در بیت تاریخی امام خمینی(ره) برگزار شد؛

همایش احیای فرهنگ خمس

همایش تخصصی احیای فرهنگ خمس پیش از ظهر روز یکشنبه (18 شهریور ماه 97) در بیت تاریخی امام خمینی برگزار شد.

کد : 172610 | تاریخ : 20/06/1397

همایش تخصصی احیای فرهنگ خمس با حضور آیت الله محمد مؤمن عضو فقهای شورای نگهبان، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک، آیت الله غلامعلی نعیم آبادی رئیس بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس، تعدادی از مسئولان شهرستان  و جمعی از روحانیون و طلاب استان مرکزی و شهرستان خمین در بیت تاریخی حضرت امام خمینی(س) خمین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، آیت الله قربانعلی درّی نجف آبادی در این همایش گفت: ترویج و اشاعه فرهنگ خمس در جامعه، در حقیقت شرایط تامین منابع مالی برای حکومت اسلامی به منظور رفع کمبودها و محرومیت ها را مهیا می سازد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: خمس لازمه حکومت دینی است و همانگونه که هر حکومتی به منابع مالی نیاز دارد در نظام دینی اسلامی نیز برای استقلال، تقویت بنیه اقتصادی و بهبود چهره مراکز دینی و رفع محرومیت ها باید خمس پرداخت شود.

وی یادآور شد: مسلمانان باید برای برپایی و نشر دین خود مایه بگذارند و پرداخت خمس در حکومت اسلامی مرجعی برای اداره کشور و استقلال آن در تمام زمینه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است. آیات و روایت های بسیاری بر پرداخت خمس توصیه شده است. اسلام دینی سیاسی است و دارای شاخص های دقیق است و خمس پشتوانه مهم حرکت سیاسی اسلام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در طرح آیه خمس نباید تفسیر به رأی شود و خمس فقط محدود به غنائم جنگی نیست و در کتب اهل‌ سنت آیه خمس را نسخ ‌و اظهار می ‌‌کنند که آیه خمس فقط ثواب قرائت دارد که این غلط است. مبحث خمس همیشه مورد توجه علمای اعلام بوده و عملیاتی‌ کردن احکام نورانی اسلام در جامعه و آثار و برکات نورانی اجرای احکام در عالم تشیع بسیار مهم است.

آیت الله محمد مؤمن نیز در این همایش گفت: پرداخت خمس از راهکارهای دستیابی به اهداف توسعه و سرعت بخشی به نظام فرهنگی و اجتماعی است. خمس بر چهار محور عبادی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی تأکید دارد و عمل به آن گشایش مالی برای پیشبرد سریع تر امور را موجب می شود. 

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: پیامبر(ص) بر تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) تأکید داشت تا به واقعیات احکامی مانند خمس پی برده شود و جامعه اسلامی گام به گام به سعادت نزدیک تر شود.

 آیت الله غلامعلی نعیم آبادی دیگر سخنران این همایش بود که طی سخنانی گفت: علما می توانند شبهاتی که درباره خمس مطرح می شود را پاسخ دهند چرا که یکی از وظایف مهم این قشر آگاه سازی جامعه است و باید فرهنگ خمس و جایگاه آن به درستی تریج شود.

رئیس بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس تأکید کرد: بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس مصرف کننده ارقام پرداختی خمس نیست و این منابع باید به مراجع و فقها پرداخت شود. خمس مربوط به اسلام است و همه وظیفه ترویج آن را دارند و بایدآگاهی جامعه در این خصوص افزایش یابد.

نماینده ولی ‌فقیه در استان هرمزگان تبلیغ خمس را یکی از مهمترین وظایف علما و جامعه روحانیت عنوان کرد و اظهار داشت: علما وظیفه دارند فرهنگ خمس را ترویج دهند تا حجت بر مردم تمام شود. امید است همایش تخصصی احیای فرهنگ خمس آغاز حرکتی اثربخش در استان ها باشد و با تلاش ‌های همگانی نهادینه کردن فرهنگ پرداخت خمس به نقطه مطلوبی برسد.

انتهای پیام /*