محمود عباس داریخ

ان شاءالله پیروزی در راه است

کد : 172584 | تاریخ : 17/06/1397

ان شاءالله پیروزی در راه است

(مصاحبه با محمود عباس داریخ [دایخ]، رئیس مؤسسه پارلمانی لبنان ـ لیتوانی)

 

حضور: ضمن عرض سلام و خوشآمد گویی، اگر خاطرتان باشد سال گذشته که مهمان کشور ما بودید مصاحبه ای با شما داشتیم که در شماره 61  مجله حضور چاپ شد. امسال هم از دیدن شما خوشحالیم و از اینکه ابراز تمایل کردید باز هم با مجله ما که اختصاص به زندگی و اندیشه های امام خمینی دارد مصاحبه کنید تشکر می کنیم. بفرمایید انگیزه شما در سفر مجدد به ایران ظرف مدتی نسبتاً کوتاه و شرکت دوباره در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی چه بوده است؟

آقای محمود عباس داریخ: فکر می کنم عشق به امام مهمترین عامل این سفر باشد. این انگیزه هرکسی است که طالب عزت و شرف و انقلاب و بزرگی امام است. امام، شور و اشتیاقی در انسان ایجاد می کند که خواهان دیدار دوباره و زنده کردن یاد و سخن اوست. برای من امام، انقلاب است، نور است، خورشید است. اگر انقلاب می خواهیم باید امام را بشناسیم. اگر نور می خواهیم باید امام را ببینیم. امام همان خورشید نورانی است که در درون هر آدمی رسوخ می کند. هرکس خدا را دوست دارد باید به اینجا بیاید.

امام خمینی فردی عادی نبود که چند صباحی در این دنیا زندگی کند و بعد برود و تمام. خیر، ایشان سلاله پاک و مطهر نبی اکرم(ص) است و انوار او همچنان باقی است.

 حضور: ما با لبنان آشنا هستیم. در واقع خود را با آنان یکی می دانیم. ولی مردم شوروی سابق و اقمار آن به دلیل عملکرد مسئولان خود نسبت به شخصیت امام خمینی و انقلاب اسلامی آشنایی نداشتند و از آن دور بودند. بعد از فروپاشی بلوک شرق و آزادی کشورهای منطقه به نظر می رسد شرایط برای معرفی و شناساندن اندیشه های امام خمینی مناسب است. نظر شما چیست؟

عباس داریخ: امام خمینی از آن همه ملتهاست. وقتی به تاریخچه انقلابها دقت می کنید در پی دریافت مطلبی از هر کدام از آنها هستید و می خواهید بدانید که تاریخ عالم چه چیز برجسته ای از آنها به یادگار گرفته است. آنگاه به نهضت پیروزمند امام خمینی می رسید. اگر در پی شناخت انقلابی هستید که به خاطر ملت، به خاطر زندگی مردم و عزت آنها صورت گرفته باشد باید با یک دید باز به انقلاب امام خمینی نگاه کنید. هرکس بخواهد انقلابی با چنین ویژگیهایی طلب کند باید به شخصیت امام خمینی توجه خاص داشته باشد. در دوران معاصر انقلابهای زیادی پیش آمده است که سردمداران آن مغرور مست هستند. ولی اصلاً محبوب نیستند. امام خمینی محبوب دلها بود. او از متن جامعه برخاسته بود و خود در لحظه لحظه انقلاب اسلامی حضور داشت. او شخصیتی بود که چون خورشیدی تابان به جهان نورافشانی کرد. اگر ما در دنیایی زندگی می کنیم که به علت شرایط ارتباطات جهانی همانند روستایی قلمداد می شود باید حتماً بدانیم که در آن چه اتفاقاتی افتاده است. باید بدانیم دور و بر ما چه خبر است. به همین خاطر به نظر من امام خمینی چهره مثبتی است که همه ملتها او را می شناسند و اگر نقصی در این زمینه باشد مقصر دولتمردان آنان هستند.

 

حضور: دلیل اصلی هجوم گستردۀ تبلیغاتی و اقتصادی و نظامی غرب خصوصاً آمریکا و اسرائیل علیه امام و انقلاب اسلامی چیست؟

عباس داریخ: تمام اقدامات استکبار بویژه آمریکا، از قبیل شایعات و تبلیغات منفی و تصویر سازیهای رسانه ای علیه امام خمینی، ملت ایران و انقلاب اسلامی در راستای این هدف است که آثار بزرگ این انقلاب را از قلوب مردم جهان خارج کند. آنها می دانند که وقتی امام خمینی مردم ایران را با وجود سلطه شاه به بیداری و نهضت فرا خواند و بانگ رهایی از چنگال رژیم شاهنشاهی و استعمار خارجی را سر داد آنها چه فداکاریها کردند. مردم می دانستند که امام در پی برقراری عدالت است حال آنکه ستم پیشگان شاهنشاهی و قدرتهای پشت سر او هیچگاه خیری برای مردم ایران نخواستند. معلوم است که این قدرتهای شیطانی با امام باید مخالفت کنند، باید احساس خطر کنند. امام خیر ملت را می خواست و مردم هم خیر امام را می خواستند. حالا از دولتمردان نظام شاهی و سلطه گران خارجی پرسید که آنها چه چیزی به ملت ایران دادند جز زجر و بدبختی. این ملت بپا خاست و با عزت نفس و قدرت و با رهبری امام فرزانه خود قیام کرد، از بذل جان و مال خود دریغ نکرد و پیروز شد. تمام اینها از خیر و برکت امام خمینی بود. امام قلوب ملت ایران را تسخیر کرده بود و با کمک و همراهی مردم به آنچه می خواست رسید.

 حضور: در باره حمایت بی چون و چرای آمریکا از اسرائیل و جنایات مستمر آن علیه مردم مسلمان منطقه چه نظری دارید؟

عباس داریخ: اگر بخواهیم آمریکا را خوب بشناسیم باید بگوییم - همانطور که امام در باره اسرائیل فرمودند - آمریکا هم در جهان یک غده سرطانی است. اسرائیل هم غده سرطانی آمریکاست. این غده ترشحات مسموم دارد. از طرف دیگر ملل اسلامی بیدار شده اند. بدیهی است که وجود کشورهای عدالتخواه و حق طلب و متحد، منافع آمریکا و اسرائیل را در منطقه متزلزل می کند و از بین خواهد برد. این است که سنگ بنای اسرائیل بر تفرقه میان دول اسلامی بنا نهاده شده است. آنها به خاطر منافع مادی خود میان ملتهای منطقه دشمن تراشی می کنند. اسرائیل و آمریکا هرگز خیرشان به مردم منطقه نخواهد رسید. تاوان این همه خونی که مردم ما به خاطر آزادی داده اند به گردن آمریکا و اسرائیل است. آنها دائماً در راه اتحاد ما و پیشرفت ما سنگ اندازی و کارشکنی می کنند. ولی به خواست خداوند روزهای خوب در پیش است. هرکس درست عمل کند خدا با اوست. همین است که ایران که بنیانی درست دارد از هیچ کشوری نمی هراسد و پیش می رود. سایر کشورهای اسلامی مانند لبنان و فلسطین و عراق و سوریه و غیره نیز در این راه قرار گرفته اند و شهدای بسیاری داده اند. ان شاء الله پیروزی در راه است.

 حضور: ان شاء الله. به نظر شما مهمترین مانع و مشکل در راه این پیروزی نهایی چیست؟

عباس داریخ: مهمترین مانع و مشکل اختلاف و تفرقه است. اتحاد لازم وجود ندارد و مشکل اساسی همین است. البته مشکلات اقتصادی، علمی و فرهنگی هم هست که اثرات ویژه خود را دارد. اگر ما به علوم روز دست یابیم و فرهنگ و تمدن خود را بشناسیم و بزرگ شویم اوضاع متفاوت می شود. آن موقع می توان با صدای بلند سخن گفت و برتر شد.

 حضور: شما به مشکل اقتصادی هم اشاره کردید. با توجه به اینکه کشورهای اسلامی از لحاظ منابع زیر زمینی خصوصاً نفت و نیز سایر منابع واقعاً غنی هستند چگونه است که همچنان مشکل اقتصادی دارند.

عباس داریخ: این مرضی است که از جانب غربیان به جان ملل اسلامی افتاده است که بر اثر اختلاف منابع آنها صرف همین کار می شود. اگر ما متحد بودیم تهاجم آمریکا و صهیونیسم ما را پراکنده نمی ساخت. آنها خوب می دانند که آگاهی و هوشیاری و مبارزات دین گرایانه اسباب تمدن و پیشرفت ما می شود و منافع آنها را به خطر می اندازد. این است که با همکاری عوامل داخلی خود و کینه توزان و خیانتکاران تلاش می کنند تا به اهداف شوم خود استمرار بخشند و منابع ما را علیه خود ما بکار گیرند.

حضور: وحدت مسلمانان را در منظر حضرت امام چگونه یافته اید؟

عباس داریخ: امام خمینی یک طرح کلی از وحدت اسلامی ترسیم نمودند و تمام همّ و غمّ ایشان ادامه اصول انقلاب در این مسیر بود. رحلت امام خسران بزرگی برای جهان اسلام بود. امروزه پیروان راستین ایشان همان رسالت را به عهده گرفته اند. نگاه ویژه امام برای ایجاد وحدت اسلامی بسیار مهم است و کسانی که بعد از ایشان آمده اند باید تمام همتشان این باشد که به خواسته امام جامه عمل بپوشانند. در این صورت روح وحدت و همدلی در میان ملل اسلامی ایجاد می گردد. همه باید به این آیه تمسک جوییم که: «و اعتصموا به حبل الله جمعیاً و لا تفرقوا».

 حضور: لیتوانی در جهان امروز و در برابر قدرتهای سلطه گر خصوصاً آمریکا چه وضعیتی دارد؟

عباس داریخ: ما دنبال آزادی هستیم و عزت واقعی خود را می خواهیم. ما می خواهیم پیشرفت کنیم و متمدن باشیم. ولی آنها چنین چیزی را نمی خواهند. آنها خواهان عقب ماندگی ما هستند. غرب نه می خواهد ایران صاحب قدرت و اراده و اختیار باشد و مستقل باشد و نه لیتوانی. ما هم مثل شما این را نمی خواهیم. از فقر و عقب ماندگی بیزاریم. ما می خواهیم همچون دول پیشرفته و ثروتمند زندگی کنیم. مسئله اینجاست که آنها به خاطر منافع خود چنین چیزی را نمی خواهند.

 حضور: آینده جهان اسلام را چگونه می بینید؟

عباس داریخ: آینده جهان اسلام ان شاءالله با همت جمهوری اسلامی ایران، درخشان است. جمهوری اسلامی ایران آینده صد ساله جهان اسلام را ترسیم کرده است. امروز جمهوری اسلامی در قلب و ذهن مردم جهان وحدت و ایمان می کارد و این کشته در سالهای آینده به ثمر خواهد نشست. ایران زارع این کشتزار خواهد بود. همان طور که امام خمینی بنیانگذار این مزرعه سرسبز بود.

 

 

منبع: حضور، ش 66، ص 149.

انتهای پیام /*