حجت الاسلام محمد جواد زارعان:

امام با بیدار کردن فطرت مردم، آنها را با خود همراه کرد

امام فقه را از مسائل عبادی توسعه داد و آن را در سایر ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی زندگی انسان و همه ابعادی که در چارچوب حکومت متجلی و شکوفا می شد، جای داد.

کد : 42268 | تاریخ : 30/10/1391

رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، با بیان اینکه در مسیر حرکت انقلابی امام (س) شاید تنها تفاوت ایشان با دیگر علما و مراجع، در شکل و ابعاد این حرکت بود، تصریح کرد: تدبیر، مدیریت، ویژگی شخصیتی و علمی امام که قطعأ حمایت الهی را پشت سر خود داشت، زمینه را  برای رسیدن به اهداف اسلامی فراهم می کرد و به دنبال آن اصل مرجعیت امام در آن زمان به اثبات رسید واین مساله مبنایی بود که براساس آن اکثر علما از امام حمایت و ایشان را در این مسیر همراهی کردند.

به گزارش پرتال امام خمینی(س) حجت الاسلام دکترمحمد جواد زارعان در گفت و گو با شفقنا اظهار داشت: یکی از ویژگی های حضرت امام در ارتباط با مساله فقه، این بود که فقه را فقه زندگی و در واقع مساله اساسی زندگی می دانستند. امام فقه را از مسائل عبادی توسعه داد و آن را در سایر ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی زندگی انسان و همه ابعادی  که در چارچوب حکومت متجلی و شکوفا می شد، جای داد.

او در ادامه افزود: نظر امام این بود که فقه در همه ابعاد زندگی انسان جای دارد. به اصطلاح فقه پویایی است که می تواند در زوایای مختلف زندگی حرفی برای گفتن داشته باشد لذا این نگاه فقهی می توانست مبنای یک حکومت و جریان سیاسی اسلامی باشد. بر این اساس، دیدگاه امام در نظریه ولایت فقیه  منعکس شد و امام توانستند بر مبنای دیدگاه فقهی خود حکومت اسلامی تشکیل دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اکثر علما و روحانیون در جریان انقلاب با امام (س) همراهی کردند گفت: دیدگاه سایر فقها متمایز از دیدگاه امام نبود چنانکه مراجعی بودند که در مسائل سیاسی و اجتماعی دخالت کردند و مسیر تاریخ را تغییر دادند مانند فتوای تنباکو که یک حرکت و جهت تازه را ایجاد کرد اما مساله این است که شرایط زمانی از یک سو تأثیر گذار بوده مثلأ درشرایط و فضایی که امام حرکت کردند مردم در یک انحطاط  جدی از سوی حکومت طاغوت قرار گرفته بودند  بنابراین، این فضا و شرایط، تغییر حکومت را اقتضاء می کرد و از سوی دیگر ویژگی شخصتی امام مانند شجاعت، تیزبینی و نگاه دقیقشان به رابطه فقه و مسائل سیاسی بود که به طور طبیعی شرایط ممتازی را ایجاد کرد و در واقع  حرکت ایشان یک حرکت منحصر به فرد بود.

زارعان در خصوص همراهی مردم با امام در جریان عنوان کرد: امام معتقد بود که مردم ایران نسبت به اسلام و مکتب اهل بیت باورمند و وفادار هستند و حرکت ظاهری رژیم طاغوت زمینه هایی را ایجاد کرده بود که گویا باورها و اعتقادات مردم در حال کمرنگ شدن است  اما با دقت در بطن وجود و اعتقادات مردم دیده می شد که  این مردم همچنان به مکتب اهل بیت وفادار هستند و تا آنجا که ممکن است علایق خود را به شکل های مختلف مراسم مذهبی و عزاداری انجام می دهند.  امام در واقع این وفاداری و علاقه مردم را درک کرده بودند و از همین مزیت استفاده کرده و خطاب به مردم گفتند اگر ما وفادار به اسلام هستیم  باید تلاش کنیم تا جان و مالمان نسبت  به اسلام و در راه درست آن صرف شود.

او در ادامه افزود: مردم  بر این باور بودند که اگر حرکت آنها، هدف امام و رسیدن به ارزش های اسلام را به منصه ظهور می رساند باید حتمأ با امام همراهی کنند. اگر به سخنرانی های امام توجه شود دیده می شود که بیشترین واژه ای که امام برآن تأکید می کرد کلمه اسلام بود یعنی ایشان آن چیزی که در فطرت مردم بود را زنده می کردند و امام از همین کانال وارد شدند و مردم را با خود همراه کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: قطعأ یکی از ابعادی که در رژیم طاغوت جلوه گری می کرد از بین بردن مظاهر اسلامی بود که این سبب شد امام حرکت تاریخی خود که براندازی طاغوت بود را به سرانجام برساند.  همانطور که امام می فرمود مساجد سنگر است یعنی در واقع  مسجد پایگاه دینی مردمی است و بر همین اساس مردمی که این علایق و اعتقادات را داشتند با امام همراهی کردند و امام هم در همین مسیر به موفقیت رسیدند.

او در پایان خاطر نشان کرد: بیش ازسه دهه از انقلاب می گذرد و به تدریج ممکن است که مبانی انقلاب و ارزش های آن در بین برخی کمرنگ شود و احیانأ از آن غفلت کنند پس باید در سالگرد انقلاب و در ایامی که به این مناسبت برگزار می شود ، به ریشه های انقلاب و ایده امام بیشتر توجه شود و اجازه ندهند ارزش هایی که بر اساس آن ها این انقلاب صورت گرفته است کم رنگ شود تا  در رهگذر تکرار همین ارزش ها ، انقلاب اسلامی پایدار بماند.

انتهای پیام /*