معرفی اماکن منتسب به امام خمینی (ره)؛ (بخش سوم)

بیت امام خمینی (س) در نجف

عده زیادی از زائرانی که برای زیارت بارگاه مطهر امام علی (ع) وارد نجف اشرف می شوند، بازدید از منزل تاریخی امام خمینی (ره) که در جنوب شهر قدیم نجف، در بخش غربی شارع الرسول و در نزدیکی کتابخانه امیرالمؤمنین (ع) واقع شده است در تقویم زیارتی خود می گنجانند.

کد : 174170 | تاریخ : 02/10/1397

پرتال امام خمینی: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) بنا به وظایف مصرحه قانونی در جهت حفظ و نگهداری آثار و اماکن منسوب به حضرت امام در خصوص اماکن منتسب و به جای مانده از دوران اقامت اجباری رهبر کبیر انقلاب اسلامی در عراق اقدام به بازسازی و بهره برداری فرهنگی از این آثار که یادآور خاطرات دوران مهمی از تاریخ زندگی حضرتش می باشد، کرده است.

نگهداری میراث ارزشمند فرهنگی و تاریخی آثار و مسائل مربوط به حضرت امام در عراق و نجف اشرف همانند اماکن و آثار موجود در ایران و برخی مناطق دیگر و بهره برداری صحیح فرهنگی از این مجموعه ها برای آشنایی نسلهای آینده با زندگی و آثار بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از برنامه های راهبردی مؤسسه محسوب می شود؛ ملاحظه و پیش بینی همین نیاز بوده که امور مربوط به گردآوری، نگهداری و ترویج و انتشار و حفظ و حراست از آثار و اماکن منتسب به حضرت امام را قانونا به این مؤسسه محول نموده اند. 

عده زیادی از زائرانی که برای زیارت بارگاه مطهر امام علی (ع) وارد نجف اشرف می شوند، بازدید از منزل تاریخی امام خمینی (ره) که در جنوب شهر قدیم نجف، در بخش غربی شارع الرسول و در نزدیکی کتابخانه امیرالمؤمنین (ع) واقع شده است در تقویم زیارتی خود می گنجانند.

ساختمان محل سکومت و دفتر امام خمینی (ره) در نجف اشرف که به صورت استیجاری در اختیار ایشان بوده به دو بخش اندرونی و بیرونی تقسیم می شود که اندرونی به متراژ ۱۱۵ متر عرصه و ۱۴۲ متر اعیانی است، ساختمانی که نشانی آن را به راحتی می توان از پلاک معروف سر کوچه پیدا کرد. بخش اعیانی منزل امام در طبقه همکف و نیم طبقه اول و طبقه دوم و ۶۲ متر مربع زیرزمین، محل سکونت خانواده امام بوده و بخش دیگر این ساختمان به عنوان دفتر امام به متراژ ۶۷ متر و ۸۰ متر اعیانی به محل مراجعات و جلسات و ملاقاتهای حضرت امام اختصاص داشته است.

این ساختمان که در سالهای اخیر به طور کلی تخریب گردیده بود توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در سال ۱۳۸۷ خریداری و در مالکیت مؤسسه قرار گرفته و در همان سال با استفاده از فیلمها و عکسهای موجود قبل از تخریب ساختمان عملیات بازسازی آن آغاز و در سال ۹۱ تکمیل می شود.

این بنا با دقت و رعایت نکات فنی به همان صورت قبلی تعمیر و بازسازی شده تا مورد بازدید علاقه مندان قرار گیرد و خاطره روزهای پرمشقت امام در تبعید و استقامت و بردباری آن رهبر کبیر انقلاب اسلامی در اذهان بازدیدکنندگان زنده شود.

از ابتدای ورودی منزل امام راحل در نجف که با آیه ۳۶ سوره نور تزئین شده، تصویری از بنیانگذار انقلاب اسلامی بر روی دیوار نقش بسته است و از اینجا به هر سمتی که قدم برداری تصاویری از هیبت و شکوه این مرد خدایی را نظاره گری که با تواضع عجیبی آمیخته شده است.

زیرزمین بیت تاریخی امام (ره) را بسیار باشکوه خواهی یافت آن زمان که در گرمای طاقت فرسای نجف به منطقه ای قدم می گذاری که بوی هوای مطبوعش زائر را وسوسه می کند تا مدت بیشتری آنجا بماند و حال اینکه تصاویر نقش بسته از امام و یارانش بر روی دیوار، ایستادن بیشتری را می طلبد.

زقاق ۵۷، محله ۲۰۶، حی الحویش؛ همان پلاک معروف است که حتماً قبل از رسیدن به منزل تاریخی امام خمینی (ره) در نجف اشرف، آن را خواهی یافت.

هم اکنون افراد زیادی در مناسبتهای مختلف مذهبی و غیر مذهبی از بیت تاریخی امام در نجف بازدید می کنند. فعالیت این بیت تحت عنوان مدرس و "مکتب الامام الخمینی فی النجف الاشرف" شروع شده که هم کلاس درس و هم کتابخانه است. روزانه شش کلاس درس از ساعت 6 صبح تا ظهر، بعد از ظهر از ساعت 3 الی هشت شب برگزار می شود. از ساعت 12 تا 3 مدرس باز است و طلاب از کتابخانه استفاده می کنند بین 35 تا 40 نفر درس برگزار می شود با 17 استاد دروس از مقدمات حوزوی، ادبیات، منطق، فقه و اصول، فلسفه و درس خارج تدریس می شود. البته تعداد طلاب شرکت کننده در کلاسها متفاوت است از بیست طلبه و دانشجو تا هفتاد نفر در کلاسها شرکت می کنند و حدود 200 طلبه در اینجا مشغول تحصیل هستند. کتابخانه هم یکی از فعالترین و پر رونق ترین کتابخانه ها است. در نه ماهه نخست سال 97 بیش از یکصد هزار نفر از این بیت بازدید به عمل آورده اند.

 

انتهای پیام /*