معرفی مختصر تعدادی از منشورات چاپ اول مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در سال جاری

کد : 42525 | تاریخ : 23/11/1391

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) یکی از مؤسسه های پیشرو در نشر اندیشه و افکار امام خمینی (س) است که بر این مبنا شکل گرفته و توانسته است پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این مسیر حرکت کند.

فعالیت های مؤسسه، نگهداری اسناد امام (س)، انتشار مطالب مختلف در ایام سالگرد ارتحال و تنظیم و چاپ کتاب های امام (س) و کتب و مطالب درباره ایشان است. همچنین چاپ مطلب یا کتابی درباره امام (س) از سوی هر ناشری باید توسط این مؤسسه تأیید شود. تمام آثار مؤسسه در چاپخانه عروج متعلق به این مؤسسه به چاپ می رسد و عکس، آلبوم، نوار سخنرانی، فیلم و سی دی از دیگر محصولات این مؤسسه است.

در این گزارش سعی شده، چند نمونه از آثار چاپ اول منتشر شده توسط این مؤسسه در سال جاری معرفی شود:

 

روزنگار زندگی و تاریخ سیاسی-اجتماعی امام خمینی (س)

 

این کتاب با سبکی بدیع و طرحی نو، همه حوادث و مناسبت هایی را که امام خمینی در آنها نقش اساسی داشته یا مرتبط با ایشان بوده، تدوین کرده است. همچنین در این کتاب فهرست گویایی است از تاریخ انقلاب اسلامی و زندگی پر فراز و نشیب پدیدآورنده و بنیانگذار آن است که مخاطب را از دهها کتاب در این زمینه بی نیاز می کند.

این اثر که آیینه حوادث نهضت اسلامی ملت ایران و 10 سال مدیریت بی بدیل امام خمینی در حساس ترین دوران تاریخ ایران است، از سوی انتشارات عروج (وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی) و با شمارگان هزار نسخه و با قیمت 19 هزار ریال، در آستانه دهه مبارک فجر امسال منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. . کتاب «روزنگار زندگی و تاریخ سیاسی ـ اجتماعی امام خمینی (س)» به کوشش حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی و اصغر میرشکاری تدوین شده و همانطور که آمد به تاریخ نگاری وقایع سیاسی و اجتماعی روی داده در زندگی امام خمینی (س) پرداخته است.

 

مروری بر اندیشه های سیاسی-اجتماعی امام خمینی

 

کتاب «مروری بر اندیشه های سیاسی-اجتماعی امام خمینی» به کوشش علی داستانی بیرکی منتشر شده و دارای 12 مقاله درباره اندیشه های امام خمینی است. حقوق شهروندی و مبانی آن از دیدگاه امام خمینی، عنوان یکی از مقالات این کتاب است که توسط نجفقلی حبیبی، استاد پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی به نگارش درآمده است. «امام خمینی و بی اعتباری فلسفه؛ بررسی یک ادعا»، اثری از سید حسن اسلامی، «جایگاه قانون و قانون مداری در نگاه و سیره امام خمینی (س)»، به قلم محمدعلی خسروی، «راهبرد سیاسی امام خمینی در جذب جوانان و روشنفکران»، مقاله ای از عباس عبدی، «امام خمینی؛ اخلاق و سیاست»، به قلم محمدرضا حشمتی، «توحید و شرک معرفتی، با اشاره به توحید معرفتی منظومه اندیشه ای امام خمینی (س)»، مقاله ای از سیدعلی قادری، «اصول پایه حقوق بشر در اندیشه های امام خمینی»، به قلم محمدجعفر حبیب زاده، «نهادگرایی سیاسی و ساختار شهروندی در آرمان خواهی دین»، مقاله ای از مهدی براتعلی پور، «امام خمینی (س) و دانشگاه انسان ساز»، اثری از حسنعلی احمدی فشارکی، «عوامل محرک جامعه و تاریخ در نگرش امام خمینی (س)»، به قلم صادق عبادی، «امنیت ملی از منظر امام خمینی (س)»، از دیدگاه بهروز رشیدی و «انقلاب اسلامی و پست مدرنیته» به قلم ذکریا قادری، عنوان دیگر مقالات این کتاب است.

 

سالنامه دو زبانه 2013 میلادی فراهم شده در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

معاونت امور بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در راستای بسط و تنویر اندیشه های حضرت امام در سطح بین المللی و معرفی این مؤسسه، در آستانه سال نو میلادی اقدام به تهیه و طراحی تقویم 2013 میلادی با موضوع «بعثت پیامبر رحمت از منظر امام خمینی (س)» و چاپ آن در تیرا‍ژ هزار نسخه کرده است. این سالنامه ضمن معرفی تصویری آثار حضرت امام (س) و تازه ترین تولیدات مکتوب و مولتی مدیایی به زبانهای غیرفارسی، به معرفی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی می پردازد و به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان خارجی، اجمالاً به تاریخچه تأسیس مؤسسه، سیاست ها، فعالیت ها و اهداف معاونت امور بین الملل در طول بیست و چهار سال فعالیت فرهنگی می پردازد.

 

نقطه و پرگار

این اثر، مقدمه ای بر مبانی حکومت دینی و ولایت فقیه؛ عنوان یکی از جدیدترین کتب منتشر شده توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج است که در شمارگان هزار نسخه به تازگی منتشر شده است و مسئله حکومت دینی را از زوایای گوناگون مورد بررسی و مداقه قرار داده است.

احسان احمدی، نویسنده این کتاب است. در بخش اول این اثر با عنوان حکومت دینی؛ ساختار و مبانی(پیدایی) سه فصل با عناوین «تأملی بر مسئله حکومت دینی(سوابق، ظرفیتها)»، «مشروعیت حکومت دینی» و «جمهوریت و اسلامیت» به چشم می خورد که طی آن عناوینی مانند رویکردهای دوگانه در مخالفت با دموکراسی دینی، مبانی مردم سالاری اسلامی، مختصات و مؤلفه های جمهوری اسلامی، اهداف حکومت دینی، نسبت آزادی و حکومت دینی و ... آورده شده است.

بخش دوم کتاب هم با عنوان «حکومتی دینی؛ مواضع، مسائل، ادله(پایایی)» دارای دو فصل با عناوین «شناخت بن مایه های حکمی حکومت در اندیشه امام» و «چرا ولایت «فقیه» است که در آنها فلسفه سیاسی در حکمت اسلامی، شناخت بن مایه های حکمی حکومت اسلامی، ادله عقلی و نقلی ولایت فقیه، ویژگی های رهبر در حکومت دینی و ... بررسی شده است.

بخش سوم و پایانی نقطه و پرگار هم «حکومت دینی؛ موانع، چالش ها، راهکارها (پویایی)» است که در فصل اول آن «رابطه نهاد روحانیت و قدرت، در فصل دوم «آرای طرفداران حاکمیت دینی» و در فصل سوم «مبانی اصلاح و احیای ساختار نهادهای دینی در منظر امام» بررسی شده است.

انقلاب اسلامی؛ ماهیت، زمینه ها و پیامدها

کتاب انقلاب اسلامی؛ ماهیت، زمینه ها و پیامدها، پاسخ به «چیستی» و «چرایی» انقلاب اسلامی و حاصل سالها تدریس و تجربه نویسنده اش یعنی محمد شفیعی فر است که پیشتر هم آثار قلمی متعددی در حوزه انقلاب اسلامی نگاشته است.

این کتاب درصدد است به دو سؤال اساسی، انقلاب اسلامی چیست و چرا به وجود آمد، پاسخ دهد. چیستی انقلاب اسلامی به ماهیت آن مربوط می شود و مباحثی چون تعریف انقلاب و انقلاب اسلامی، تفاوت انقلاب با سایر پدیده های مشابه، ویژگی ها، مشخصات و آرمان های انقلاب اسلامی ایران را در برمی گیرد. افزون بر این، تبیین «اسلامی بودن» انقلاب ایران نیز از جمله مباحث ماهوی انقلاب است.

هشتمین جلد زندگینامه مصور امام خمینی برای نوجوانان

این شماره از کتاب که «رسول صبح» نام دارد، از لحظات ورود امام خمینی (س) در فرودگاه مهرآباد و شور و اشتیاق مردم و دیالوگ های متناقض درباره سرنوشت امام و کشور و انقلاب شروع می شود و روایتگر تصویری از لحظات بازگشت امام به ایران است که به قضایای تاریخی همچون سخنرانی مهم امام بعد از بازگشتشان، تشکیل دولت بازرگان، رویدادهای بین ارتش و دولت بختیار، درگیری های بین مردم و نیرو های نظامی، اولین انتخابات رسمی در ایران، تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان و در نهایت انتخاب جمهوری اسلامی توسط مردم و اقامت امام خمینی در جماران اشاره می کند.

بخش های قبلی از این سری کتاب های مصور زندگی نامه امام خمینی (س) با نام های تولد، تنهایی، مشق زندگی، فصل دانایی، آغازگر فریاد، دور از وطن و روزگار تبعید قبلاً توسط انتشارات عروج منتشر شده است. تصویرگریهای این کتاب از سیدحسن سلطانی و سحر فتاحی و نویسندگی آن از محمد اجاقی می باشد.

جرعه های حکمت

هدف اصلی کتاب «جرعه های حکمت» معرفی مولفه ها و ساختار های معرفتی – عملی و عقیدتی عرفان اسلامی از طریق بررسی آثار امام خمینی و حکیم سنایی غزنوی است. این کتاب از یک سو می کوشد نشان دهد چگونه عرفان اسلامی از متن قرآن بر آمده است و از سوی دیگر سر آن دارد تا در برابر موج جریانهای دیگر که امروزه بسیار رایج شده اند، عناصر عرفان اسلامی را با بازنگری در متون باز شناسد. به همین دلیل سعی شده است هر آموزه عرفانی که معرفی می شود، ریشه های قرآنی و روایی آن هم ذکر شوند تا توهم تضاد عرفان و قرآن پیش نیاید. جرعه های حکمت، بررسی تطبیقی حکمت امام خمینی و سنایی غزنوی است که محمدامین صادقی ارزگانی آن را به نگارش درآورده است.

 

تحلیل سبک و اصالت سبک اشعار امام خمینی

کتاب «تحلیل سبک و اصالت سبک اشعار امام خمینی» به قلم رحمان عزیزی در 169 صفحه و شمارگان 1000 نسخه به بازار عرضه شده است. این اثر تلاشی در راستای تبیین آثار و جنبه های شعری شخصیت امام خمینی (س) است.

در ابتدای کتاب ناشر ضمن اشاره به ابعاد گسترده شخصیت امام، از جمله ابعاد اخلاقی و فلسفی و عرفانی و فقهی ایشان، به جنبه عاطفی و شعری ایشان نیز اشاره کرده است.

این کتاب شامل پنج فصل است: فصل اول، زندگینامه، آثار و جنبه های شعری شخصیت امام؛ فصل دوم، سبک و جنبه های موسیقیایی شامل موسیقی بیرونی، کناری، میانی و معنوی؛ فصل سوم، سبک و زیبایی، زیبایی اشعار امام در حوزه بیان (تشبیه، استعاره، کنایه و مجاز)؛ فصل چهارم، سبک و مسائل زبانی؛ فصل پنجم که خود شامل شش گفتار می شود که عبارتند از: سبک و عرفان، سبک و مذهب، سبک و سیاست، سبک و اسطوره، سبک و اخلاق، سبک و فلسفه که اشعار امام از حیث این موضوعات همراه با شواهد شعری مورد بررسی و تامل قرار گرفته است.

علاوه بر آثار ذکر شده کتاب های گلستان در انقلاب، ترجمه تفسیر آقا مصطفی، تبیان حقوق، تغییر جنسیت نیز از دیگر کتابهای منتشر شده از سوی مؤسسه در سال جاری بوده اند.

 

انتهای پیام /*