ال چین علی اکبر اُف

ثمرۀ شناخت خداوند

کد : 173628 | تاریخ : 19/08/1397

ثمرۀ شناخت خداوند

(مصاحبه با آقای ال چین علی اکبر اُف از فعالّان مذهبی اُکراین)

 

 حضور: ظاهراً شما از سوی یکی از گروههای اسلامی اُکراینی برای شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی به ایران آمده اید. لطفاً درباره این مسئولیت خود بیشتر توضیح دهید.

آقای ال چین علی اکبر اُف: بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صلی علی محمد و آل محمد. من از شهر کیف اُکراین و به عنوان نماینده یا بهتر بگویم به عنوان خادم تشکیلات اهل بیت علیهم السلام در مراسم هجدهمین سالگرد رحلت امام خمینی شرکت می کنم. امروزه در اکراین مذهب شیعه در حال رشد و گسترش است و خداوند را سپاس می گوییم که به ما این امکانات را عطا کرده است.

فعالیت این گروه این است که انسانها اسلام را بشناسند و بفهمند که دین اسلام، حق است. مردم باید با شخصیتهای بزرگ دینی آشنا شوند و ارزشهای آنها را بشناسند. هم اکنون بسیاری از مسیحیان اسلام را به عنوان یک دین الهی می شناسند و بسیاری از آنها در حال گرایش به دین ما هستند که بعضی از آنها نیز در مراسم رحلت امام خمینی حضور دارند.

 

  حضور: شما قبلاً هم به ایران آمده اید و در مراسم سالگرد رحلت امام شرکت داشته اید. بفرمایید امام خمینی را چگونه شناخته اید و حاصل این سفرها چه بوده است؟

علی اکبر اُف: این دومین سفری است که به ایران می آیم و در این مراسم شرکت می کنم. البته ما خودمان در اکراین همه ساله مراسم بزرگداشت سالگرد رحلت حضرت امام را به صورت جداگانه برگزار می کنیم. امّا اینکه شناخت ما از امام چگونه شناختی است، اگر بگویم امام را به عنوان یک رهبر بزرگ اسلامی می شناسیم، این سخن در شناخت امام محدودیت ایجاد می کند امّا اگر بگویم امام را به عنوان چراغ و نور هدایت در قرن بیستم می شناسیم، سزاوارتر و شایسته تر است.

مردم اکراین این روزها کتابهایی را که درباره امام خمینی و اندیشه های ایشان منتشر شده مطالعه می کنند از جمله نامه ای که حضرت امام در زمان حیات خویش به گورباچف نوشته بودند که در حال حاضر مردم ما شروع به فهم ودرک آن نموده اند. همچنین مردم ما بتدریج متوجه شده اند که آمریکا و رژیم صهیونیستی چه جایگاهی در جهان دارند و چگونه ایران همچون کوهی استوار در برابر آنها ایستاده است.

من چندین تن از اهالی اکراین را می شناسم که با مطالعه کتابهای امام خمینی و مربوط به امام خمینی، شروع به درک و گرایش به اسلام کرده اند. هدف امام هدف اسلام بود یعنی بیدار کردن انسانها از خواب غفلت تا آنها بدانند که هستند و چه حقوق انسانی و اجتماعی دارند. افسوس که ما مدت کوتاهی از وجود حضرت امام و از این چشمۀ معنوی بهره مند شدیم. امّا خدا را شکر که هنوز کسانی هستند که مؤمن به اهداف و اندیشه های امام هستند و آنها را به دیگران می رسانند. ان شاء الله خداوند زحمات بی دریغ آنان را مورد قبول قرار دهد.

 

حضور: درباره تأثیر مثبت اندیشه های حضرت امام در اکراین بیشتر توضیح دهید.

علی اکبر اُف: تأثیر مثبت اندیشه های حضرت امام را نمی توان به طور جداگانه و خاص در اکراین در نظر گرفت چرا که دولت و مردم اکراین هنوز امکان درک آن آزادی را که امام فرموده بود ندارند. اما نیرویی همانند «حزب الله» لبنان نیز وجود دارد که توانست طی مقاومت 33 روزه در مقابل رژیم صهیونیستی پیروز شود. بعضی ها در راه امام، خوب جلو رفته اند و بعضی هنوز ضعیف اند. خود ما نیز هنوز نتوانسته ایم با برادران مسلمان خود متحد شویم هرچند حضرت امام و جمهوری اسلامی در این راه تلاشها کرده اند.

امام خمینی توانست بعضی از مقاصد امام حسین علیه السلام را در دنیا به مرحله اجرا در آورد. حتی هوگو چاوز با اینکه مسلمان نیست اما در جهت بیداری ملت خود از خواب غفلت، موفق شد. و در حال حاضر ونزوئلا نیز در برابر آمریکا و صهیونیسم، مقاومت نشان می دهد.

 

حضور: به نظر شما تفاوت اساسی امام خمینی با سایر رهبران دنیا چیست؟

علی اکبر اُف: برای درک این تفاوت باید ببینیم رضایت خداوند در چیست. اولین و بزرگترین دلیل معتبر این تفاوت آن است که امام خمینی در عرصه عرفان به قدری زحمت کشیدند که توانستند خداوند را به خوبی بشناسند و در جهت رضای او مجاهده کنند. یکی از ثمرات شناخت خداوند این بود که حضرت امام روح تازه ای به جهان بخشیدند. مقتدای امام خمینی و آزادی بخش جهان، امام حسین علیه السلام است. این است که مذهب شیعه، مذهب حقیقی است هر چند که دشمنان سعی در محو و نابود کردن آن دارند. بنابراین تفاوت امام با سایر رهبران عالم این است که ایشان خداوند را شناختند و همچون امام حسین علیه السلام در جهت برپایی دین خداوند و رضای خداوند به مردم خدمت می کردند. امام در همه کارها توحید و اخلاص را هدف خویش قرار دادند.

در هر صورت اگر بخواهیم درباره یک دریای بیکران سخن بگوییم پایانی برای آن وجود ندارد. حضرت امام از لحاظ فیزیکی و جسمی از دنیا رفته است ولی از نظر روحی و معنوی با ماست، اگر نبود، جمهوری اسلامی نمی توانست امروزه چنین با قدرت در برابر رژیم شیطانی صهیونیستی ایستادگی کند.

حضور: اشاره کردید که ما مسلمانان در وحدت با یکدیگر ضعیف هستیم. در این باره بیشتر توضیح دهید.

علی اکبر اُف: بله، همینطور است. با توجه به آموزه های قرآن کریم، لازمه بوجود آمدن وحدت، اطاعت از رهبری واحد است. اگر یک خانواده فاقد سرپرست باشد چه اتفاقی می افتد؟ طبعاً خانواده دچار هرج و مرج می شود. مسلمانان نیز در مجموع همین طور هستند. برای ایجاد وحدت واقعی و امت واحده نیاز به رهبری با تجربه و ویژگیهای خاص است که همه مسلمانان از او عملاً اطاعت کنند.

در صدر اسلام، افراد زیادی با حضرت علی علیه السلام بیعت کردند اما در مرحله اطاعت عملی، چند دسته شدند و اطاعت لازم انجام نشد. دشمنان اسلام نیز از این نقطه ضعف استفاده کردند و به اسلام ضربه های سخت وارد آوردند. اما اگر ما بااطاعت از رهبری واحد، متحد باشیم الگوی همه جهان حتّی جهان غرب خواهیم شد. امت اسلام باید از نظر اخلاقی نمونه کاملی باشد. خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «انّکَ لعلی خُلُقٍ عَظیم» و در دوران ما، کسی که تنوانست مصداق این آیه را به مردم بفهماند امام خمینی بود و اطاعت از او اسباب وحدت و سربلندی مسلمانان و پیروزی اسلام شد.

 

حضور: به نظر شما موانع وحدت مسلمانان چیست؟

علی اکبر اُف: پاسخ این سؤال به مسائل اعتقادی بر می گردد. کشورهای اسلامی از ولایت و رهبری دور هستند. اگر همۀ ما معنای واقعی اطاعت را بفهمیم، وحدت ایجاد خواهد شد. امام خمینی، مصداق کامل اطاعت از خداوند بودند، مصداق عبودیتی بودند که در آیۀ اَشهَدُ اَنْ لا اله الّا الله تجلی کرده است، مصداق اَشْهَدُ اَنَّ محمداً عَبدهُ و رسوله بودند. امام همواره در تسلیم و اطاعت کامل حق تعالی قرار داشتند.

 

 

منبع: حضور، ش 62، ص 216.

انتهای پیام /*