آیت الله ایازی در بازید از غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره):

حضرت امام می فرمود: تفسیری که بتواند هدف قرآن را تامین بکند موفق است

آیت الله ایازی: به نظرم در دو دهه گذشته خیلی به امام جفا شده است. علتش هم این است که کلام امام گاهی در تلویزیون بصورت گزینشی منتشر می شود؛ امام حرفهای دیگری هم دارد که در شرایط فعلی جامعه خیلی می تواند راهگشا باشد.

کد : 170292 | تاریخ : 21/02/1397

آیت الله سید محمد ایازی در بازید از غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: به نظرم در دو دهه گذشته خیلی به امام جفا شده است. علتش هم این است که کلام امام گاهی در تلویزیون بصورت گزینشی منتشر می شود؛ امام حرفهای دیگری هم دارد که در شرایط فعلی خیلی می تواند راهگشا باشد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) آیت الله سید محمد ایازی در بازید از غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در باره آثار حضرت امام گفت: امام معتقد بود آن تفسیری که بتواند هدف شناسی کرده و هدف قرآن را تامین بکند موفق است. امام معتقد بود که اکنون ما تفسیری که بتواند هدف شناسی بکند نداریم. امام می فرمود می دانید داستان ما با قرآن چیست؟ این است که کسی مریض می شود و می رود نزد دکتر و دکتر هم برایش نسخه می نویسد؛ مریض هم نسخه را می برد به منزل و تمرین می کند که نسخه را با خط نستعلیق و یا شکسته بنویسد و بعد می گوید خیر فایده ای ندارد! بنابر این با آب طلا بنویسم! وسپس قاب کنم! نه فایده ای ندارد بروم حفظش کنم! حضرت امام این مثال را با آب و تاب نقل می کند و بعد می فرماید خب: حالا اگر کسی این کار رو انجام داد، خوب می شود یا نمی شود؟! آیا مریضی اش خوب می شود؟! پس اگرمریضی آن فرد خوب شد آنهایی که قرآن می خوانند هم خوب می شوند!

نویسنده کتاب تفسیر قرآن مجید تصریح کرد: به نظرم در دو دهه گذشته خیلی به امام جفا شده است. علتش هم این است که کلام امام گاهی در تلویزیون بصورت گزینشی منتشر می شود؛ امام حرفهای دیگری هم دارد که در شرایط فعلی خیلی می تواند راهگشا باشد. در نظر داشته باشیم که هر کجا ما در تاریخ گزینشی عمل کردیم، دچار زیانهای فراوان شده ایم؛  وی افزود: متاسفانه تلویزیون در این زمینه خیلی نقش داشته است. در این سالها تنها یک چهره امام معرفی شده و چهره های دیگر ایشان کم معرفی شده است. امام در آثار و سخنرانی هایش یازده بار این مسئله را مطرح کرد که(نقل به مضمون): من همیشه سوالم این است که وقتی متفقین ایران را اشغال کردند، مردم بجای اینکه در مقابل آنها بایستند، نقل و نبات و شیرینی پخش کردند، چرا؟! بعد هم پاسخ می دهد که این موضوع روشن است که حکومت به مردم ظلم کرد و مردم بخاطر اینکه از شر حکومت نجات پیدا کنند، به خارجی پناه آوردند. هدف امام از نقل این موضوع چیست؟ حضرت امام این حرفها را در سالهای 62 و 63 مطرح میکند؛ یعنی اینکه اگر ما با مردم درست رفتار نکنیم نباید توقع زیادی داشته باشیم!

آیت الله ایازی افزود: این هم عجیب نیست! ولی عجیب ترش این جمله است که: کاری نکنید با مردم که بگویند ما آخوند نمی خواهیم! کاری نکنید با مردم که بگویند ما پاسدار نمی خواهیم! بنابراین ما باید امام را با همه ابعادش باید معرفی کنیم. فقط گفته نشود که امام انقلابی بود، ظلم ستیز بود و غیره. باید اینها را هم به مردم بگوئیم که حضرت امام دغدغه زیادی داشتند که مسوولان باید رفتارشان با مردم درست باشد.

وی در بخش پایانی مصاحبه خود با روابط عمومی موسسه تاکید کرد: بنده جزء نادر افرادی محققی هستم که خط به خط آثار امام را مطالعه کرده ام. این کتاب 5 جلدی که نوشتم ماحصل استخراج  همه آثار امام است. و چیزی را که در باره آثار امام می خواهم بگویم این است که علی رغم اینکه امام خیلی چیزهایی که در اندیشه های معنوی و عرفانی ایشان است و صاحب کشف و کرامت است، ولی هیچگاه در باره کرامات خود چیزی مطرح نکرد و از این جهت به نظر من شخصیت امام بسیار قابل احترام است.

 

انتهای پیام /*