در مراسم بزرگداشت شهیدان ناطق نوری و شهدای هفتم تیر؛

لوازم «ایستادگی مقابل ظلم» از دیدگاه یادگار امام

یادگار امام: اولین لازمه ایستادگی مقابل ظلم این است که همه مردم احساس کنند آنچه صورت می گیرد به معنای «عزّت» آنها است. باید تک تک مردم احساس کنند این مقاومت ملی عزت آنها را در پی دارد. باید به گونه ای مانند سرمای زمستان ۵۷ که وقتی شیرهای نفت را بستند و جامعه در برابر سرما نه تنها خم به ابرو نیاورد بلکه محکم تر ایستاد، برای آنها تعریف باشد/ لازمه استقامت این است که تک تک مردم، استقامت را استقامت خودشان بدانند و اینگونه نباشد که به منِ گوینده در این مسیر فشار کمی یبایید و به دیگری فشار بیشتری بیایید؛ باید «همه در کنار هم» به وحدت و انسجام ملی برسیم.

کد : 171018 | تاریخ : 09/04/1397

یادگار امام با تأکید بر ایستادگی مقابل ظلم گفت: اگر همه با هم باشیم می توانیم مقابل ظلم بایستیم؛ گمراهی و کوته فکری است اگر کسی فکر کند با پاره پاره کردن جامعه می توان مقابل ظلم های کوچک یا بزرگ ایستاد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، آیت الله سید حسن خمینی در مراسم بزرگداشت شهیدان ناطق نوری و شهدای هفتم تیر در مسجد جامع امام حسن مجتبی(ع) لواسان، مهمترین و برجسته ترین صفت مرحوم دکتر بهشتی را که قابل تسرّی به همه شهدای هفتم تیر است، «مظلوم» خواندن ایشان توسط امام دانست و با تأکید بر اینکه «ظلم نقطه مقابل عدل است»، افزود: عدل را به دو گونه در علوم انسانی تعریف کرده اند‌؛ یک تعریف ارسطویی است که بر اساس آن، هر چیزی را جای خودش بگذاریم؛ ایرادی که به این تعریف گرفته اند این است که عدالت را از حوزه تاثیرگذاری خارج می کند.

یادگار امام، تعریف دیگر عدالت را «عدالت به مثابه انصاف» ذکر کرد و یادآور شد: البته این تعریف ریشه های قدیمی هم دارد و ارجاع آن به این نکته است که اگر انصاف داشته باشید، عادل هستید. انصاف قاعده ای است که برخی گفته اند میراث بشریت است و تنها یک قوم یا یک پیامبر به آن اشاره نکرده اند.

وی با تاکید بر ضرورت انصاف، تصریح کرد: انصاف یعنی «هرچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند». این جمله در کلمات همه پیامبران و امامان موجود است و بعدها فلسفه اخلاق را بر همین اساس پایه گذاشتند؛ بر این اساس، اگر می خواهید بدانید عادلانه برخورد می کنید یا خیر، خودتان را جای طرف مقابل بگذارید.

تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) یادآور شد: مرحوم بهشتی با صفت مظلوم شناخته شده است؛ بدین معنا که حق او آن گونه که باید ادا نشده یا با او به طور انصاف برخورد نشد.

وی با اشاره به انواع ظلم مالی و غیر مالی گفت: برخی اوقات جایگاه یک شخصیت آن گونه که لازم است، شناخته نمی شود. مرحوم بهشتی به این معنا مورد ظلم قرار می گیرد که واقعیت شخصیت او شناخته نمی شود و به چیزهایی متهم می شود که واقعیت ندارد.

سید حسن خمینی با اشاره به تخریب شهید بهشتی گفت: یک ظلم در رابطه با شناخت ایشان وجود دارد و آن اینکه شناخت او  کامل نبوده است؛ یعنی توان نیروی تخریب به گونه ای بوده که این شخصیت ها آن گونه که باید شناخته نشدند.

وی در ادامه سخنان خود  با تاکید بر اینکه انظلام (تن دادن به ظلم) یکی از گناهان کبیره است، افزود: اگرچه ما بعضا مظلوم واقع می شویم ولی حق نداریم ظلم را بپذیریم؛ انسان باید با تمام توان مقابل ظلم بایستد، زیرا پذیرش ظلم به ظالم رسمیت می دهد.

یادگار امام با تأکید بر اینکه باید در مقابل ظلم ایستاد، تصریح کرد: تن به ظلم دادن از ناپسندترین اموری است که بشریت می تواند در خود پدید آورد، زیرا او را از انسانیت خارج می کند.

وی در مورد راه مقابله با ظلم اظهار کرد: تعبیر قرآن این است که بدترین کار ممکن را کسانی انجام می دهند که خودشان فکر می کنند کار خوب می کنند اما کار بسیار بدی می کنند و همه چیز را خراب کرده اند. بنابراین، در کارها نیّت خیر تنها کافی نیست.

تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)به وقایع جاری در جهان و کشور اشاره کرد و تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا بر خلاف همه موازین تصمیماتی می گیرد؛ این رفتار بی تردید در هر نظام اخلاقی ظلم محسوب می شود. پذیرش ظلم گناه است، اما مقابله با او لوازمی دارد و اگر این لوازم را نگوییم و فقط به نیّت خیر بسنده کنیم مصداق تعبیر قرآنی «ظلوما جهولا» هستیم.

وی با بیان اینکه اولین لازمه مقابله با ظلم «همبستگی عمومی» است، ادامه داد: اگر همه با هم باشیم می توانیم مقابل ظلم بایستیم؛ گمراهی و کوته فکری است اگر کسی فکر کند با پاره پاره کردن جامعه می توان مقابل ظلم های کوچک یا بزرگ ایستاد.

سید حسن خمینی تاکید کرد: لازمه ایستادگی مقابل ظلم این است که همه مردم احساس کنند این ایستادگی به معنای «عزّت» آنها است. باید تک تک مردم احساس کنند این مقاومت ملی عزت آنها را در بر دارد. باید شرایط به گونه ای مانند سرمای زمستان ۵۷ که وقتی شیرهای نفت را بستند و جامعه در برابر سرما نه تنها خم به ابرو نیاورد بلکه محکم تر ایستاد، برای آنها تعریف شده باشد.

وی افزود: لازمه استقامت این است که تک تک مردم، استقامت را استقامت خودشان بدانند و اینگونه نباشد که به منِ گوینده در این مسیر فشار کمی یبایید و به دیگری فشار بیشتری بیایید؛ باید «همه در کنار هم» به وحدت و انسجام ملی برسیم.

یادگار امام ادامه داد: دیگر لازمه این مسیر آن است که از تزریق یأس به جامعه جلوگیری کنیم؛ امید شرط حرکت به جلو است. مگر انسان ها بدون امید می توانند زندگی کنند؟! اگر امید باشد زمانه با ما است.

وی با انتقاد از اینکه مرسوم شده است که ما بر طبل بی انگیزگی می کوبیم، افزود: رسانه های شناسنامه دار چرا این کار را می کنند؟ بی تردید وضع ما از بسیاری دوران ها بهتر است و تاکنون نیز با «اتحاد» از همه گردنه ها عبور کرده ایم؛ روزی سیلو‌ها برای یک روز هم گندم نداشت. یکی از شاهکارهای امام روز اول مهر ۵9 بود که یک روز قبل فرودگاه‌ها را بمباران کردند، اما امام امید می‌داد؛ جایی که باید هیجان دهیم، بدهیم و جایی که باید هیجان را جمع کنیم، جمع کنیم. لذا به جامعه باید تزریق امید کرد.

سید حسن خمینی مولفه مهم دیگر در ایستادگی مقابل ظلم را «همّت» عنوان و تاکید کرد: قوام یک جامعه به مدیرانی است که مورد تایید مردم هستند؛ از این فراز و نشیب ها نترسید. جمهوری اسلامی آنقدر پتانسیل قوی دارد که می تواند از صدها گذر عبور کند؛ اما مهم این است که امیدمان به خدا و آینده را از دست ندهیم. بنابراین، خدا را نصرت دهید و آستین همت بالا بزنید.

وی با توصیه اکید بر اینکه «دست از تخریب یکدیگر برداریم»، افزود: ما یک ملتیم و یک آینده داریم و در یک کشتی نشسته ایم که الحمدلله امروز ناخدای با تدبیری هم دارد و اگر به لوازم ظلم ناپذیری تن دهیم پیروزیم.

یادگار امام در پایان گفت: بهشتی مظلوم بود اما به ظلم تن نداد؛ ما هم به ظلم تن نخواهیم داد و دست در دست هم ان شاء الله آینده روشن جمهوری اسلامی روشن تر خواهد بود.(منبع: جماران)

 

انتهای پیام /*