شهدای خارج از معرکه
سؤال: اگر رزمنده ای در معرکه تیر بخورد امّا همانجا کشته نشود، بلکه در آمبولانس یا بیمارستان به لقاءالله بپیوندد، آیا این هم غسل و کفن ندارد؟
[[page 379]]جواب: اگر در محدودۀ تیررس دشمن (جبهه) در داخل آمبولانس یا در بیرون ماشین جان سپرده، غسل و کفن ساقط است ولی اگر در خارج محدودۀ مزبور جان بسپارد، غسل و کفن دارد.(605)
* * *
سؤال: 1ـ چنانچه فردی در جبهه شهید گردد آیا غسل بر او واجب است یا خیر؟ اگر زخمی شود و در بیمارستان فوت شود مسأله چه صورتی پیدا می کند آیا با شهید شدن در صحنه عملیات تفاوت دارد؟ 2ـ چنانچه فردی به بدن شهیدی که در صحنه عملیاتی شهید گردیده دست بزند آیا غسل مس میت بر او واجب است یا خیر؟ اگر زخمی شود و بعداً خارج از صحنه شهید گردد چطور؟ در موقع دفن شهید آیا کفن و نماز بر او واجب است یا مستحب؟
جواب: 1ـ شهید در جبهه غسل ندارد ولی کسانی که زنده بیرون آورده می شوند و در خارج جبهه به شهادت می رسند باید غسل داده شوند هر چند شهید محسوب اند 2ـ هر جا شهید غسل ندارد مس او هم سبب غسل نمی شود و با لباس خودش بعد از نماز میت دفن می شود.(606)
* * *
سؤال: اشخاصی که در جبهه و صحنه نبرد یا به وسیلۀ ترورها به افتخار شهادت نایل می شوند، آیا احتیاج به غسل و دفن دارند یا خیر؟ و آیا مس بدن شهدا احتیاج به غسل مس میت دارد یا خیر؟
جواب: شهید اگر در جبهه به شهادت رسیده غسل و کفن ندارد و مس او موجب غسل نمی شود و اگر در غیر جبهه به شهادت رسیده غسل و کفن دارد و به مسّ او غسل واجب است.(607)
[[page 380]]سؤال: در تحریرالوسیله دنبال ساقط بودن غسل از شهید فرموده اید: «و یلحق به المقتول فی حفظ بیضة الاسلام»، چه افرادی مشمول این الحاق هستند آیا مروجین دین یا پاسداران و یا افرادی که برای جهاد سازندگی در دهات و شهرها شهید می شوند محلق به شهیدند یا خیر؟
جواب: مقصود شهدای معرکه در دفاع از اسلام و مسلمنین هستند مانند شهدای در معرکه جنگ تحمیلی، و اشخاص نامبرده در احکام اموات ملحق به شهید نیستند.(608)
* * *
سؤال: کسی که بر اثر بمباران شهرها توسط دشمن به شهادت می رسد غسل دادنش لازم است یا خیر؟
جواب: گرچه اجر شهید دارد ولی غسل و کفن او ساقط نیست.(609)
* * *
سؤال: مقدار زمینی را رزمندگان اسلام از دست مزدوران عراقی آزاد کرده اند، در آن زمین، عراقیها مین کار گذاشته بودند و یک جوان رزمنده وقتی می خواست مینها را خنثی کند، بر اثر انفجار کشته می شود. با توجه به این که این میدان دور از تیررس دشمن بود و همچنین آن رزمنده، مینها را به خاطر این خنثی می کرد که به عنوان محیط آموزشی از آن استفاده شود و یا کشاورزان در آن کشاورزی کنند. آیا ایشان شهید محسوب است؟
جواب: در فرض مزبور باید غسل و کفن شود، هر چند شهید محسوب است، ان شاءالله .(610)
[[page 381]]سؤال: افرادی که در حین رزم و یا موقع پیشروی بواسطۀ افتادن در آب یا حادثه ای دیگر، مثل تصادف ماشین و پرت شدن از کوه و یا موتور کشته می شوند، حکم غسل و کفن آنها چیست؟
جواب: ثواب شهید دارند، ولی غسل و کفن ساقط نیست.(611)
* * *
سؤال: طی پیشامدی یکی از برادران تخریب جهت پاکسازی به منطقه ای دور از معرکه به عنوان خنثی کنندۀ مین عازم می شود و در این میان سهواً پایش به مین اصابت کرده و به شهادت رسیده است و گویا برادر شهیدمان بدون غسل و کفن دفن گردیده است نظر شما در این باره چیست؟
جواب: صحیح است و در فرض مزبور غسل و کفن ساقط است.(612)
* * *
سؤال: اگر کسی در پشت جبهۀ مقدم مانند برادران جهادگر، توسط رژیم صدام کافر کشته شود، شهید است یا خیر؟ پاداش او چگونه است؟
جواب: ثواب شهید دارد و مقدار اجر تابع معرفت است.(613)
* * *
سؤال: در زمان اوج گیری انقلاب اسلامی در ماه محرم مصادف با سال 1357 عده ای از جوانان این محلّ به دنبال فرمان شما، در یکی از محلاّت تظاهرات کردند و عده ای از فرقۀ ضالۀ بهائیت که ایادی رژیم شاه بودند، با تدارکات قبلی و حساب شده، آنها را به
[[page 382]]رگبار بسته و شهید نمودند؛ اکنون افراد ناآگاه، شهدای این صحنه را شهید نمی دانند، آیا شهید هستند یا خیر؟
جواب: در اجر و ثواب، فرقی بین شهدای پیش از انقلاب و شهدای بعد از انقلاب و شهدای در جبهۀ جنگ تحمیلی نیست.(614)
* * *
[[page 383]]