آیت الله مرتضی مقتدایی:

امام اعتقاد بالایی به فقاهت مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی داشتند

آیت الله مرتضی مقتدایی یکی از شاگردان امام خمینی است که سال ها تدریس خارج فقه با محوریت تحریر الوسیله را داشته و چندین جلد شرح بر تحریرالوسیله، تألیف کرده­ است.

کد : 42299 | تاریخ : 02/11/1391

آیت‌الله مرتضی مقتدایی یکی از شاگردان امام خمینی که سال‌هاست تدریس خارج فقه با محوریت تحریر الوسیله را داشته و چندین جلد شرح بر تحریرالوسیله، تألیف کرده­ است، در دیدار دست اندر‌کاران همایش تحریر الوسیله اظهار داشتند: امام در سال 1365 ق -ظاهراً 45 سال داشتندـ به فکر افتادند که بعضی از فتاوایشان را حاشیه بزنند. لذا وسیلة مرحوم سیّد را انتخاب کردند.

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، این شاگرد سابق امام(س) در تبیین جهات این انتخاب اظهار داشت: علت این‌که وسیله را انتخاب کردند دو جهت بود. یک جهت این بود که مرحوم امام، اعتقاد بالایی به فقاهت مرحوم سید داشتند و سیّد اصفهانی را یک فقیه به تمام معنا می‌دانستند و به کتاب ایشان وسیله النجاة هم از نظر علمی و مستند بودن معتقد بودند.

وی همچنین در ادامه افزود: دومین جهت این‌که، وسیله نسبت به عروة الوثقی ـ که آن وقت مرسوم بود بزرگان بر آن حاشیه می‌زدند ـ دارای ابواب فقه بیشتری است، و تقریباً یک دوره کامل ابواب فقه را دارا می‌باشد. از این جهت هم، امام برای این‌که توسعه بیشتری داشته باشد وسیله را انتخاب کردند. از سال 1365 تا 1372 ق، به مدت هفت سال، امام کتاب وسیله را حاشیه زدند. ایشان چون وقت صرف کرده‌ بودند لذا ملاحظه می­‌کنیم که در نظرات‌شان احتیاط، خیلی کم است. و حواشی ایشان عمیق، مستند و مستدل هستند، در مورد درس هم یک وقتی ایشان فرمودند: من برای درسی که می‌گویم، هفت ساعت مطالعه می‌کنم. ایشان علاوه بر مطالعه، در اطراف و جوانب آن واقعاً تحقیق می‌کردند و درس را روز قبل یا پس از تدریس می­‌نوشتند، به همین خاطر آثار علمی ایشان از عمق و محتوای بالایی برخوردار است.

مقتدایی در ادامه اظهار داشت: بنده که سال‌ها است کتاب‌های قضاء، شهادات، حدود، قصاص و دیات را بر اساس تحریر الوسیله تدریس می‌کنم، می‌بینم امام در فتاوای خود، از میان اقوال گوناگون قولی که از دیگر اقوال اقوی باشد و از حیث استدلال قوی‌تر باشد را انتخاب می‌کنند. در اقوالی که به نحو تردید در کتب علمای سلف آمده مثلاً مرحوم محقق می‌­فرمایند: فیه و جهان و ترجیح نمی‌­دهد که کدام وجه اولی است، ما خیلی مقایسه کردیم در همه این‌­ها امام نظر دارد و به صورت جزم فتوا داده­‌اند و استدلال ایشان، استدلالی مورد قبول و پذیرش است و لذا از بزرگان و اساتید انتظار می­رود که نظرات امام را بیش از پیش مورد توجه قراردهند.

آیت‌الله مقتدایی در پایان افزود: یکی از مشکلاتی که در سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب در دستگاه قضایی داشتیم، مسئله قوانین بود که مربوط به زمان طاغوت بود. امام تأکید داشتند که قوانین باید اسلامی شود. لذا ما در شورای عالی قضایی یک دوره قوانین تعزیرات، حدود و قصاص را بر اساس فتوا و نظر امام در تحریرالوسیله تهیه کردیم تا در محاکم مبنای عمل باشد، انصافاً وجود تحریرالوسیله در آن ایام بسیار مغتنم و کارگشا بود که باعث شد قضات ما با خلأ قانونی مواجه نشوند و کار قضا تعطیل نگردد.

انتهای پیام /*