گزارشی از فعالیت های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در اجلاس وحدت اسلامی؛

امام خمینی مبتکر وحدت در جهان اسلام

به دلیل اینکه در این اجلاس علما، محققین، مؤلفین و بزرگان کشورهای شیعه و سنی شرکت کرده بودند، این دغدغه وجود داشت که توسط این افراد بتوانند مراکز اسلامی و فرهنگی و علمی را شناسایی کنند تا با پایان اجلاس بتوانند روی آن برنامه ریزی مستمر و پویا داشته باشند و در طول سال بهره برداری فرهنگی را در این زمینه انجام دهند.

کد : 174010 | تاریخ : 07/09/1397

روابط عمومی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره): حضور در کلیه رویدادهای فرهنگی-مذهبی داخلی و خارجی که در آنها مجالی برای بازخوانی اندیشه امام خمینی(س) وجود داشته باشد، از اولویت های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) است. با توجه به اهمیت جایگاه و منزلت حضرت امام به عنوان معمار وحدت اسلامی و ضرورت تبیین و تأکید بر اندیشه های والای ایشان خصوصا در مقوله فلسطین و قدس که محور اصلی سی و دومین اجلاس بین المللی وحدت اسلامی بود، از معاونت بین الملل این مؤسسه برای حضور در این اجلاس دعوت رسمی به عمل آمد.

معاونت امور بین الملل مؤسسه در طول حضور سه روزه خود در این اجلاس، ضمن برپایی غرفه ای به نام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، تعداد قابل توجهی از منشورات خارجی و تولیدات مولتی مدیای مؤسسه به زبان های غیر فارسی را در قالب نمایشگاهی عرضه کرد. معرفی پرتال امام خمینی(س) به زبان های عربی، انگلیسی، اردو و فرانسه، و معرفی و عرضه آثار ترجمه شده حضرت امام به 25 زبان برای مخاطبان غیر ایرانی و غیر فارسی علاقمند به این آثار، انجام مصاحبه با میهمانان خارجی اجلاس و توزیع بسته های فرهنگی از محصولات بین المللی این مؤسسه از دیگر فعالیت های نمایندگان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در اجلاس بین المللی وحدت اسلامی بود.

استقبال میهمانان از کشورهای مختلف از غرفه امام خمینی(س) چشمگیر بود. در خلال صحبت های آنها، احترام، ارادت و علاقه به حضرت امام موج می زد و یکی از نشانه های این علاقه این بود که وقتی با آنها صحبت کردیم متوجه شدیم تعداد زیادی از مدعوین حداقل دو یا سه کتاب را از تألیفات گرانقدر و انسان ساز حضرت امام خمینی(س) را مطالعه کرده اند. در این مواجهه با میهمانان خارجی معنای بیان حکیمانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست» را دریافتیم.

با عنایت به اینکه رسالت مؤسسه، زنده نگه داشتن یاد و نام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و تداوم خط فکری ایشان در جهان اسلام است، بخش دیگر فعالیت های این غرفه بر انجام نشست های تخصصی و همفکری در جهت بررسی راهکارهای بهتر شناساندن اندیشه و آرمان حضرت امام در جهان معاصر متمرکز بود. همه کسانی که در این نشست های تخصصی حضور داشتند امام را مبتکر وحدت در جهان معاصر و جهان اسلام می دانستند و  برخی نامگذاری روز قدس را مظهر و جلوه آینده نگری امام عنوان کردند.

نکته قابل توجه این است که نام امام به عنوان کلید واژه سخنرانی هر یک از میهمانان خارجی از ملیت های مختلف بود. این مهم می تواند رسالت مؤسسه و معاونت بین الملل را در مخاطب سنجی و کار جدی تر در ادوار بعدی این اجلاس، سنگین تر کند؛ چرا که روشن بود مخاطبین غیر ایرانی فعالیت ها و اقداماتی که انجام می شود را رصد می کنند و مطمئنا نیاز به خوراک فرهنگی دارند که از مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) انتظار می رود محتواهای مناسب را با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی آماده کنند و در اختیار مشتاقان فکر و اندیشه حضرت امام بگذارند.

این مهمانان می توانند به عنوان سفیران اندیشه امام در کشورهای خودشان باشند. این یکی از دغدغه های امسال مسئولین غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی بود که بتوانند با نشست های کوتاه و صمیمانه برای کشورها، ملیت ها و افرادی که در این اجلاس حضور داشتند، مؤسسه و فعالیت های آن را معرفی کنند. نگاه آنها پیرو نگاه پیر جماران وحدت طلبانه و جمع نگرانه است وبخشی نیست. تلاش بر این بود که کلیه فعالیت های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و سایر مجموعه های وابسته و تابعه، از جمله پژوهشکده امام خمینی، معاونت فرهنگی آستان مقدس امام خمینی و همچنین اماکن منتسب به حضرت امام و فعالیت هایی که در این اماکن انجام می شود، را معرفی کنند و همچنین درباره کانال های ارتباطی که از طریق آنها می توانند با معاونت ها و بخش های مختلف مؤسسه ارتباط برقرار کنند، اطلاع رسانی شود.

همچنین یکی دیگر از مأموریت های نمایندگان مؤسسه و معاونت بین الملل، شناسایی مراکز اسلامی، فرهنگی، علمی و مساجد در کشورهای مختلف بود. به دلیل اینکه در این اجلاس علما، محققین، مؤلفین و بزرگان کشورهای شیعه و سنی شرکت کرده بودند، این دغدغه وجود داشت که توسط این افراد بتوانند مراکز اسلامی و فرهنگی و علمی را شناسایی کنند تا با پایان اجلاس بتوانند روی آن برنامه ریزی مستمر و پویا داشته باشند و در طول سال بهره برداری فرهنگی را در این زمینه داشته باشند. همچنین از این مهمانان دعوت شد تا در حوزه مطالعات دانشگاهی و حوزوی و تولید محتواهای مناسب، با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی همکاری داشته باشند.

از دیگر اهداف مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) برای شرکت در این اجلاس، ارتباط مداوم با مسلمانان سراسر جهان بود و به همین دلیل راه های ارتباطی بین  این مؤسسه و میهمانان خارجی سی و دومین اجلاس وحدت اسلامی تبادل شد. مهمانان خارجی نظراتی داشتند که برای بخش های مختلف مؤسسه می تواند راهگشا باشد. در این اجلاس بستری فراهم شد که کلیه این نظرات مکتوب شود. برخی افراد نظرات و پیشنهادات خود را نگاشتند؛ و شورانگیزتر دلنوشته های عاشقانه مخاطبان خارجی خطاب به حضرت امام بود که نشان داد مهر این مرد الهی در درونقلب های بیدار و وجدان های آگاه هر روز شعله ورتر می شود و این تحقق وعده های حق آن امام عزیز است.

با توجه به اینکه کانال های ارتباطی این مخاطبان دریافت شده، مدیر ارتباطات و مخاطب شناسی معاونت امور بین الملل مؤسسه امیدوار است در آینده در قالب بانک جامع مخاطبان، بتوانند ارتباط دو سویه و مداومی را با این دوستداران آرمان های جمهوری اسلامی ایران و حضرت امام خمینی(س) داشته باشند؛ و از دانش و قلم آنها در تولید محتواهای تأثیرگذار و متناسب با فرهنگ کشورهای مقصد بهره بگیرند. او معتقد است «مطمئنا وقتی تولید توسط خود این افراد باشد تأثیر بیشتری خواهد داشت.» در این راستا خیلی از این افراد ابراز تمایل و آمادگی کردند که در قالب های مختلف بتوانند با پرتال امام خمینی همکاری داشته باشند و به زبان های خودشان ابعاد اندیشه امام خمینی(س) را بررسی کنند و به آنها قول داده شده که یادداشت های آنها به نام خودشان در سایت های غیر فارسی منتشر شود.

ان شاء الله سی و دومین اجلاس وحدت اسلامی فصل مشترکی برای همکاری های بیشتر بین مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام و مؤسسات دیگر از جمله مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، بخش برون مرزی صدا و سیما و بخش های دیگر باشد.(منبع: جماران)

انتهای پیام /*