آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی

حکومت در اسلام بر پایه بیعت مردم است

کد : 173181 | تاریخ : 28/07/1397

حکومت در اسلام بر پایه بیعت مردم است

 

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)ـ منطقه خزر ـ آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی یکی از یاران نزدیک امام خمینی، صبح امروز در اولین روز نشست تخصصی «تبیین آراء و اندیشه های سیاسی امام خمینی(ره)» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان در تالار حکمت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان برگزار شد اظهار داشت: انسان به طبیعت اولیه خود قانون گرا و جامعه گراست و نیاز به تشکیل مؤسسات مدنی دارد تا بتواند نیازهای خود را برطرف کند.

وی افزود: مسأله حکومت یک مسأله عقلایی است و قدمت آن به اندازه تاریخ بشر است و در تمامی مدلهای مختلف همیشه یک مدیری بر جامعه بشری حکومت می کرد لذا نیاز به حکومت و اصل حکومت یک امر عقلایی است که تمام عقلای عالم آن را قبول دارند و دین اسلام نیز این معنا را پذیرفته است.

آیت الله موسوی بجنوردی تصریح کرد: دین اسلام در مسأله مدنیت و حکومت یک حرفهای مخصوص به خودش را دارد.

وی گفت: ما در اسلام مسأله آزادی شهروندان برای نصیحت به حاکمان را داریم و در اسلام این آزادی است که هر کسی حاکمان را نصیحت کند و آراء خود را برای حاکمان مطرح و بیان نماید.

آیت الله موسوی بجنوردی با بیان برخی اهداف امام(ره) اظهار داشت: نظارت بر حکومت، حق حکومت بر ملت و لزوم اجرای احکام اسلامی از جمله اهداف امام در مسأله حکومت بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اسلام سیستم حکومتی دارد یا خیر؟ اظهار داشت: از نظر امام، سیستم مدیریتی اسلام بر اساس حکومت قانون بر مردم است یعنی آنچه حاکم بر جامعه اسلامی است قانونی و خداوند قانونگذار می باشد و حاکم ذات باری تعالی است و هنگامی که سیستم حکومت ها سیستم قانون برمردم باشد نتیجتاً حاکمی جز خداوند نداریم و بقیه نماینده حاکم هستند.

آیت الله موسوی بجنوردی تأکید کرد: به عقیده امام(ره) میزان حکومت اسلامی بر دو پایه اسلام و مردم استوار است و ایشان همراه دو واژه اسلام و مردم را بسیار به کار برده اند.

وی افزود: مردم در انتخابات حاکم و حکومت نقش بسیار مهمی دارند و تا مردم با حاکم بیعت نکنند و او را انتخاب نکنند خود حاکم نمی شود و باید مقبولیت وجود داشته باشد و وقتی انتخاب شد طرف مقبولیت پیدا می کند و مقبولیت مولد قدرت است.

وی گفت: قدرت حقیقی و واقعی انتخاب، اراده و مقبولیت ملت است و اگر اینگونه شد به دنبــــال آن مشروعیت می آید و می تواند حکومت تشکیل دهد، حکومت وقتی در جامعه صحیح است که مقبولیت داشته باشد.

آیت الله موسوی بجنوردی با بیان این مطلب که امام خمینی از اول به جمهوری اسلامی ایران معتقد بود گفت: ولی فقیه، مجتهد جامع الشرایطی است که در مردم مقبولیت داشته باشد و این جزء متمم ولایت فقیه است و سپس آنکه در رأس مردم است و در حاکمیت ملت قرار دارد باید توسط مردم انتخاب شود.

وی خاطر نشان کرد: نظر امام این است که در سیستم حکومت در اسلام در همه جا ملت می تواند دخالت کند.

این یار نزدیک امام با اشاره به ویژگیهای مجلس خبرگان تصریح کرد: مجلس خبرگان خیلی صلاحیت داشــته و می تواند به کار رهبر نظارت کرده و یا عزل و نصب انجام دهند و با توجه به اینکه مردم مجلس خبرگان را انتـــخاب می کند پس در هر جایی حاکمیت دارند.

وی تأکید کرد: ما باید کاری کنیم که این سیستم همیشه باقی باشد و اگر بخواهیم یک نظام مستحکم داشته باشیم و هیچ نیرویی نتواند آن را از بین ببرد، باید حالت مردمی مان حفظ شود.

وی در پایان یادآور شد: استقلال، تمامیت ارضی، شکوفایی اقتصادی کشور، مرهون حضور و مقبولیت مردم است و خدا نکند روزی بیاید که حضور مردم کم رنگ شود و ما باید این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را حفظ کنیم تا محتوای آن را همیشه زنده باشد.

 

 

منبع: حضور، ش 64، ص 10.

انتهای پیام /*