حکم سکوت در موارد مهم
حکم سکوت در موارد تغییر معروف و منکر
اگر در سکوت علمای دین و پیشوایان مذهب، ترس این باشد که معروف، منکر و منکر، معروف شود، بر ایشان واجب است علم خود را آشکار نمایند؛ و سکوت جایز نیست هر چند بدانند انکار آنان در جلوگیری از فاعل مؤثر نیست؛ و اگر موضوع از مواردی است که شارع به آن اهمیت فراوان می دهد، توجه به زیان و تنگنا نمی شود.(253)
* * *
حرمت سکوت در صورت تقویت ستمگر
اگر سکوت علمای دین و پیشوایان مذهب موجب تقویت و تأیید ظالم باشد ـ العیاذ باللّه ـ سکوت آنان حرام، و اظهار حقایق بر آنان واجب است، هر چند در از بین بردن ستم مؤثر نباشد.(254)
[[page 141]]
حرمت سکوت در صورت جری شدن ستمگران
اگر سکوت علمای دین و پیشوایان مذهب، موجب جرأت ستمگران بر انجام حرامهای دیگر و ایجاد بدعتها بشود، سکوت بر ایشان حرام، و انکار بر آنان واجب؛ هر چند در جلوگیری حرام مورد ارتکاب، مؤثر نباشد.(255)
* * *
وجوب انکار در موارد ایجاد بدبینی
اگر سکوت علمای دین و پیشوایان مذهب، موجب بدگمانی و هتک آنها، و نسبت ایشان به چیزی که صحیح نیست و انتساب آن به آنان روا نیست بشود، مثل اینکه ـ پناه بر خداـ از کمک کاران ستمگران شمرده شوند، انکار بر آنها واجب است تا این ننگ از چهرۀ آنان زدوده شود، هر چند در از بین بردن ستم مؤثر نباشد.(256)
* * *
سکوت در برابر اوضاع کشور
این وضع نفت ما، این وضع ارز مملکت ما، این وضع هواپیمایی ما، این وضع وزیر ما، این وضع همۀ ما؛ سکوت کنیم باز؟ هیچ حرف نزنیم؟ حرف هم نزنیم؟ ناله هم نکنیم؟ خانه هایمان را خراب می کنند آخ نگوییم؟(257)
12/2/42
* * *
حرمت تقیّه
حضرات آقایان توجه دارند اصول اسلام در معرض خطر است. قرآن و مذهب در مخاطره است. با این احتمال، تقیه حرام است؛ و
[[page 142]]
اظهار حقایق، واجب «وَلو بَلَغَ مَا بَلَغَ».(258)
13/1/42
* * *
ننگ سکوت در برابر دستگاه جبار
من به شما ـ ای ملت مسلمان ـ کراراً اعلام خطر کردم و می کنم! روحانیت و اسلام در معرض خطر است. سکوت در مقابل دستگاه فاسد جبار برای ملت اسلام ننگ است. با منطق قوی اسلامی، مفاسد را بیان کنید، قانون شکنیها را برملا کنید، اعتراض کنید، اعلامیه منتشر کنید، صدای خود را به ملل اسلامی برسانید. عالَم را از اعمال غیرانسانی اینان آگاه کنید.(259)
12/2/42
* * *
سکوت، موجب نابودی نسلها
امروز مسلمین، و خصوصْ علمای اعلام، در مقابل خدای تبارک و تعالی مسئولیت بزرگی دارند. با سکوت ما نسلهای آتیه إلی الأبد در معرض ضلالت و کفر هستند و مسئول آن ما هستیم. خطر اسرائیل و عمال ننگین آن، اسلام و ایران را تهدید به زوال می کند. من برای چند روز زندگی با عار و ننگ ارزشی قائل نیستم. و از علمای اعلام و سایر طبقات مسلمین انتظار دارم که با تشریک مساعی، قرآن و اسلام را از خطری که در پیش است نجات دهند.(260)
16/2/42
* * *
سکوت، موجب تأیید دستگاه جبار
سکوت در این ایام تأیید دستگاه جبار و کمک به دشمنان اسلام
[[page 143]]
است. از عواقب این امر بترسید. از سخط خدای تعالی بهراسید. اگر به واسطۀ سکوت شماها به اسلام لطمه ای وارد آید، نزد خدای تعالی و ملت مسلمان مسئول هستید: إذَا ظَهَرَتِ البِدَعُ فَلِلعَالِمِ أَن یُظهِرَ عِلمَهُ، و إلاّ فَعَلَیهِ لَعنَةُ اللّه ِ.(261)
28/2/42
* * *
گناه سکوت در برابر کاپیتولاسیون
آن آقایانی که می گویند که باید خفه شد، اینجا هم باید خفه شد؟ اینجا هم خفه بشویم؟ ما را بفروشند و خفه بشویم؟! قرآن ما را بفروشند و خفه بشویم؟ واللّه ، گناهکار است کسی که داد نزند؛ واللّه ، مرتکب کبیره است کسی که فریاد نکند.(262)
4/8/43
* * *
امضای خلافها در پرتو سکوت
اگر علمای ایران دسته جمعی اعتراض کنند همه شان را می گیرند؟! همۀ علمای ایران را می گیرند و اعدام می کنند یا تبعید می کنند؟! اگر از تمام مملکت ایران، علمای ایران ـ که اقلاً صد و پنجاه هزار نفر معمم در ایران دارد و آن همه ملا و مرجع و حجت الاسلام و آیت اللّه دارد ـ اگر اینها اعتراض کنند و این مُهر سکوت را بردارند و این امضا را (که به سکوت آنها امضا حساب می شود) این مُهر را بردارند، سکوت را بردارند، همۀ آنها را از بین می برند؟!(263)
1/4/50
* * *
[[page 144]]
عدم پذیرش عذر، در پیشگاه حق و ملت
امروز ملت شجاع با یافتن راه خود به پا خاسته، و به بهانۀ بهانه جویان خاتمه داده، راه عذرها منقطع شده و در پیشگاه ملت پذیرفته نیست، و در پیشگاه مقدس حق تعالی هیچ گاه پذیرفته نبوده است. آیا کسانی که عذر تراشی می کنند و مُهر سکوت را نمی شکنند و گاهی به سکوت توصیه می کنند، می دانند چه تحولاتی در شرف تکوین است؟(264)
9/2/57
* * *
سکوت، مخالف مصالح اسلام
امروز سکوت در مقابل این ستمگر و بی تفاوتی در برابر این جنایات، برخلاف مصالح عالیۀ اسلام و مخالف سیرۀ انبیای عظام و ائمۀ اطهار ـ علیهم السلام ـ است. امروز هر مطلبی که موجب انحراف ملت شریف از مسیر اصلی است شیطانی و با نقشۀ شیاطین طرح می شود.(265)
22/5/57
* * *
حرمت سکوت در شرایط نهضت
من چون گذشته در تصمیم خود باقی هستم و ملت ایران باید در تصمیم خود باقی باشد. بر احدی از افراد ملت جایز نیست که در این موقع حساس که امر بین موت و حیات است بنشیند و ساکت باشد.
ملت ایران! به نهضت خود ادامه دهید که قدرت با شماست.(266)
9/11/57
[[page 145]]
حرمت سکوت در برابر سبّ به قرآن
شما آقایانی که نهی از منکر را واجب می دانید، و واجب هم هست، جزء ضروریات اسلام است، نباید این دوستان خودتان را نهی کنید که به ضد قرآن حکم نکنند، دعوت نکنند به ضد قرآن، آیا مراجع اسلام، علمای بلاد اسلام، باید گوش کنند این مطلب را و هیچ صحبتی نکنند؟ ساکت باشند در مقابل سبّ قرآن کریم؟ ساکت باشند در مقابل کسی که حکم ضروری اسلام و منصوص کتاب خدای تبارک و تعالی را «غیر انسانی» بخواند؟(267)
25/3/60
* * *
[[page 146]]