هر روز با امام / ۱۱ بهمن / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174445 | تاریخ : 11/11/1402

 

نجف اشرف؛ 1351_ صدور اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه به آقای حاج شیخ محمد حسن رحیمیان اصفهانی؛

نکته حائز اهمیت: 

-تصدی امور حسبیه و شرعیه در عصر غیبت ولی امر (عجل الله تعالی فرجه) به اذن فقیه جامع الشرایط منوط می باشد.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۴۷۳

 ***

نوفل لوشاتو؛ 1357_ پیام تشکر از دولت و ملت فرانسه؛

حضرت امام (س) در آستانه بازگشت به ایران، طی پیامی از دولت فرانسه برای تأمین امنیت و آزادی بیان و از اهالی نوفل لوشاتو و عموم ملت فرانسه برای مهمان نوازی و حس انساندوستی نسبت به آزادی و استقلال ایران در دوران چهار ماهه افامت معظم له در خاک فرانسه تشکر کردند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۶

*** 

نوفل لوشاتو؛ 1357_ تقریظ به پاس خدمات دکتر ابراهیم یزدی؛

حضرت امام (س) در آستانه بازگشت به ایران، طی تقریظی از جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی به پاس خدمات ارزنده ای که در دوران چهار ماهه اقامت ایشان درفرانسه با کمال صداقت و امانت نسبت به نهضت مقدس اسلامی اعمال داشت، تشکر و اجر و توفیق وی را از خدای متعال خواستار شدند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۷

 ***

بیمارستان قلب تهران؛ 1358_ پیام خطاب به آقای یاسر عرفات؛

حضرت امام (س) در پاسخ به پیام ارسالی آقای یاسر عرفات (رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین) مبنی بر کسالت قلبی معظم له، ضمن تشکر از وی؛ به وظایف سنگینی که در برابر مشکلات به وجود آمده توسط رژیم اشغالگر اسرائیل و عوامل صهیونیزم اشاره و پیروزی های بزرگتر ملت فلسطین را از خدای متعال درخواست نمودند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۳۴

 ***

جماران؛ 1361_ صدور نامه خطاب به آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی (از مراجع عظام تقلید)؛

حضرت امام (س) طی نامه ای خطاب به آیت الله العظمی گلپایگانی، ضمن تشکر از تلگراف ارسالی ایشان پیرامون مسائل جاری؛ رفع گرفتاری ها و بهره مندی جامعه انقلابی از برکات انقلاب اسلامی و تأمین امنیت و آسایش کامل مردم و پیاده شدن احکام خداوند را در اثر انفاس قدسیه و ادعیه خالصانه این مرجع تقلید از خدای تعالی خواستار شدند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۲۸۰

 ***

جماران؛ 1362_ سخنرانی در جمع اعضای شوراهای محلی اسلامی توزیع کالای تهران و کارکنان مرکز تحقیقات مخابرات؛

اهم بیانات:

- تمام مکلفان در عالم، تحت آزمایش و امتحان الهی هستند. مقام مسئولیت تمامی مسئولان، محل آزمایش و امتحان آنها محسوب می شود.

- مسئولان باید توجه به انعکاس فعالیت های خود نمایند که مبادا موجب سرافکندگی آنان گردد.

- امروز تمام امور در دست شما مسئولان است و دیگر عذری ندارید که کار مانند دوران رژیم گذشته در دست شما نیست.

- کارمندی که مشغول به یک کار جزئی است، به همان میزان مورد آزمایش است و باید پاسخگو باشد.

- فرض کنید (خدای نخواسته) همه افراد کشور خلاف می کنند؛ شما [ یک نفر ] کار خود را به خوبی انجام دهید. هر کس مسئول کارهای خودش است. خدای تبارک و تعالی و ملائکه موکل او، شاهد اعمال هر فرد هستند؛ لذا مسئولیت بزرگی بر گردن همه است.

- اگر کسانی میل به دست گرفتن قدرت را داشتند و نخواستند گروه دیگری قدرت داشته باشد، بدانند که عمل آنها شیطانی است. اولیای خدا کار را برای خدا انجام می دادند؛ لذا اگر امور به دست دیگری هم می افتاد، مشکلی نداشتند.

- کاندیداهایی که برای خود تبلیغ می کنند، بدانند که این تبلیغ برای شیطان است؛ اما آن کاندیدایی که برای خدمت وارد انتخابات می شود و می داند که لیاقت خدمت دارد و نمی خواهد کنار بنشیند، کار او خدایی است.

- آنکه نزدیکان و بستگان خود را وارد می کند، حب نفس او روی واقعیت پرده انداخته است؛ اما کسی که افرادی را ولو بدون وابستگی به خود و حتی با دلخوری نسبت به خویش به صرف بهتر بودن کاندیدا کرد، معلوم می شود برای خدا کار می کند.

- اگر بخواهید کشور شما مستقل باشد و دیگران در آن دخالت نکنند، باید از خودتان شروع کنید.

- آنکه از دشمنان می ترسد، خود را می بیند، اما اگر خدا را دید و باور کرد که مقدّرات به دست خداست؛ آرام می گیرد.

- اگر عنایت خدا نبود، ما چطور می توانستیم به این استقلال برسیم و در برابر آشوب دنیا و قدرت های شیطانی، دست آمریکا را از این کشور کوتاه کنیم؟!

- امروز کشور به مسائل زیادی احتیاج دارد و دیگران ابداً مشکل شما را حل نمی کنند. باید به خود اتکا کنید و از خدا طلب کمک نمائید. هیچ چیز ما را در جنگ با همه ابرقدرتها (نه تنها با یک دولت پوسیده ای مثل صدام) پیروز نمی کند، مگر تلاش خود و عنایت الهی.

- آدم شدن، رشد و ترقی زحمت می خواهد. با نشستن در خانه، ارزشهای انسانی محفوظ نمی ماند. بیرون رفتن از سلطه و حفظ شرافت و ارزش انسانی؛ زحمت، گرانی، کمبود، جهاد، دفاع و شهادت را به دنبال دارد که بدون آنها به دست نمی آید.

- آنهایی که کنار نشسته اند و می خوابند و می خورند و زندگی حیوانی دارند و به کشور نق می زنند، قدری توجه کنند و از خواب غفلت بیدار شوند.

- ما امروز در محاصره اقتصادی و دشمنی های علنی آمریکا قرار داریم. مشکلات به زودی حل نمی شود و صبر می خواهد؛ ولی درست شدنی است.

- ما باید هر چه زودتر این جنگ را تمام کنیم و جوانهای ما به جبهه ها بروند و ننشینند که دیگران برایشان کار کنند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۳۰۷ - ۳۱۵

 ***

جماران؛ 1365_ صدور حکم خطاب به آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی؛

حصرت امام (س) پیرو درخواست اضطراری فرماندهان منطقه عملیاتی (کربلای 5) پیرامون تأمین نیازهای عاجل از قبیل توپخانه، نفربر زرهی، تانک و توپ ضد هوایی؛ طی حکمی خطاب به آیت الله خامنه ای (رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع) و آیت الله هاشمی رفسنجانی (رئیس مجلس شورای اسلامی)، با توجه به وضعیت خطیر کنونی، رساندن مایحتاج به رزمندگان جان به کف کربلای 5 را شرعاً و عقلاً لازم و مسامحه در آن را فاجعه بار قلمداد نمودند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۱۹۴

***

انتهای پیام /*