خاطرات آزادگان از گرامیداشت دهه فجر در اردوگاه های عراق

ما همیشه برنامه‏ هایمان را با محوریت مسأله امام و ارزشها و ایدئولوژیهای انقلاب برگزار می‏ کردیم و افکار امام را به بچه‏ ها می‏ رساندیم.

کد : 42453 | تاریخ : 14/11/1391

علی علیدوست قزوینی

برنامه دهه فجر

در سال 1364 ما به جمع ‏آوری شرح حال حضرت امام مشغول شدیم تا در دهه فجر برای بچه ‏ها باز گو کنیم. جمعی از دوستان دانشجو و طلبه حدود ده تا پانزده روز روی این برنامه کار کردند و هر کس هر چه می ‏دانست بر روی کاغذ آورد. بعد، اینها را به شکل یک دفترچه در آوردیم که در بین بچه ‏ها می‏ چرخاندیم و در مناسبت های مختلف آنها را می‏ خواندند. این کار در دوره‏ای اتفاق افتاد که کاغذ و قلم آزاد بود. دفترچه ما حدود پنجاه الی شصت برگ و خیلی زیبا شده بود که اتفاقاً یک نسخه از آن به دست عراقی‏ ها افتاد.

 

غلامرضا مظلومی

محور برنامه ‏ها

اردوگاه ما اردوگاهی بسیار فعال بود. در سالگرد انقلاب، ما از ابتدای ماه بهمن برنامه‏ ها را به‏ صورت عادی شروع می‏ کردیم، چون اگر می‏ خواستیم همه برنامه‏ ها را در دهه فجر برگزار کنیم برای ما دردسر ساز می ‏شد و عراقی‏ ها می‏ فهمیدند و مزاحمت ایجاد می ‏کردند. یکی از استراتژی های ما در این برنامه ‏ها این بود که از عکس امام استفاده نکنیم تا باعث حساسیت عراقی‏ ها نشود؛ چون واقعاً موجب شکنجه و دردسرهای بزرگ برای بچه‏ ها می‏ شد و نمی ‏گذاشت برنامه ‏ها برگزار شود. یک‏بار، یکی از دوستان که اهل بهبهان بود، این کار را کرد و عکسی از امام طراحی کرد که متأسفانه عکس لو رفت و باعث شد این دوست ما خیلی اذیت و شکنجه شود. ما همیشه برنامه‏ هایمان را با محوریت مسأله امام و ارزشها و ایدئولوژیهای انقلاب برگزار می‏ کردیم و افکار امام را به بچه‏ ها می‏رساندیم. اتفاقاً، همین که بچه‏ ها با جای خالی عکس امام روبه‏ رو می‏ شدند، باعث می‏ شد بیشتر دلهایشان به امام علاقه مند شود.

 

عیسی نریمیسایی

مقابل عکس امام رژه می‏ رفتیم

یک روز به مناسبت دهه فجر، گروهی درست کرده بودیم که گروه سان و رژه بودند. اینها لباس ها و پیشانی‏ بندهایی تهیه کرده بودند و به شکل نظامی مقابل عکس حضرت امام رژه می‏ رفتند و عکس حضرت امام از آنان سان می‏ دید و از زیر پرچم جمهوری اسلامی و عکس حضرت امام حرکت می‏ کردند؛ البته برای این کارها نگهبان می ‏گذاشتیم. همچنین عده ‏ای در حدود بیست نفر به‏ صورت خیلی زیبا سرودهای زیبا و خوبی را اجرا می‏ کردند. ما بار اول که خودمان این مراسم را دیدیم تعجب کردیم. بچه‏ ها می‏ گفتند: درست است که ما در دست دشمن اسیریم و در دل خاک عراق هستیم، ولی زیر پرچم ایران و مقابل عکس امام رژه می‏ رویم. این کار و کارهای مشابه، مایه دلگرمی و نشاط و تقویت روحیه بچه‏ ها بود.


منبع: رنج غربت؛ داغ حسرت، خاطرات آزادگان از دوران اسارت، یادها ـ 1417، 95، 112

انتهای پیام /*