اولین نطق تلویزیونی امام خمینی از سیمای جمهوری اسلامی؛ آغازی نو بر فصل آزادی رسانه‏

بیانات کوتاه امام که از کانال تلویزیونی ویژه ‏ای پخش گردید، در واقع اولین سخنان ایشان است که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است و آغازی است نو بر فصل آزادی رسانه‏ های عمومی میهن اسلامی.

کد : 42501 | تاریخ : 18/11/1399

تظاهرات در اعلام حمایت از اقدام تاریخی امام خمینی در مورد تعیین نخست‏وزیر دولت موقت همچنان در سراسر کشور ادامه دارد. در همین حال تعدادی از خانواده ‏های نگران همافران زندانی در اقامتگاه امام با ایشان دیدار می‏ کنند؛ آقای خلخالی به نمایندگی از سوی امام خطاب به این خانواده ‏ها می‏ گوید: «نهضت و حکومت اسلامی پشتیبان شماست و تا خون در رگهایمان جاری است اجازه نخواهیم داد حتی یک نفر از همافران رشید در سراسر ایران زیر شکنجه قرار گیرد. همافران و سایر ارتشیان در هر جایی که باشند فرزند گرامی مردم و امام هستند.» (کیهان ۱۷ بهمن ۵۷، ص ۸)
خبرنگار «بی. بی. سی» از اصفهان گزارش داده است: «در اصفهان از هم ‏اکنون جمهوری اسلامی برقرار شده است. مردم و روحانیون عملاً ادارۀ شهر را به دست گرفته ‏اند... یک جمعیت ۶ هزار نفری از مردم داوطلب، عبور و مرور را در شهر هدایت می ‏کنند. مردم نظافت شهر را نیز به عهده گرفته ‏اند...» (همان جا؛ ۱۸ بهمن، ص ۸)
کارکنان ۱۱ وزارتخانه طی ۴۸ ساعت گذشته حمایت کامل خود را از نخست‏ وزیر منتخب امام اعلام کرده ‏اند و عملاً ادارۀ این وزارتخانه‏ ها را برای دولت انقلاب ممکن ساخته ‏اند. در همین حال اعلام شد که آقای بازرگان از طریق ده ها دیپلمات و مأمور سیاسی و با استفاده از حمایت کارکنان وزارت خارجه، از دولت های خارجی خواهد خواست تا دولت وی را به عنوان تنها دولت قانونی به رسمیت بشناسند. (کیهان و اطلاعات ۱۹/۱۱/۵۷، ص ۱) علیرغم وجود شایعات در مورد کودتا و دخالت نظامی قدرتهای خارجی، در نظر آنها که پشت سر رهبر انقلاب ایستاده اند، استقرار جمهوری اسلامی در ایران حتمی است.
شاه در مصاحبه با یک روزنامۀ انگلیسی همچنان از قدرت سلطنت خود دم می‏ زند! (مطبوعات ۱۸ بهمن ۵۷) می‏ توان حدس زد که این سخنان از سوی کسی که بعدها فاش شد گرفتار حادترین نوع سرطان بوده و مرگ خود را نزدیک می‏ دیده است، به اشاره امریکا و انگلیس و سازمانهای اطلاعاتی آنها باشد. نشان دادن مترسک شاه هم برای ترساندن انقلاب بود و هم برای دلگرمی دادن به بازماندگان رژیم در حال احتضار؛ درست در روزهایی که شایعۀ اجرای کودتای امریکایی هایزر قوت گرفته است، شاه را به صحنۀ نمایش آوردن به چه منظوری است؟! جز اینکه نظامیان را به اقدام نظامی خونین تشویق کنند؟. ولی با اینهمه، آنچه بر حامیان شاه و فرماندهان ارتش او حاکم است ناامیدی است .
بیانات کوتاه امام که از کانال تلویزیونی ویژه ‏ای پخش گردید، در واقع اولین سخنان ایشان است که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است و آغازی است نوبر فصل آزادی رسانه‏ های عمومی میهن اسلامی.
از آنجا که تلویزیون در اشغال نظامیان بود، گروهی از کارکنان اعتصابی تلویزیون ترتیبی دادند که رویدادهای انقلاب از کانال خاصی تحت عنوان «کانال دَه» یا« کانال انقلاب» پخش شود. امام خمینی در نطقی کوتاه که مستقیماً از شبکه تلویزیونی کارکنان اعتصابی پخش شد فرمودند:
بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم
دستگاههایی در این مملکت بوده و هست که بایستی در خدمت مردم می‏ بودند؛ ولی رژیم غاصب و فاسد در گذشته از آنها در راه هدف های نامشروع خود و گسترش فساد استفاده کرده است. (صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۹۳)
امام خمینی در پایان برای رادیو- تلویزیون و مطبوعات ملی، آرزوی موفقیت و خدمت بیشتر در راه مردم کردند.

منبع: کوثر؛ ج ۳، ۲۳۶ - ۲۳۹

انتهای پیام /*