هر روز با امام / ۱۰ بهمن / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174437 | تاریخ : 10/11/1402

 

نجف اشرف؛ ۱۳۴۴_ پاسخ به تلگراف آیت الله سید محمد علی ابن الرضا (از روحانیون سرشناس شهرستان خوانسار)  به مناسبت عید سعید فطر؛

نکته حائز اهمیت: 

- وقتی عید است که مسلمین از گرفتاری های فعلی نجات پیدا کنند و مجد اسلام و مسلمین عود کند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۶۴

 ***

بیمارستان قلب تهران؛ 1358_ پاسخ به تلگراف آقای شاذلی بن جدید (رئیس جمهور کشور الجزایر) به مناسبت کسالت قلبی معظم له؛

نکات حائز اهمیت:

درخواست موفقیت و سعادت روز افزون ملت های مسلمان جهان؛ بخصوص ملت برادر، الجزایر

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۳۳

 ***

جماران؛ 1359_ سخنرانی در جمع معلمان تعلیمات دینی سراسر کشور؛ 

اهم بیانات:

- پذیرش هر تربیتی در نوسالی خیلی زود انجام می گیرد. این نونهالان سرمایه علمی و سازندگی کشور هستند. در هنگام ورود به مراکز آموزشی نفوس سالم، ساده، بی آلایش و قابل قبول برای هر تربیتی دارند. آنها را باید به نحوی تربیت کنند که مناسب با فطرت پاک انسانی بوده و انحراف در آن نباشد.

- علم بدون تربیت اخلاقی، اکثر افراد را به فساد می کشاند. انسانها از اول فاسد به دنیا نمی آیند؛ این تربیت هاست که یا فطرت الهی آنان را شکوفا می کند و یا جلوی شکوفایی فطرت آنها را می گیرد.

- معلمین به تعداد کم شاگردان خود نگاه نکنند، ممکن است رئیس جمهور آینده کشور امروز تحت تربیت یکی از آنها باشد. اگر این کودک از اول تحت تربیت انحرافی واقع بشود، ممکن است همین یک نفر کشوری را به باد فنا بدهد. ممکن است اگر تربیت درست نباشد، یک رضا شاه یا محمد رضا از زیر دست معلمان بیرون بیاید.

- اگر محصل امروز شما تحت تربیت خلاف انسانی و اسلامی قرار گرفت، شما بعداً در جرم های او شریک هستید؛ و اگر تربیت او خوب بود، شما در کارهای خوب آینده او شریک خواهید بود.

- معلم امانت داری است که انسان امانت اوست. اگر کسی در مال کسی خیانت کرد، به یک نفر که صاحب آن مال بود ضرر رساند؛ ولی کسی که امانت دار یک یا چند انسان است، خیانت به این امانت خیانت به یک جامعه و اسلام است.

- معلمان یک قشر عادی در جامعه نیستند. اگر انسانِ درست تربیت کنند، در ثواب کارهای نورانی او تا آخر سهیم اند و اگر انسانی را بر اساس اخلاق شیطانی و استکباری تربیت کنند تا آخر شریک جرم او هستند. آموزش و پرورش با همه وزارتخانه ها و ادارات فرق می کند.

- شما معلم نسلی هستید که در آتیه همه مقدّرات کشور به آن نسل سپرده می شود.

- وظیفه معلمان دینی درست (تعلیم) کردن و اولویت کار آنان (تربیت) دادن است.

- آنها که همه توجه شان این است که چیزی به دست بیاورند و زندگی با رفاهی درست کنند، سر در آخور طبیعت دارند؛ در آخر هم مثل حیوانی هستند که سر در آخور خود دارند. زندگی شرافتمندانه غیر از این است.

- انسان اگر فقط بندگی خدا را بپذیرد و از عبودیت سایر اشخاص احتراز کند؛ چنانچه در طبیعت، وزارتخانه، جامعه و هر جای دیگر وارد شود و هر کاری انجام بدهد، «عبادت» است.

- اگر خدای تبارک و تعالی (عبودیت) نبی اکرم (ص) را بر (رسالت) ایشان مقدّم دانست، ممکن است اشاره به این باشد که ایشان از کانال عبودیت به رسالت رسیده است.

- کودکانی که به شما سپرده می شوند لایق این هستند که یک انسان به تمام معنا شوند و همین طور قابل این هستند که یک شیطان یا حیوان گردند.

- مدام به گوش محصلان خود از شغل و مقام و مرتبه آینده شان نگوئید که تمام توجه شان به آن معطوف شود، کأنّه چیز دیگری نیست؛ بلکه شرافت انسان را به ذهن آنها تزریق نمائید.

- علم تنها فایده ندارد، علم تنها مضر است. این باران که رحمت الهی است وقتی به گُل ها بخورد، بوی عطر بلند می شود؛ ولی وقتی به جای کثیف برخورد کند، بوی نامطبوع بلند می گردد. علم اگر به یک قلب تربیت شده وارد بشود، عطرش عالم را می گیرد، ولی اگر درون قلب فاسد بریزد، عالمی را فاسد می کند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۳۲ - ۴۱

 ***

جماران؛ 1360_ سخنرانی در جمع سرپرستان هیات های عازم به کشورهای خارجی؛ 

اهم بیانات:

- تبلیغات مستمر رسانه های گروهی خارجی، نشانی از مظلومیت جمهوری اسلامی است.

- نمی خواهیم مبالغه شود؛ ولی اگر این انقلاب بزرگ اسلامی را با همه انقلابات کشورهای به اصطلاح متمدن و پیشرفته مقایسه کنند، آنوقت ببینند حجم برداشت از جمهوری اسلامی با ضایعات آن چقدر است، نحوه برخورد آن با مخالفین چطور بوده است؛ به توفیقات این نظام پی می برند.

- برداشت دشمن از تعداد بالای مخالفین جمهوری اسلامی اشتباه است. این همه تبلیغات منفی درباره مخالفت مردم شمال کردند، اما فداکاری مردم آمل [ در واقعه ششم بهمن ] و شهدایی که اهداء کردند نشان داد در محاسبه خود اشتباه کردند.

- ما نباید در انتظار خوش گویی دشمنان مان باشیم. تقریباً تمام رسانه های گروهی عالم با ما مخالفند، پس ما باید خودمان یک فکری برای خویش کنیم.

- مردم بلاد گوناگون در اثر تبلیغات حکومت های ظالم خیال می کنند هر روز عده زیادی را در میادین ایران به رگبار مسلسل می بندند! برای آنها تشریح کنید تا با حقایق آشنا شوند.

- کدام کشور اقدام مسلحانه بر علیه خود را تحمل می کند؟! با این حال ما یک مقدار محدود را به جزایشان رساندیم؛ اما تبلیغات خلاف می نمایند که ایران در اختناق است، در صورتی که اینطور نیست.

- ما باید کلاه خودمان را به سرمان نگه داریم، هیچ نباید منتظر بود تا از خارج برای ما کاری کنند؛ آنها جز کار خلاف عملی انجام نخواهد داد. وزارت ارشاد و مسئولین مربوطه حقایق را به گوش ملت های عالم برسانند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۱ - ۶

***

جماران؛ 1361_ سخنرانی در جمع اصناف و بازاریان سراسر کشور؛

اهم بیانات:

- بازار یکی از قشرهای عظیم و متعهد به اسلام است. در تمام ابتلائات نظیر حکم مرحوم میرزای شیرازی (ره) در قضیه تنباکو و دوران مشروطیت، بازار پیشقدم بوده و حتی شهید هم داده است.

- سهم قشر عظیم بازاریان در تعطیلی و اعتصابات برای انقلاب و خدمات شایان در جبهه و پشت جبهه فراموش ناشدنی است.

- شما اگر گمان بکنید که یک نفر را مثل آقای خامنه ای پیدا کنید که متعهد به اسلام و خدمتگذار باشد و بنای قلبی او خدمت به ملت باشد؛ پیدا نمی کنید. من سالهای طولانی ایشان را می شناسم، از اوّل نهضت تا اوج گیری انقلاب و تا حال حاضر در صحنه حضور داشته و این یک نعمتی است که خدا به ما ارزانی کرده است.

- مخارج روزانه جنگ و مهمات آن زیاد است و بودجه های دولت به تنهایی کار را پیش نمی برند؛ این ملت در کنار دولت باید مشکلات جنگ را تأمین کند.

- امیرالمؤمنین (ع) اگر امروز در شرایط جنگِ ایران حضور داشت، عبای خود و عبای من و کلاه شما را هم می داد تا کشور اسلام و نوامیس مردم حفظ شود. مردمی که توان ندارند، به حسب توان خود باید مخارج جنگ را بپردازند.

- در شرایط کنونی که کشور درگیر جنگ است، گرانفروشی و احتکار که باعث مضیقه ملت می شود، انصاف نیست. بازاریهای محترم با گرانفروشی مبارزه کنند و جلوی محتکرین را بگیرند.

- ایستادگی دولت با این همه کارشکنی ها و مشکلات تجهیز جنگ؛ (اعجاز) است؛ باید آنها را کمک کنیم. اشکال زیاد است، امّا نمی توان رها کرد.

- یک دسته در کشور هم نق می زنند، هم به کار دولت کاری ندارند، هم مال مردم را احتکار می کنند و گران می فروشند، و هم بازار سیاه درست می کنند؛ اینها خلاف شرع انجام می دهند.

- دولت با هزینه های بالای جنگ را مواجه است، نفت هم زیاد استخراج نمی شود، چون مال نسلهای آینده است و نمی توان تمامش را آورد و خرج کرد؛ لذا مردم هم باید کمک کنند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۲۷۰ - ۲۷۹

 ***

جماران؛ 1365_ صدور حکم انتصاب آقای منصور ستاری با پیشنهاد آیت الله خامنه ای (رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع) به سمت فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۱۹۳

 ***

انتهای پیام /*