مدرسین سطوح عالی «تحریرالوسیله» را مبنای بحث های علمی قرار دهند

آیت الله یزدی اظهار داشت: یکی از امتیازات حضرت امام (س) این بود که برای مرجعیت و نشر فتاوا و تهیه رساله عملیه هیچ قدمی برنداشتند و حتی به شاگردان و اطرافیان هم اجازه چنین کاری را نمی دادند.

کد : 42300 | تاریخ : 02/11/1391

آیت‌الله شیخ محمد یزدی از شاگردان امام خمینی و از جمله شخصیت‌هایی هستند که پس از انقلاب در مجلس، شورای نگهبان و قوه قضائیه مسئولیت داشته است. وی با اشاره به شخصیت حضرت امام درباره امتیازات تحریر الوسیله و تأثیر آن در روند قانون‌گذاری پس از انقلاب اظهار داشت: خوب است که مدرسین سطوح عالی مبنای بحث‌های فقهی خود را تحریر الوسیله قرار بدهند.

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آیت‌الله شیخ محمد یزدی اظهار داشت:حضرت امام (رضوان الله علیه) یکی از امتیازات‌شان این بود که برای مرجعیت و نشر فتاوا و تهیه رساله عملیه هیچ قدمی برنداشتند و حتی به شاگردان و اطرافیان هم اجازه چنین کاری را نمی‌دادند. ولی شرایط به گونه‌ای پیش رفت که علی‌رغم میل ایشان مرجعیت‌شان مطرح شد و در پی مبارزات به ترکیه تبعید شدند و آنجا بود که نوشتن تحریر الوسیله را شروع کردند.

وی همچنین افزود: اولین امتیاز «تحریر الوسیله» این است که یک سری مسائل سیاسی-اجتماعی که در هیچ یک از رساله‌های پیش از ایشان ذکر نشده، در تحریر آمده است. امتیاز بزرگ دیگر بیان مسائل مستحدثه است، که حضرت امام جزو پیشتازان طرح این مسائل هستند، امتیاز دیگر تحریر وجود برخی از فروعاتی است که در کتاب قضاء و حدود آمده که در کتاب‌های دیگر نیست.

رییس پیشین دستگاه قضا در ادامه اظهار داشت: اما بحث مجلس و استفاده از تحریر در سیر قانون‌گذاری به این صورت بود که لایحه قانون کار در قم از مباحث کتاب الاجارة‌ تحریر الوسیله تهیه شده بود که آن را به کمیسیون قضایی مجلس آوردند و به عنوان اصل 85 مطرح بود؛ یعنی قانونی که صورت آزمایشی دارد. البته حقوق‌دان‌ها و فقهاء از جمله خود من به آن قانون این اشکال را داشتیم که رابطه کارکنان دولت با دولت، رابطه اجیر و مستأجر نیست ولی این اشتباه در آن قانون پیشنهادی وجود داشت که بعدها اصلاح گردید. غیر از قانون کار، قانون مجازات اسلامی هم از کتاب‌های قصاص، حدود و دیات تحریر الوسیله ترجمه و به شکل اصل 85 به مجلس آورده شد و درباره تعزیرات خیلی بحث و اختلاف نظر وجود داشت و در جلسه‌ای شش نفره از شورای نگهبان، قوه قضائیه و کمیسیون قضایی مجلس مرکب از آیات صافی، جنتی، موسوی اردبیلی، خوئینی‌ها، موسوی تبریزی و من بحث و بررسی می‌شد و کمیسیون نهایتاً به این نتیجه رسید که در مجازات تعزیری یک حداقل و حداکثر بگذارند. به هر حال تحریر الوسیله مبنای اصلی قانون کار و قانون مجازات اسلامی است که از قوانین مادر در تشکیلات حکومتی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. و بسیاری از فروعات و قوانین دیگر متکی به این قانون می‌شود.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه شرح‌­های متعددی بر تحریر الوسیله نوشته شد که به نظر من شرحی که مرحوم آیت‌الله فاضل نوشته‌­اند شرح قابل توجه و عمیقی است چون در بحث حدود که داشتم وقتی به منابع متعدد مراجعه می­‌کردم می­‌دیدم مبنای امام مقدم است و شرحی که آقای فاضل نوشته­‌اند و استدلالی که آورده­‌اند قوی‌­تر از دیگران است، حتی در مواردی بر صاحب جواهر هم مقدم است.

 آیت‌الله شیخ محمد یزدی در پایان اظهار داشت: به هرحال باید ترویج کرد که در حوزه‌ها، مباحث حکومتی بر محور تحریر الوسیله تدریس شود و خوب است که مدرسین سطوح عالی مبنای بحث‌های فقهی خود را تحریر الوسیله قرار بدهند که در این صورت خود به خود به مبانی اصولی امام هم توجه می‌شود.

انتهای پیام /*