احمد صالح یوسف

مبشر رشد اسلام

کد : 173543 | تاریخ : 13/08/1397

اندیشه های نوین امام خمینی

 

اشاره: در همایش«اندیشه های نوین امام خمینی» که در سالجاری در صوفیه (مرکز بلغارستان) برگزار شد سه نفر از اندیشه مندان بلغاری سخنرانی کردند که متن این سخنرانیها از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران برای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ارسال شده است و اینک ترجمه بخشهای مهم آن در پی به نظر خوانندگان گرامی می رسد. خوانندگان گرامی توجه دارند که این سخنرانیها در چارچوب اعتقادات و اطلاعات متفکران مزبور تهیه شده است و ممکن است در بعضی نکات خصوصاً بعضی از نقل قولهایی که از امام خمینی شده است اشکالاتی به نظر برسد.

*   *   *

 

مبشر رشد اسلام

 احمد صالح یوسف

(از فرهنگستان علوم بلغارستان)

 بعد از غیاب اجباری از وطن و سعی و کوشش پیاپی، امام خمینی به ایران بازگشت و در زندگی پرتلاش و پرمعنی ایشان یک دوره جدیدی شروع شد. فعالیتهای سیاسی و آثار ایشان در آن دوره نشان دهندۀ احیای اسلام است. با توجه به مذاهب مختلف مسلمانان، در طی صد سال اخیر احیای مذکور تنها یک پیام و معنی دارد: زنده کردن عظمت، شایستگی و استقلال آموزش های اسلامی.

اولین نشانه های «رنسانس» اسلامی حدود صد سال قبل در محیط گروه کوچکی از روحانیون برجسته رخ داده است.

در حال حاضر این گروه خیلی بزرگ شد و محافل وسیعی مثل «امت» اسلامی را در برگرفت. افکار سیاسی در تمام دنیای اسلامی در حال فعال شدن است و جلوی چشمان ما تغییر می یابد. در واقع تهدید کشورهای اسلامی از طرف آمریکا و بعضی کشورهای دیگر نشانه بیداری مذکور و بی دست و پا بودن این دولتها مقابل توسعه افکار اسلامی در مناطق گوناگون دنیاست.

آگاهی همراه با مطلع شدن و اعتقاد، شرایط لازم برای زندگی بهتر است که از آموزش های دینی سرچشمه می گیرد.

خداوند متعال و پیامبر او، مردم را به آموزشی که زندگی و سعادت می بخشد، دعوت می کنند. در حقیقت احیای اسلام معنی زنده سازی استقلال، عدالت، آزادی و ارزشهای اسلامی را دارد.

امام خمینی و روحانیون و تحلیلگران برجسته اسلامی هم عقیده هستند که در زمان معاصر نمونه اصلی احیای مذکور، انقلاب اسلامی در ایران است.

امام خمینی نوشته است اگر می خواهیم تاریخ دقیق احیای اسلام معاصر را مشخص کنیم آن تاریخ در سال 1979 یعنی تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می باشد.

آژانس خبری بی بی سی در اوایل قرن 21 اظهار کرد: حوادث اتفاق افتاده در ایران نقطه تحولات نه فقط برای ایرانیان بلکه برای پیروان تمام ادیان دنیا محسوب می شود. پیروان مسیحیت، یهودی، بودائیسم باز به اصول دین بر می گردند...

60 سال پیش تاریخدان انگلیسی آقای  آرنولد توینبی در کتاب خود «تمدن و امتحان» نوشته است: تمایل (اهداف) اسلامی در حال خواب است. ولی ما مجبوریم در نظر بگیریم در صورتی که کارگران جهان علیه کشورهای غربی قیام کنند و حکومت های ضدغربی درخواست کنند آن تمایل زنده خواهد شد. این جنگ می تواند روح انقلابی اسلام را بیدار سازد و به فراخوان دوره قهرمانی تبدیل شود و آن وقت اسلام نقش تاریخی خود را ایفا خواهد کرد.

دلیلی برای اثبات وقوع واضح پیش بینی های این تاریخدان معروف لازم نیست. انقلاب اسلامی ایران را در نظر داریم. انقلاب مزبور طرفداران زیادی را جمع آوری کرد. با شعار «الله اکبر» و بازگشت به ارزش های واقعی، اسلام می تواند بر هر گونه توطئه بزرگ پیروز شود.

در سایه پیروزی انقلاب در ایران جوانان با روحیه لبنان کشورهایی مثل آمریکا و فرانسه را سرکوب نمودند و این کشورها ضربه خرد کننده ای را تحمل کردند.

افغانستان بعد از راندن انگلیس ها و روسها در حال حاضر با آمریکا در جنگ است. در فلسطین اشغال شده جنبش مردمی بنام «انتفاضه» لشکر اسرائیل را مورد امتحان جدی قرار می دهد. تمام این امور میوه های انقلاب اسلامی ایران است.

و بدین سبب بعضی از ناظران غرب اظهار می دارند که بیداری اسلامی به کشورهای زیادی اثر می گذارد و مردم آنها حرکات تحولی شروع خواهند نمود.

بعضی از آنها به این نتیجه رسیدند که اشغال عراق از طرف آمریکا در واقع ضربه بر آگاهی مسلمانان است. ولی معلوم شد که در سایه ایستادگی مردم عراق اهداف مذکور به یک بحران شدید برای آمریکا تبدیل شد. و به خاطر همین قدر و قیمت فعالیتهای خمینی خیلی بالا است.

پروفسور حمید مولانا نوشته است در طول قرن آخر در جهان غرب و بعد از ظهور اسلام در جهان اسلام نیز شخصیتی مثل امام خمینی که فعالیتها و دیدگاههای ایشان در تمام دنیا مؤثر باشد، به دنیا نیامده است. امام خمینی با ویژگیهای منحصر به فرد خود به این دنیای تاریک نور بخشید. ایشان از هیچ کشوری ترس و هراس نداشت و در عین حال با ساده زیستی توأم با اعتقاد، متدین و زندگی پرمعنی، اهمیت اقتدار را در سطح جهانی تغییر داد و عظمت خیالی آن پایین آورد. امام خمینی در تمام دنیا شهرت یافته است. در طول شش ـ هفت قرن اخیر فردی و یا عالمی که انقلاب کرده و حتی مخالفین، نبوغ ایشان را ثابت کرده باشند، نمی توان پیدا کرد. معنویت سیاسی و دینی امام در قرن گذشته خود به خود منحصر به فرد است.

پروفسور مولانا تأکید می کند که فعالیتهای امام خمینی به آگاه نمودن پیروان اسلام و ملت های اسلامی کمک کرده است.

ایشان نوشت: در قرن اخیر هیچ فردی به عنوان رهبر انقلاب نتوانست چنین رابطه ای را بین مردم به وجود بیاورد.

ایشان با زبان ساده و همه فهم معنی پیامهای قرآن کریم را تصویر می کرد. و راز پیروزی انقلاب اسلامی در همین امر منعکس است. ایشان با پیام های خود به رهبر آخر شوروی و واتیکان، رابطه بشر دوستانه ای بین آنها و اسلام برقرار ساخته است. امام یگانه اندیشه مندی بود که تئوری خود را اجرا کرد.

در آخر میل دارم اضافه نمایم که ارزیابی فعالیتهای سیاسی آیت الله خمینی و همچنین ارزشهای معنوی که در آثار ایشان باقی مانده است یک جریان بزرگی در دریای فرهنگ و تمدن جهان است.

 

*   *   *

 

منبع: حضور، ش 63، ص 263.

انتهای پیام /*