امام خمینی جنگ را عاشورایی کردند

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی کشور در برنامه مقاومت رادیو معارف به نقش حضرت امام خمینی(س) به عنوان نقش کلان روحانیت در دفاع مقدس پرداخت.

کد : 42229 | تاریخ : 26/10/1391

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی کشور در برنامه مقاومت رادیو معارف به نقش حضرت امام خمینی(س) به عنوان نقش کلان روحانیت در دفاع مقدس پرداخت و گفت: آیه ۸ سوره انفال می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَى الْقِتَالِ» (اى پیامبر مؤمنان را به جهاد برانگیز)، حضرت امام(س) این نقش را به خوبی ایفا کردند.

حجت‌الاسلام ذوالنوری با اشاره به این نقش پیامبرگونه‌ حضرت امام(س) افزود: ایشان با راهنمایی‌های خود دل‌ها را متحول می‌کرد و در حقیقت با بیانات خود تأمین کننده نیروی انسانی برای رفع نیاز جبهه و جنگ و پر کردن ظرف نیروهای مسلح بود.

دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی کشور، با اشاره به قضیه حصر آبادان خاطره‌ای بیان کرد و گفت: وقتی دشمن آمد، جاده خرمشهر ـ اهواز را قطع کرد، جاده آبادان را هم زیر آتش گرفت و تا ساحل غربی کارون جلو آمد، شرق کارون را هم گرفته بود، یعنی واقعاً پل مارد و این‌ها در اختیار دشمن بود. ما برای ورود به آبادان یا باید از شادگان به سمت فاو می‌رفتیم و از جنوب شرقی آبادان وارد می‌شدیم یا باید از ماهشهر می‌رفیتم یعنی از اهواز  تا ماهشهر را باید طی می‌کردیم و از ماهشهر به آبادان می‌رسیدیم. لذا راه مستقیم به آبادان نداشتیم و آبادان مهم‌ترین پالایشگاه نفت کشور را داشت و ما مشکل جدی داشتیم؛ در این خصوص حضرت امام (س) فرمودند «من منتظرم که این حصر آبادان از بین برود و [هشدار] می دهم... که باید این حصر شکسته بشود؛ مسامحه نشود در آن حتما باید شکسته بشود» (صحیفه امام، ج13، ص333) وقتی دستور فرمودند که حصر آبادان باید شکسته شود بلافاصله عملیات ثامن الائمه طراحی شد و این عملیات به قتلگاه نیروهای بعثی مبدل شد.

وی افزود: قبل از این که امام (س) این جمله را بفرمایند ارتش و سپاه همان بودند ولی چرا اتفاق خاصی نمی‌افتاد وقتی حضرت امام (س) در جایگاه ولی امر، ولی فقیه و نایب امام زمان(عج) جمله‌ای می‌فرمود تکلیف شرعی احساس می‌شد و این غیر از امر فرماندهی در سلسله مراتب نظامی دنیاست.

فرمانده سابق تیپ ۸۳ امام جعفر صادق(ع)، با اشاره به این‌که حضرت امام (س) جنگ را عاشورایی کردند، اظهار داشت: حضرت اباعبدالله با استاندارد در کربلا نجنگید، حضرت نفرمودند که «با ۷۰ و چند نفر نمی‌شود در مقابل بیش از ۳۰ هزار نیروی مجهز ایستاد.»

وی افزود: جمله ای که امام (س) در این رابطه می‌فرمود، کربلا را زنده می‌کرد یعنی رزمنده احساس می‌کرد صحنه، صحنه کربلاست و اینگونه جنگ تکلیفی و عاشورایی می‌شد.

دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی کشور، با اشاره به بحث حفظ جزایر مجنون و رهنمود راهگشای حضرت امام گفت: زمانی که دشمن تمام توانش را در باز پس گیری جزایر مجنون به کار گرفته بود، رزمندگان با شنیدن سخنان امام(س) قوت پیدا کردند یعنی احساس کردند در میدان کربلا می‌جنگند و مورد نظر مستقیم حضرت امام(س) هستند.

وی با تصریح بر این که لازم نبود امام(س) به صورت مستقیم در جبهه حضور پیدا کنند، افزود: به قول امروزی‌ها آن نفوذ و رهبری کاریزماتیک و صلابت و هیبت و هیمنه و بُعد معنوی امام(س) در بین رزمندگان بود که از هر چیزی کارکرد عمیق‌تری داشت.

فرمانده سابق تیپ ۸۳ امام جعفر صادق، با اشاره به خاطره‌ای از عملیات والفجر چهار گفت: در ارتفاعات کانیمانگا و سنگ معدن مشرف بر دره پنج وین عراق و دشت و دره شیلر، شب سیزده آبان، بالای سر یک شهید دانش آموز «شهید خوش نظر» رسیدم که روی «مین والمری» رفته و بدنش آبکش شده بود، از همه بدنش خون می‌رفت، سرش را روی پایم گذاشتم و گفتم برادر خوش نظر پیامی برای خانواده‌ات نداری؟ شاید من زنده ماندم این پیام را برسانم؛ زیر نور منور دیدم اشک در چشمانش حلقه زد، قطرات اشک از گونه‌هایش می‌غلطید، لب‌هایش می‌لرزید و می‌خواست جمله‌ای بگوید ولی درد اجازه نمی‌داد طول کشید بریده بریده فقط توانست یک جمله به عنوان آخرین جمله بگوید. این جمله را گفت و به شهادت رسید «همه ناراحتی من از این است که آرزو داشتم از نزدیک چهره حضرت امام (س) را زیارت کنم و نصیبم نشد» این نفوذ حضرت امام (س) در عمق جان رزمندگان بود که امثال این شهید درد را احساس نمی‌کردند و همه مظاهر دنیا را از خاطرشان پاک می‌کردند و فقط به تحقق اوامر امام(س) می‌اندیشیدند و این از هر تسلیحاتی برای ما ارزشمندتر بود.

دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی کشور، کار دوم حضرت امام(س) را بسیج امکانات مردمی به سمت جبهه دانست و اظهار داشت: فرمایشات حضرت امام(س) در ابعاد مختلف باعث رونق جبهه می‌شد، بسیاری از بانوان حتی مادران شهدا به امر حضرت امام (س)، ستاد مردمی تشکیل می‌دادند و به بافتن لباس‌های گرم و جوراب و لباس‌های مورد نیاز رزمنده‌ها  و بسته بندی آجیل مشغول می شدند.

وی نقش حضرت امام (س) در پشتیبانی و تحریک مردم برای گرم نگه داشتن تنور جبهه را بسیار عالی دانست و اضافه کرد: هر چه که نیاز یک رزمنده بود به جز تجهیزات نظامی، همه به وسیله کمک‌های مردمی به جبهه‌ها سرازیر می‌شد و این به برکت نفوذ حضرت امام (س) در دل مردم بود.

حجت الاسلام ذوالنور به نقش مسئولیتی روحانیت در جنگ به عنوان محور دوم نقش روحانیت در دفاع مقدس پرداخت و گفت: در بُعد مدیریتی و مسئولیت در دفاع مقدس، مسئولیت عقیدتی ـ سیاسی‌ها و تبلیغات و اعزام مبلغ با ر وحانیان بود، مسئول عملیات روانی خیلی جاها روحانی بود، این‌ها در ابعاد مختلف یک تلاش نهادینه شده منظم برای تأمین نیازهای فکری، فرهنگی روحی و معنوی رزمندگان داشتند و ایفا می‌کردند.

وی با اشاره به این‌که با مرور سلسله مراتب در جنگ می‌بینیم که نیروی دریایی، زمینی و هوایی از رده های بالا تا نیروهای میانی موجود در لشکرها و ستادها و سطوح پایین‌تر تیپ‌ها و گردان‌ها مسئول عقیدتی سیاسی داشتند، افزود: مسئولین عقیدتی سیاسی غالباً روحانی بودند و پا به پای سایر معاونت‌های لشکر یا قرارگاه در همه ابعاد جنگ حضور داشتند.

دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی کشور، با اشاره به این‌که قبل و بعد از عملیات ها و حتی در دوران رکود جبهه نقش روحانیان تمام نمی‌شد، افزود: ممکن بود وقتی عملیات تمام می‌شد، فرماندهان یک تنفسی داشته باشند، اما درست در این هنگام نیاز به کار فرهنگی و ایجاد شور بیشتر بود تا هیجان عملیات در جبهه ها باقی بماند.

 

انتهای پیام /*