مروری بر منشورات و فعالیتهای موسسه در زمینه عاشورا؛

نهضت و قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی (ره)

محرّم ماهی است که به وسیلۀ سید مجاهدان و مظلومان، اسلام زنده شد‏‎ ‎‏و از توطئۀ عناصر فاسد و رژیم بنی امیه که اسلام را تا لب پرتگاه برده‏‎ ‎‏بودند رهایی بخشید. اسلام از اول پیدایش با خون شهیدان و مجاهدان‏‎ ‎‏آبیاری شد و به ثمر رسید.

کد : 172607 | تاریخ : 20/06/1397

روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره):  امام خمینی (س) نسخۀ بی‌ بدیل بزرگان علم سیاست و معنویت در عصر ما بود. آنچه که این ستاره درخشان آسمان فضیلت را از دیگران ممتاز کرده است، بنا نهادن کاخِ رفیع علمی خود بر بنیان عظیم و استوار خودسازی و فضیلت، آن هم در دنیای عشق و عرفان حضرت احدیّت است.

امام(ره) زمانی بر عظمت علمی خود افزود که نفس خویش را در دستان پرقدرت معرفت و عشق به الله ، اسیر کرده بود و در حالی سیاستمداری روشنفکر شد که تعبّدش در برابر احکام الهی الگوی مؤمنان بود. او در حالی که در دنیای تهجد و شب‌زنده‌داری یکه‌تاز میدان بود، در کشورداری و رهبری رقیبی نداشت. دنیای عارفانه و عاشقانه امام با حضرت حق، نه تنها او را از مردم دور نکرد بلکه قرب الهی را در خدمت به مردم می‌دانست و همواره به مردم عشق می‌ورزید و در حفظ حقوق و ارزش مردم می‌کوشید. او که همواره از حسین می گفت و از قیام او، و به قیام او چون یک حجّت و دلیل آشکار برای انجام تکلیف می نگریست تداوم ‏بخش نهضت عاشورا شد و فریاد حق طلبی و ظلم‏ ستیزی امام حسین(علیه‏السلام) را در سرتاسر بلاد اسلامی زنده کرد و شرافت و کرامت الهی انسان، انسان مسلمان را شکوفا نمود و از خود یک نظام نشأت گرفته از اسلام به جای گذاشت. ‏‏آنچه در پی می آید گوشه ای از فعالیتهای موسسه در باره عاشورا  و قیام امام  حسین(ع) است.

 -  کتاب قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی (ره)‏‎ دفتر سوم از آثار موضوعی تبیانها‏*‏ ‏‏است که توسط‏‏ ‏‏مؤسسه تنظیم و نشر آثار  امام خمینی (س)‏‏ ‏‏استخراج و تنظیم شده و توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج به چاپ رسیده است. بخش اول این کتاب شامل سه سخنرانی پیرامون محرم و عاشورا  با عناوین ذیل است:  

  • بیانات امام در جمع علمای غرب تهران
  • بیانات امام در جمع گروهی از علما، ائمه جماعات و روحانیون و وعاظ قم و ...
  • بیانات امام در جمع گویندگان مذهبی و روحانیون قم و تهران و استانهای ...

و بخش دوم گویای علل و عوامل قیام عاشورا، فلسفه عزاداری و روضه خوانی است و شامل محرم، دیباچه سرخ شهادت است.

همچنین فصل اول کتاب به علل و عوامل قیام عاشورا می پردازد و شامل بخش های ذیل است: 

  • اهداف قیام عاشورا
  • انتخاب آگاهانۀ شهدای کربلا
  • نتایج و آثار قیام اباعبدالله‏(ع)
  • قیام عاشورا، اسوه آزادگان (کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا)

و در فصل دوم نیز گزیده ای از فرمایشات امام درباره محرم و قیام کربلا فلسفه عزاداری و روضه خوانی بیان شده است. 

*(تبیان عنوان کلی مجموعه آثاری است که در هر مجلد از آن مواضع و رهنمودهای حضرت امام خمینی (س) دربارۀ موضوع خاص، گردآوری و منتشر شده است. محتوای آثار حضرت امام (صحیفه امام و کتابهای ایشان)، در موضوعات گوناگون فیش برداری شده و فیشهای هر موضوع محتوای مجلدات این مجموعه را تشکیل می دهند).

مجموعه مقالات کنگره ها: 

برگزاری کنگره‌های علمی از سوی مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) فرصت مناسبی است برای مرور در اندیشه‌های بلند آن حضرت تا دریچه‌های بیشتری از دنیای معارف الهی آن پیرِ استوار به روی عاشقان و شیفتگان گشوده شود. مؤسسه با تشکیل ستاد کنگره‌ها و مجامع علمی، رسالت اجرایی و ساماندهی این کنگره‌ها را به این ستاد سپرد و خوشبختانه تاکنون توفیق برگزاری دهها کنگره و همایش و سمینار فراهم آمده و حاصل و ثمره ماندگار آن بیش از صدها جلد کتاب ارزشمند بوده است.  در ادامه اشاره مختصری بر کنگره‌های برگزار شده در مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) در باره عاشورا و کتب منتشر شده تحت عنوان مجموعه مقالات این همایش ها از نظر می گذرد:  موسسه دو کنگره ( - کنگرۀ بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا- 1374 - دومین کنگرۀ بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا- 1375) در این زمینه برگزار کرده است و مجموعه مقالات این همایش های در مجلدات مختلف تهیه شده و هم اکنون در اختیار علاقمندان می باشد.  

- ‏‏کتاب مجموعه مصاحبه های انجام پذیرفته به مناسبت برگزاری اولین همایش  کنگرۀ بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا ( ‏‏اندیشه عاشورا)‏  دفتر اول

 - مجموعه مقالات کنگره بین الملی امام خمینی (ره) و فرهنگ عاشورا ‏‏به مناسبت‏ ‏‏کنگره بین‌المللی امام خمینی(س) و فرهنگ عاشورا‏‏‏11 و 12 خرداد 1374‏دفتر دوم ( شامل: -‏ ‏‏(دفتر دوم)‏ ‏‏کنگره بین المللی امام خمینی(س) و فرهنگ عاشورا‏ ‏ ‏‏‏11 و 12خرداد 1374‏ با موضوعاتی چون:(عاشورا در نگاهی تحلیلی‏،  زمینه ها و بستر وقوع نهضت عاشورا‏ ‏،  فلسفه و اهداف نهضت عاشورا‏ ‏، درسها و دستاوردهای نهضت عاشورا‏ ‏،  مبانی نظری تحقیق در نهضت عاشورا،  مبانی نظری تحقیق در نهضت عاشورا‏‏، تاریخ نگاری عاشورا ‏ ‏، ‏ رویکرد جامعه شناختی به فرهنگ عاشورا )‏ 

‏- چکیده مقالات دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا دفتر اول  ‏‏12 و 13 خرداد 1375‏‏  دفتر اول‏‏‏‏ ‏‏‏ (مجموعه مصاحبه‌ها به مناسبت کنگرۀ بین‌المللی امام خمینی(س) و فرهنگ عاشورا) ( ‏‏– اساتید مصاحبه‌شونده در این دفتر به‌ترتیب الفباء عبارتند از:‏ ‏‏– دکتر حسین رزمجو (عضو هیئت علمی دانشگاه مشهد)‏ ‏‏– دکتر زهرا رهنورد (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)‏ ‏‏– دکتر غلامحسین زرگرنژاد (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)‏ ‏‏– آیةاللّه جعفر سبحانی (استاد و عضو جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم)‏ ‏‏– دکتر سید جعفر شهیدی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مسئول مؤسسۀ دهخدا)‏ ‏‏– حجةالاسلام والمسلمین نعمت‏‏‌‏‏الله صالحی نجف‌آبادی (محقق و استاد حوزۀ علمیۀ قم)‏ ‏‏– علامه سید مرتضی عسکری (محقق و مورخ)‏ ‏‏– آیةاللّه محمدهادی معرفت (استاد حوزۀ علمیۀ قم)‏ ‏‏– دکتر سید عطاءاللّه مهاجرانی (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس)‏ ‏‏– حجةالاسلام والمسلمین محمد واعظ زادۀ خراسانی (دبیر کل مجمع التقریب بین المذاهب الاسلامیة)‏ ‏‏– حجةالاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زادۀ هریسی (مشاور وزیر آموزش و پرورش)‏ ‏‏– حجةالاسلام والمسلمین علی نظری منفرد (از فضلای حوزۀ علمیۀ قم)‏)

-مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا ‏12 و 13 خرداد 1375‏‏ ‏‏‏‏ ‏‏‏  ـ دفتر 2

 -مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا ـ دفتر 3

علاقمندان می توانند با مراجعه به فروشگاه مرکزی موسسه، واقع در روبروی دانشگاه تهران، پاساژ ظروفچی، منشورات دیگر  مرتبط  موسسه در باره عاشورا  و قیام امام  حسین(ع)  و دیگر منشورات موسسه را تهیه کنند.

 

انتهای پیام /*