از حوادث و وقایعی است که در آن دوران اتفاق افتاده است، موضوعات و اخباری که از زبان رسانه‌ها منعکس شده و مطالبی که به عنوان سخنرانی و اطلاعیه منتشر شده بررسی خواهد شد؛ در ادامه به بررسی خاطرات افرادی که به پاریس رفته و با حضرت امام دیدار داشته اند و امام نیز رهنمودهایی را ارائه فرمودند بررسی می‌شود.

فخرزاده در توضیح بیشتر این طرح یادآوری کرد: یک کتاب جامع گزارش گونه خروجی تحقیقات خواهد بود تا مخاطبان از ابتدای خروج امام و اتفاقات پیرامونی آن تا نوفل لوشاتو اطلاعاتی داشته باشند، سعی شده درباره رفتارها و کردارهای حضرت امام و اتفاقات پیرامون آن، مجامع بین المللی و تاثیر آن در ایران گزارشی ارائه شود. علاوه بر این مرور کلی، هر موضوع از سوی داستان‌نویس شاید امکان پروراندن و تبدیل آن به داستان را داشته باشد یا سرنخ ‌هایی به ما دهد تا روی سوژه کار کنیم که خود یک کتاب شود.

فخرزاده اضافه کرد: کارهای پژوهشی این گونه است که ما موضوع را مشخص می‌کنیم و در ادامه پیرامون آن منابع را جمع‌آوری می‌کنیم، پس از این روند منابع اطلاعاتی را در اختیار قرار می‌دهند از جمله اینکه در قالب یک کتاب قابلیت کار کردن وجود دارد یا چند کتاب، ممکن است اطلاعات پیرامون یک موضوع و یک حادثه در طی آن ایام به حدی زیاد باشد که خودش قابلیت یک کتاب را داشته باشد، اکثر اطلاعات در حوزه انقلاب اسلامی به اطلاعات شفاهی و اطلاعاتی که در ذهن افراد درگیر ماجرا بودند، باز می‌گردد، در این میان افرادی هستند که به دلایل سیاسی حاضر به همکاری نیستند، ممکن است لیست آنها را هم داشته باشیم وقتی به سراغشان می‌رویم با ما همکاری نمی‌کنند، یا افرادی باشند که آنها را نیابیم و یا از مسئولانی باشند که وقت گفت‌وگو به ما نمی‌دهند و... لذا مسیر تحقیق به ما نشان می‌دهد چه حجمی از اطلاعات جمع‌آوری خواهد شد.

رئیس دفتر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که اگر بودجه باشد این پروژه ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: با وجود بودجه و افزایش نیرو و اطلاعات احتمالا این اثر برای نمایشگاه سال 1393 به سرانجام رسد. اما با بودجه‌های کنونی که خصوصا نهادهای فرهنگی گریبان‌گیر آن هستند کار به کندی پیش می‌رود. 

فخرزاده ابراز داشت: در این اثر دلایل رفتن حضرت امام به پاریس، مذاکراتی که صورت گرفته، موضع گیری فرانسه نسبت به این ماجرا، افراد خارجی که در این رابطه تلاش داشتند با امام ارتباط داشته باشند و زوایای مختلفی که طی این 4 ماهه در فرانسه اتفاق افتاده بیان می شود؛ نوع اخبار و اطلاعاتی که به ایران منتقل می‌شد، چگونگی ارتباط تشکیلات حضرت امام با داخل و چگونگی هدایت و... همگی در این پروژه بررسی می‌شود، چندسالی است در حال جمع آوری اطلاعات و گرفتن مصاحبه‌ها در این باره هستیم.

وی درباره اتمام زمان این پروژه خاطرنشان کرد: هنگامی که اطلاعات جامع و کامل تهیه شد تالیف آغاز می‌شود، اما به لحاظ جمع‌آوری اطلاعات حدود 50 درصد کار انجام شده، در این پروژه دو نفر با بنده همکاری می‌کنند.

انتهای پیام /*