17 بهمن 1357

کد : 42433 | تاریخ : 17/11/1357

                                                                                     عوامل پیروزی و موفقیت انقلاب اسلامی چیست؟

1- الهی بودن

* این دست خداست؛ هیچ قدرتى نمى تواند در ظرفِ- الآن مى شود گفت- یک سال و چند ماه، یک سال و چقدر [این تحول را پدید آورد] براى اینکه قبلش یک قدرى همین طور تدریجى بود کار، و باز خروجى نکرده بود، در ظرف یک سال و چند ماه آن تحول و تغییرى که در مملکت ما و در ملت ما حاصل شده است، که راه صدها ساله رفته، یعنى 2500 سال را زیر پا گذاشته و مالیده، این نمى شود که با دست زید و عَمْرو باشد. هیچ نمى شود گفت روحانیون این کار را کرده اند؛ نمى شود گفت مردم بازار این کار را [کرده اند]؛ خیر، دست خداست و از متن ملت جوشیده است این [انقلاب ] به امر خدا. و لهذا امیدبخش است. این الهى است؛ امیدبخش است.

(صحیفه امام    ج 4    ص : 256)

 

2- قدرت و بیداری مردم

* امام: ما اتکاى به ملت و قدرت ملت داریم. هیچ ملتى را بعد از آنکه بیدار شدند و به جنبش در آمدند، کسى نمى تواند از آن راهى که دارند منحرف کند. و هیچ قدرتى نمى تواند یک ملت را سرکوب نماید. البته قدرتها مى توانند بریزند و در یک مملکتى قتل عام کنند و لکن نمى توانند ملت را از خواستى که دارند منحرف کنند. و ملت ما به آن مرحله رسیده است که تمام اقشار قیام ضد رژیم و ضد ظلم کرده اند. ابر قدرتها نمى توانند این قیام را بشکنند و به علاوه ملت ایران مطلبى را خواهانند که تمام مردم جهان با این درخواست متفق القول است و آن آزادى و استقلال است. و ابرقدرتها نمى توانند در برابر عواطف تمامى مردم جهان، [خواسته هاى خود را] تحمیل کنند. و امید ما این است براى اینکه حرفمان حق، و مردم هم همه قیام کرده اند، بر تمام قدرتها غلبه مى کنند.

(صحیفه امام    ج 5    ص : 307)

 

3- تکیه بر مستضعفین

* به نظر من بیشتر انقلابیون واقعى؛ یعنى آنها که نیروى عظیم و کوبنده این انقلاب بودند، مردم غیرمرفه بودند؛ کسانى که بیشترین کشته ها را دادند و با نیروى ایمان واقعى و اعتقاد راسخ؛ باعث پیروزى انقلاب شدند همان کسانى بودند که به هیچ وجه اشرافى و مرفه نبودند و از طبقه پابرهنه بودند.

(صحیفه امام    ج 6    ص : 297)

 

* این یک مطلبى است که براى ما و بر هیچ کس پوشیده نیست که آن طبقه اى که این نهضت را به ثمر رساندند، آن طبقه محروم، از زن و مرد بود. اینهایى که در خیابانها ریختند و با صداى «اللَّه اکبر» و با مشت فشرده و با ایمان، اعتنا به قدرتهاى شیطانى نکردند همین زنهاى محترم و مردهاى عزیز محترم بودند که از طبقه محروم در آن رژیم بودند. اینها بودند که توانستند این قدرت شیطانى را بشکنند و این سد را خرد کنند و اینها هستند که از این به بعد باز تکلیف دارند؛ یعنى همه تکلیف داریم.

(صحیفه امام    ج 7    ص : 475)

 

4- وحدت کلمه رمز پیروزی

* ما باید از همه طبقات ملت تشکر کنیم که این پیروزى تا اینجا به واسطه وحدت کلمه بوده است. وحدت کلمه مسلمین- همه، وحدت کلمه اقلیتهاى مذهبى با مسلمین، وحدت دانشگاه و مدرسه علمى، وحدت طبقه روحانى و جناح سیاسى. باید همه این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه رمز پیروزى است؛ و این رمز پیروزى را از دست ندهیم و- خداى نخواسته- شیاطین بین صفوف شما تفرقه نیندازند.

(صحیفه امام    ج 6    ص : 10)

 

* بى تردید رمز بقاى انقلاب اسلامى همان رمز پیروزى است؛ و رمز پیروزى را ملت مى داند و نسلهاى آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلى آن: انگیزه الهى و مقصد عالى حکومت اسلامى؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه براى همان انگیزه و مقصد.

(صحیفه امام    ج 21    ص : 393)

 

* ما در این نهضت اخیر آنچه را که مى توانم بگویم بهترین ثمرات این نهضت است، این وحدتى [است ] که حاصل شد بین قشرهاى مختلف. دانشگاهى به روحانیین نزدیک شد، روحانیین به آنها نزدیک شدند، بازارى با همه اینها نزدیک شد، دهقان با همه اینها نزدیک شد. و شما الآن مى بینید که در سرتاسر ایران تمام طبقات با هم همفکر و هم عقیده و یکصدا جمهورى اسلامى را مى خواهند. و رمز موفقیت ما، که قدرتهاى بزرگِ دنیا را عقب نشاند و یک قدرت شیطانى مثل قدرت خاندان پهلوى را فرو ریخت، این رمز موفقیت همین وحدت اقشار و وحدت کلمه بود. اگر بنا بود که قشر روحانى تنها مى خواست به جنگ اینها برود خفه مى کردند او را؛ نویسنده مى خواست به جنگ آنها برود آنها را از بین مى بردند؛ دانشگاهى مى خواست این کار را بکند نمى توانست؛ بازار مى خواست این کار را تنها بکند نمى شد؛ دهقان مى خواست بکند نمى شد. اینکه همه چیز را ما به دست آوردیم، و ان شاء اللَّه بعد هم به دست مى آوریم، این براى همین پیوستگى است که بین اقشار ملت حاصل شد. و ما باید این همبستگى را نگه داریم.

(صحیفه امام    ج 6    ص : 188)

 

5- تحول روحی

* این تحول روحى اعجاب آور است. این تحول روحى باعث شد که این پیروزى از براى ملت ما حاصل شد. دعا کنید که خداوند این تحول را در همه ملتهاى اسلام و مستضعفین پیش بیاورد، و خداى تبارک و تعالى مقدر فرماید که همه متحول بشویم. این تحول روحى و این انقلاب اسلامى تحفه اى است که خداى تبارک و تعالى از عالم بالا براى ملت ما به هدیه فرستاد و ما باید شکر خداى تبارک و تعالى را بکنیم؛ و از عهده شکر بر نمى آییم. من باید شکر این نعمت را و شکر این رحمت را و شکر این محنتها را که ملت ایران کشیدند، شکر اینها را بکنم؛ و من از عهده برنمى آیم. آنها بودند که همه کارها را انجام دادند، و خدا بود که اینها را مؤید کرد. و قدرت خدا و قدرت ایمان ملت که در این اواخر شکوفایى پیدا کرد، این قدرت بود که با دست خدا یک سلطنت 2500 ساله را از ریشه کند؛ در صورتى که پشت سر او امریکا ایستاده بود، شوروى هم سِرّاً بود، و چین هم بود، انگلستان هم بود؛ تمام ابرقدرتها پشت سر او ایستاده بودند. و آن هم داراى همه سلاحهاى مدرن بود و ملت ما دست خالى بود؛ تفنگ هم نداشت، هیچ نداشت! لکن قدرت ایمان بود، قدرت خدا بود. این تعجب ندارد که خداى تبارک و تعالى مقدر بفرماید یک ملتى که هیچ ندارد، هیچ سلاح ندارد، همین سلاح ایمان دارد، بر همه قدرتها غلبه بکند.

(صحیفه امام    ج 6    ص : 229)

 

6- شهادت طلبی

* برادران من! عزیزان من! این رمز را از دست ندهید: رمز توجه به خدا، رمز توجه به اسلام. شهادت براى مُسْلم، براى مؤمن سعادت است؛ جوانهاى ما شهادت را سعادت مى دانند؛ این رمز پیروزى است.

(صحیفه امام، ج 7، ص: 137)

انتهای پیام /*