آیت الله سید حسین موسوی تبریزی

تنها عاملی که باعث می شد امام از ورود به مسائل مبارزه نترسند، تقوا ایشان بود

بعد از انقلاب، من از اولین قضاتی بودم که وارد قضاوت شدم و تنها چیزی که در دست من بود، تحریر الوسیله بود و ما می خواستیم فتوای امام را عمل کنیم.

کد : 42301 | تاریخ : 02/11/1391

آیت الله سید حسین موسوی تبریزی: من معتقدم تنها عاملی که امام از ورود به مسائل مبارزه و مسائل سیاسی نمی‌ترسید، تقوایش بود و از نظر علم، تقوا و زهد، همه امام را قبول داشتند.

به گزارش پرتال امام خمینی(س) پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آیت الله سید حسین موسوی تبریزی، دادستان اسبق انقلاب و از اساتید حوزه علمیه قم که تاکنون موفق به شرح بعضی از کتاب‌های تحریر الوسیله شده است، در مصاحبه با دست‌اندرکاران همایش تحریر الوسیله دربارة شخصیت امام خمینی و تحریر الوسیله اظهار داشت: حضرت امام در مباحث اصولی ـ که مبنای اساسی فقه است ـ علاوه بر نظرات علمای قم به نجف و اعلام نجف توجه داشت و به ویژه حرف‌های آقای نائینی را مطرح می‌کرد و مورد نقد و بررسی قرار می‌داد و همین امر منشأ مطرح شدن مباحث قم در نجف شده بود. از طرف دیگر طرح نظرات اساتین و فحول علم اصول و نقض و ابرام نظرات بزرگان قم و نجف وجهه­ ای از امام به نمایش گذاشته بود که پس از مطرح شدن مرجعیت ایشان هیچ کس نتوانست خرده بگیرد. ولی به نظر بنده تقوای امام بالاتر از علمش بود و بی‌نظیر بود.

دادستان اسبق انقلاب در زمان حیات امام(س) در ادامه اظهار داشت: ایشان برای اینکه از خودشان تبلیغ نکنند، حاضر نشدند به عنوان خودشان برای آیت الله بروجردی فاتحه‌ای برگزار کنند و از اول مرجعیت تا روز وفاتشان بنده می‌دانم که هیچ وقت یک ریال پول برای چاپ رساله‌شان ندادند و یک رساله از بیتشان به جایی ندادند و برای ترویج خود قدمی برنداشتند. من معتقدم تنها عاملی که باعث می­شد ایشان از ورود به مسائل مبارزه و مسائل سیاسی نترسد، همین تقوایش بود. قبل از تحریر الوسیله، عروه، منهاج الصالحین مرحوم آقای حکیم و وسیله سید نوشته شده بود که عروه کتاب جامع فقهی نیست و عبادات را دارد و تازه در عبادات، مثلاً نمازجمعه را مفصل ندارد و همین طور حج عروه ناقص است. البته عروه ملحقاتی هم دارد که بعدها چاپ شد و فقهاء بر آن حاشیه ندارند. مرحوم آقای حکیم هم در منهاج الصالحین عبادات و معاملات را آورده و در ضمن معاملات مسائل مستحدثه‌ای مانند سرقفلی و اوراق بخت‌آزمایی را هم دارد، ولی این کتاب هم کامل نیست. وسیله سید اصفهانی هم کامل نیست.

این استاد حوزه علمیه قم همچنین افزود: حضرت امام در تحریرالوسیله یک دروه فقه را آوردند و مسائل مستحدثه را هم در پایان نوشتند. البته مرحوم شیخ حسین حلی قبل از امام مقداری از مسائل مستحدثه را در نجف نوشته و چاپ کرده بود، ولی حضرت امام گسترده‌تر مسائل متعددی را متعرض شده بودند. بنده تاکنون بیش از هشت کتاب از کتاب‌های تحریر را درس گفته و نوشته‌ام. شش سالی است که صوم و صلاه را مشغول هستم و برایم روشن است که امام به جواهر توجه داشته و فروعاتش را آورده است. به عروه هم توجه داشته و فروعات آن را آورده و چون وسیله فروعاتش کمتر است و علاوه بر اینها خودشان هم فروعاتی اضافه کرده‌اند.

وی همچنین اظهار داشت: نکاتی که در تحریر الوسیله هست، نشان‌دهنده دقت زیاد حضرت امام می‌باشد. من اولین بار تحریر را در منزل مرحوم آقای بنی‌فضل دیدم. بعدها از نجف به قم آوردند و کتابفروشی اسماعیلیان آن را می‌فروخت و پس از ورود این کتاب به حوزه علمیه قم، خیلی زود به حساب اینکه کتاب جامع و خوبی بود، زبانزد شد.

آیت الله سید حسین موسوی تبریزی در پایان افزود: بعد از انقلاب، من از اولین قضاتی بودم که وارد قضاوت شدم و تنها چیزی که در دست من بود، تحریر الوسیله بود و ما می‌خواستیم فتوای امام را عمل کنیم. چون قوانین مدنی سابق خیلی خوب بود، ولی قوانین جزایی جامع نبود و نقص داشت و گاهی هم خلاف شرع بود. لذا برای ما تحریر الوسیله مهم بود و امام هم اجازه داده بودند که به آن عمل شود. به هر حال تحریر الوسیله کتاب جامع و در همان حال کتاب مختصری است که مناسب است برای طلاب کتاب درسی شود.

انتهای پیام /*