حجت الاسلام والمسلمین سیدحبیب موسوی؛

منزل حضرت امام در قم نماد هویت فرهنگی و انقلابی ملت ایران است

مسئول موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)در قم، از جایگاه و تاریخچه بیت امام و نیز اماکن منتسب به ایشان در این شهر سخن گفت. موسوی: این بیت هم اکنون به صورت یک کانون فرهنگی، دینی، گردشگری برای انقلاب و امام درآمده است و مرکزی برای تبلیغ نظام اسلامی و اندیشه های ارزشمند امام بزرگوار است.

کد : 172231 | تاریخ : 23/05/1397

روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره): بیت امام در قم نیز به مانند دیگر اماکن منتسب به امام راحل مورد توجه ویژه گردشگران داخلی و خارجی است. بر اساس گزارش های آماری دریافتی، بیت امام در قم در سال میزبان بیش از 10 هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی است. در همین رابطه و برای آگاهی از جایگاه، فعالیتها و تاریخچه این بیت قدیمی حضرت امام، گفتگوی انجام شده با مسئول موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)در قم از نظر می گذرد: 

لطفا تاریخچه مختصری از بیت امام در قم و نحوه خرید آن توسط امام خمینی را توضیح دهید.

 مرحوم امام تا قبل از خرید این بیت که در یخچال قاضی واقع است در مدت 23 سال   چندین منزل اجاره ای شاید هفت خانه داشته اند؛ اما در سال 1335هجری از محل سهمیه ملک موروثی خود در خمین این خانه را به مبلغ حدود 13هزار تومان خریداری نموده و به عنوان اولین و آخرین منزل ملکی ایشان محسوب میگردد. امام تا زمان تبعیدشان از قم به ترکیه در این خانه خیلی ساده زندگی می نمودند، و پس از اینکه امام را به ترکیه تبعید نمودند و امام از آنجا به نجف منتقل شدند و پس از مدتی خانواده امام نیز به عراق رفته و به امام ملحق شدند و در نتیجه خانه در اختیار برادر بزرگ حضرت امام آیت الله پسندیده قرار گرفت.  محله یخچال قاضی از محله های حاشیه ای شهر بوده که امام با توجه به قدرت کم مالی توانستند منزل نسبتا ارزان خشتی گلی خریداری نمایند . این خانه علاوه بر اینکه حضرت امام و خانواده اش در آن زندگی می کردند و به اضافه اینکه در قسمت بیرونی آن نیز مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی و خانواده اش نیز ساکن بودند، محلی برای تجمعات دینی، روضه، سخنرانی های سیاسی امام، مراجعه علما و طلاب ومردم نیز بود که با مراجعات روزانه فراوان به امور شرعی و دینی و اجتماعی و عبادی مردم پرداخته می شد و به تدریج به پایگاه انقلاب اسلامی مبدل گردید. سخنرانی تاریخی امام علیه لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در سال 1341شمسی در همین منزل انجام  گرفت. وقتی که مأموران ساواک و شهربانی به مدرسه فیضیه حمله بردند و احتمال این می رفت که به منزل امام نیز هجوم بیاورند بعضی از دوستان و روحانیون قصد بستن درب منزل را داشتند که امام مانع شد و فرمود: طلاب و فرزندان مرا در مدرسه کتک می زنند و آنجا را ویران می کنند، آن وقت در خانه من بسته باشد؟! آخرین سخنرانی امام در این خانه در چهارم آبان1343  شمسی علیه قانون کاپیتولاسیون نیز در همین منزل ایراد گردید، همان سخنرانی معروف که با انا لله و اناالیه راجعون شروع می شود.

اماکن منتسب به حضرت امام در قم چند باب و مهمترین آنها کدام است؟ به طور کلی می توان اماکنی که به نحوی با حضرت امام مرتبط بوده اند را بدین شرح نام برد: همین منزل ملکی امام، مسجد سلماسی که محل درس و بحث امام بوده است، حجره مدرسه فیضیه که تا سال 1325در آن زندگی می کرد و مدتی نیز در  حجره مدرسه دار الشفاء در جنب مدرسه فیضیه مستقربودند. به جز این اماکن مستقر در قم اماکنی که منتسب به حضرت امام هستند می توان بیت امام و محل تولد و زندگانی دوران کودکی تا نوجوانی امام در خمین را نام برد. بیت و دفتر ایشان در نجف که هم اکنون بازسازی شده و مرکز بسیار ارزشمندی برای بازدید و زیارت زائران ایرانی و غیر ایرانی می باشد روزانه حدود 30 جلسه درس توسط اساتید و علما در آنجا دائر می باشد، منزلشان در نوفل لوشاتو فرانسه و خانه و حسینیه جماران تهران نام برد که همگی توسط مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام(ره)  بازسازی گردیده است.

از نقش و تأثیر بیت امام در قم و حضور زائرین و گردشگران نیز مطالبی را بفرمایید.

 ما هم اکنون روزانه شاهد آمد و رفت صدها و بعضی از روزها هزاران نفر از علاقمندان و مشتاقان و مریدان حضرت امام هستیم که از اقصی نقاط کشور اسلامی ایران و دیگر کشورها برای بازدید و زیارت بیت می آیند گاهی در هفته ما شاهد حضور صدها نفر از گردشگران و زائران خارجی از کشورهای اروپائی، آمریکایی، آفریقایی و به ویژه کشورهای اسلامی هستیم که با یک عشق و علاقه و اخلاصی می آیند و آنجا را زیارت می کنند و از فضای معنوی آنجا بهره می گیرند و مؤسسه نشر آثار در حد مقدور  کتاب، مجله و جزوات و سی دی های  به زبان های مختلف از آثار امام و آثار مرتبط به امام بین آنان توزیع می نماید و راویانی که در آنجا به زبان های انگلیسی یا عربی مستقر هستند برایشان توضیحات لازم را می دهند و این بیت هم اکنون به صورت یک کانون فرهنگی، دینی، گردشگری برای انقلاب و امام درآمده است و مرکزی برای تبلیغ نظام اسلامی و اندیشه های ارزشمند امام بزرگوار است که انشاء الله بتوانیم در سال آتی با توجه به مرکز فرهنگی جدیدی که در کنار بیت در دست راه اندازی هست فعالیت های فرهنگی، دینی و تبلیغی را افزایش داد.(حریم امام).

انتهای پیام /*