هر روز با امام / ۹ بهمن / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174433 | تاریخ : 09/11/1402

نجف اشرف؛ ۱۳۵۲_ اجازه نامه شرعی؛ 

به آقای حسن ثقفی (برادر همسر امام) مبنی بر استفاده از ثلث وجوه شرعیه و احاله دو ثلث دیگر آن به آقای محمد صادق لواسانی (وکیل تام الاختیار معظم له در تهران).

ر.ک  صحیفه امام؛ ج۳، ص۱۵

 ***

 نجف اشرف؛ ۱۳۵۳_ نامه پیرامون وجوه شرعیه خطاب به مرحوم حاج سید احمد خمینی (ره)؛ 

نکات حائز اهمیت:

- از سلامت خودتان مطلعم نمایید.

- حسن را می بوسم . از سلامتش مسرورم کنید.

ر.ک  صحیفه امام؛ ج۳، ص۶۶

 ***

نوفل لوشاتو؛ ۱۳۵۷_ پیام خطاب به ملت ایران؛

اهم پیام:

- تا دیروز محمد رضای خائن به روی ملت آتش گشود، اکنون نوکران خائنش این خدمت به استعمار را بر عهده گرفته اند.

- ملت دلیر با خون جوانان عزیز خود محمد رضا را از صحنه خارج کرد، لکن اجانب یک مهره دیگر را با نقاب ملیت به صحنه آورده اند. خائن اصلی را بیرون کردید؛ بختیار، این تتمه آنها را نیز از صحنه خارج کنید؛ خداوند با شماست.

- من از طبقه شریف ارتش که دستشان به خون جوانان آلوده نشده است می خواهم از جنایتکاران اطاعت نکنند و آنان را با قاطعیت از مقابله با ملت باز دارند. برای منافع اجانب برادرکشی نکنید و با پشتیبانی از اسلام و ملت، نام خود را در تاریخ جاودانه سازید.

- امیدوارم یا به پیشرفت مقصود و اقامه عدل و حق، یا شهادت در راه حق نائل شوم.

- در اولین فرصت خودم را نزد شما می بینم تا در شادی و غم با شما سهیم باشم.

ر.ک  صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۱ - ۲

 ***

نوفل لوشاتو؛ ۱۳۵۷_ مصاحبه با خبرنگاران مختلف مطبوعات و رادیو تلویزیونهای جهان؛

اهم مصاحبه:

- به دلیل غیر قانونی بودن سلطنت، مجلس و سایر قوای نظام شاهنشاهی، بختیار نخست وزیر قانونی ایران نیست؛ در نتیجه او را به حضور نخواهم پذیرفت.

- اگر بختیار واقعاً ملی است؛ چرا دولت های اجنبی از او حمایت می کنند؟ چرا به آرای عمومی احترام نمی گذارد و کنار نمی رود؟ چرا بر خلاف میل ملت، پست نخست وزیری را اشغال کرده است؟

- بر همه ملت واجب است تا در امر مبارزه پایداری کنند و سستی و سردی به خود راه ندهند. مطمئن باشید که ما پیروزیم؛ مطالب مان حق است و حق در نهایت پیروز است.

- ما از کودتای نظامی ترسی نداریم. پس از گذشت کودتای رضا خان و کودتای محمد رضا، بیش از پنجاه سال مردم ایران به کودتای نظامی عادت کرده اند. ما تا آخرین نفس به قیام و نهضت خود ادامه می دهیم و تا پیروزی نهایی دست بردار نیستیم.

- من چون گذشته بر تصمیم خودم مصمم هستم و ملت ایران نیز باید در تصمیم خویش باقی باشند. بر احدی از افراد ملت جایز نیست در این موقع حساس که قضیه بین مرگ و زندگی مخیّر است، بنشیند و ساکت باشد.

- دولت غیر قانونی برای حفظ منافع اجانب، مانع ورود من به ایران شده است. من در اولین فرصت به ایران خواهم رفت و حقوق ملت ایران را خواهم گرفت.

(ر.ک  صحیفه امام/ج6/ص3و4)

 ***

بیمارستان قلب تهران؛ ۱۳۵۸_  پیام رادیو _ تلویزیونی؛

نکته حائز اهمیت:  پس از برگزاری اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حضرت امام (س) از استقبال چشمگیر مردم در حضور پای صندوق های رأی تشکر و با تذکر اتکای به خدای تبارک و تعالی به عنوان تنها تکیه گاه ملت ایران، از نامزدهای شکست خورده انتخابات خواستند به نفع نامزد پیروز (آقای ابوالحسن بنی صدر) عقب نشینی کرده و در اداره امور کشور به وی کمک کنند.

ر.ک  صحیفه؛ ح ۱۲، ص ۱۳۱

 ***

جماران؛ ۱۳۵۹_ پیام خطاب به عموم ملت ایران؛

حضرت امام (س) طی این پیام کوتاه، از فداکاری رزمندگان در جبهه های حق علیه باطل قدردانی و برای بازماندگان شهداء سلامت و سعادت را خواستار شدند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۲۵

 ***

جماران؛ ۱۳۵۹__سخنرانی در جمع خانواده های شهداء، جانبازان و پاسداران و جمعی از اقشار مختلف مردم؛

اهم بیانات:

- جانبازان بزرگترین سند افتخار آمیز در اسلام و بهترین سند جنایات صدام و اربابان او هستند.

- از همه ملت ایران که در میدان جهاد، بعضی در جبهه و برخی در پشت جبهه فعال هستند، قدردانی و تشکر می کنم.

- جوانانی که در جبهه ها از قوای مسلح پشتیبانی می کنند؛ با عشق به اسلام و کشور اسلامی وارد شده و زوری در کار آنها نبوده است.

- آنهایی که سعی در ایجاد اختلاف بین قوای نظامی ارتش و سپاه دارند؛ یا جاهلانی هستند که به کشور اسلامی صدمه می زنند، یا به حسب مأموریت اختلاف ایجاد می کنند.

- این برکت قرآن کریم و مکتب اسلام است که قشرهای مختلف مردم با یکدیگر پیوند دارند و چنین «بسیج عمومی » ایجاد شده است.

- امروز یک کلمه در راستای شکست قدرت های نظامی، انتظامی، پاسدار و عشایر در جبهه گفته شود، مستقیماً این کلمه به ضد اسلام است و باعث به خطر افتادن اسلام و کشور اسلامی می شود.

- امروز یکی از نقشه های غارتگران، شایعه سازی است. برای گروهها و اشخاص مختلف شایعه درست می کنند، لکن به حرف شایعه سازان نباید توجه کرد.

- همواره در تشخیص، وجدان خود را حَکَم کنید. اگر کسی اعمالش خوب است، او را تصدیق کنید و اگر اعمالش بد است تکذیب نمایید و به گفته ها و شایعات توجه نکنید.

- ما امروز دشمنان زیادی داریم. آن سیلی که شما به ابرقدرتها زدید، کسی در طول تاریخ نزده است؛ لذا توقع نداشته باشید که بنشینند و تماشاچی باشند! مدام اختلاف افکنی می کنند تا این حکومت از بین برود.

- قرآن کریم بین مسلمین عقد اخوت خوانده است. مؤمنین با هم برادر هستند. چنانچه تفرقه بین شیعه و سنی ایجاد شود، به سود کفار تمام خواهد شد؛ برادران شیعه و سنی ما هوشیار باشند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۲۶ - ۳۱

***

جماران؛ ۱۳۶۳_ صدور اجازه نامه به آقای سید ضیاء حسینی؛ 

حضرت امام (س) طی اجازه نامه ای خطاب به حجت الاسلام آقای سید ضیاء حسینی، اخذ وجوه شرعیه و سهمین مبارکین، صرف ثلث از سهم مبارک امام (ع) و نصف سهم سادات را از سوی خود برای ایشان مجاز دانستند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۱۳۰

 ***

جماران؛ ۱۳۶۴_ سخنرانی در جمع فرماندهان ارتش و سپاه و پرسنل نیروی هوایی؛

اهم بیانات: 

- فرمانده همه ما خداست. او دفاع و رفع فتنه را برای ما واجب کرده است. شما به او که فرمانده کل قواست متکی باشید.

- همه شما مسئول از جانب خدا هستید. در محضر خدا ابداً دغل بازی ممکن نیست. خود را (یَد واحده) در مقابل کفار بدانید.

- اختلاف عقیده را کنار بگذارید و مواظب باشید شیطان در بین شما رخنه نکند. دفاع از نوامیس و اسلام امر خداست، لذا نباید اجازه اختلاف بین خود را بدهید.

- اگر خدای نخواسته در ایران، اسلام شکست بخورد؛ تا قرن های بعد هم جبران نخواهد شد.

- دفاع نظیر نماز و روزه امر خداست؛ لذا بخشی از عبادت است.

- شما قدرتمند هستید و قدرت شما در همه جا سایه افکنده و خواب از چشم صدامیان ربوده است. لذا با قدرت به پیش روید و کارتان را انجام بدهید. من هم همواره دعایتان می نمایم.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۴۶۷ - ۴۷۰

 ***

جماران؛ ۱۳۶۷_ صدور نامه به رئیس دیوان عالی کشور؛

توضیح: پیرو تذکر مکتوب حضرت امام (س) در مورخه 27 دی67 (ر.ک صحیفه امام/ج21/ص242) به اعضای شورای عالی قضایی مبنی بر بروز برخی ضعف ها و فعالیت های متفرقه مسئولان قضایی در ساعت اداری، ناراحتی هایی در بین اعضاء صورت گرفت.

حضرت امام (س) در نامه ای به تاریخ نهم بهمن همان سال خطاب به آیت الله موسوی اردبیلی (رئیس دیوان عالی کشور) ضمن تقدیر و دلجویی از اعضای این شورا و با تکرار سوابق انقلابی آنان؛ انتقادها و طرح اشکالها در جمهوری اسلامی را وسیله باز شدن راه سعادت جامعه دانستند و بر خدمتگذاری همگان به انقلاب اسلامی تاکید کردند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۲۴۹ - ۲۵۰

 ***

جماران؛ ۱۳۶۷_  صدور نامه اعتراضی و توبیخی به مدیر عامل سازمان صداوسیما؛

توضیح: پس از پخش مصاحبه ای در روز هشتم بهمن 67 با موضوع الگو برای زنان، حضرت امام (س) طی نامه ای به آقای محمد هاشمی (مدیر عامل سازمان صداوسیما) ضمن اعتراض شدید نسبت به پخش این مصاحبه؛ تعزیر و اخراج عوامل این برنامه را خواستار و با اشاره به  محکوم بودن فرد توهین کننده در صورت تعمد به اعدام و هشدار به مسئولان صداوسیما در صورت تکرار موارد مشابه به برخورد شدید توبیخی و مجازاتی؛ قوه قضاییه را در تمامی این برخوردها مرجع ذیصلاح دانستند.

در ادامه، آیت الله موسوی اردبیلی (رئیس دیوان عالی کشور) پس از تحقیقات و گفتگو با قاضی پرونده، در مورخه 12 بهمن همان سال با ارسال تلفنگرامی به محضر امام؛ هرگونه سوء نیت برای این اقدام را مردود و ضمن تعهد تکرار نشدن این قبیل سهل انگاریها، درخواست عفو از مجازات تعیین شده را نمود که پس از قرائت تلفنگرام برای امام(س)؛ ایشان به وسیله آقای انصاری، عفو را ابلاغ کردند.

ر.ک  صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۲۵۱

***

 

 

انتهای پیام /*