هر روز با امام / ۱۵ بهمن / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174466 | تاریخ : 15/11/1402

 

نجف اشراف؛ ۱۳۴۴_ صدور نامه خطاب به (شهید) آیت الله محمد رضا سعیدی در جواب نامه ارسالی وی؛

نکات حائز اهمیت:

- دستگاههای خارجی از قبیل سازمان ملل و غیره، جز اشخاص دست نشانده نیستند که برای مصالح ممالک بزرگ و اغفال ممالک کوچک ایجاد شده است.

- تماس با اشخاص سیاسی مقیم خارج از کشور، به صلاح روحانیت و اسلام نیست.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۶۵

 ***

نجف اشراف؛ ۱۳۵۶_ صدور پیام در پاسخ به نامه جمعی از دانشجویان ایرانی مقیم هند؛

نکات حائز اهمیت:

- باید جوانان غیور اسلامی ما بدانند که تا دست اتحاد به هم ندهند و هدف خود را اسلام که تنها مکتب نجاتبخش بشر است قرار ندهند، امید پیروزی را نباید داشته باشند.

- امروز لازم است شما جوانان دانشگاههای قدیم و جدید به هم پیوسته و با سایر طبقات ملت پیوند اخوت اسلامی برقرار کنید و از تفرقه و تشتت که جز شکست در مقابل طاغوت نتیجه ای ندارد، پرهیز نموده و از خداوند تعالی نجات ملت را بخواهید.

- تظاهرات اخیر سرتاسر کشور چنان شاه، این عنصر جنایتکار را دیوانه کرد که به قتل رجالِ علمِ حوزه علمیه قم و مردم غیور قم دست زد [ اشاره به قیام نوزده دی مردم قم در سال 1356 ] تا ناراحتی خود را جبران کند؛ لکن مقاومت مردانه ملتِ معظم او را بیش از پیش رسوا نمود.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۳۲۱

 ***

مدرسه رفاه تهران؛ ۱۳۵۷_ صدور نامه تشکر خطاب به آیت الله سید کاظم شریعمتداری در پی ارسال نامه تفقد آمیز ایشان در مراجعت معظم له به ایران؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۵۳

 ***

مدرسه رفاه تهران؛ ۱۳۵۷_ صدور حکم تشکیل دولت موقت به نخست وزیری آقای مهندس مهدی بازرگان؛

نکات حائز اهمیت:

- به موجب اعتمادی که به ایمان راسخ شما (آقای مهدی بازرگان) به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابق تان در مبارزات اسلامی و ملی دارم، جنابعالی را « بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص » مأمور تشکیل دولت موقت می نمایم.

- وظایف دولت موقت اداره امور مملکت و خصوصاً انجام رفراندم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی و تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام جدید و انتصاب نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسی جدید می باشد.

- کارمندان دولت و ارتش و افراد ملت با دولت موقت شما همکاری کامل نموده و رعایت انضباط را برای وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان یافتن امور کشور خواهند نمود.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۵۴ - ۵۵

«شایان ذکر است متن حکم مورد اشاره در بالا، به تاریخ شانزدهم بهمن 57 در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی قرائت و توسط آقای دکتر ابراهیم یزدی برای خبرنگاران حاضر به زبان انگلیسی ترجمه و توسط حضرت امام (س) به آقای مهندس بازرگان ابلاغ شد.»

 ***

بیمارستان قلب تهران؛ ۱۳۵۸_ صدور پیام به مسلمانان ایران و جهان به مناسبت سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص)؛

اهم پیام:

- باید مسلمین در آستانه قرن پانزدهم هجری بپاخیزند و در زیر پرچم الهی_اسلامی از حقوق حقه خود دفاع کنند و دست ستمکاران، خصوصاً ابرقدرتهای شرق و غرب را قطع نمایند و دیکتاتورهای مدعی دموکراسی و کمونیستی را به جای خودشان نشانند.

- انقلاب اصیل و عظیم الهی، اسلامی، ایرانی ما جلوه ای از نهضت پرعظمت حضرت محمد (ص) است که دیوار دیو منشان و تخت و تاج 2500 سال ستمگری و آدمخواری و تن پروری را چنان در هم کوفت که نه از تاک نشان ماند و نه از تاکنشان.

- ای کاش ملت ما می توانست از متفکران جهان، آن گاه که خیابانها و کوی و برزنها از خون جوانان برومند ما رنگین شده بود و آسمان ایران به رنگ شفق در آمده بود، دعوت کند. ای کاش مردم آزاده جهان آه و ناله مادران و خواهران داغدیده ما را می شنیدند تا مشتی ازخروار جنایتهای آمریکای جهانخوار و شاه مخلوع را مشاهده می کردند.

- ما از تمام نهضتهای آزادیبخش در سراسر جهان که در راه خدا و حق و حقیقت و آزادی مبارزه می کنند، پشتیبانی می کنیم. ملت های برادر عرب و برادران لبنانی و فلسطینی بدانند که هر چه بدبختی دارند از اسرائیل و آمریکاست. باید متحد شوند و با نیروی ایمان؛ « اسرائیل »، ریشه فساد منطقه را از بُن برکنند.

- ما مسلمانیم و شرق و غرب برایمان مطرح نیست. ما از مظلوم دفاع می کنیم و بر ظالم می تازیم؛ این یک وظیفه اسلامی است.

- هان ای ملتهای جهان که همه مستضعفید! از جای برخیزید و حق خود را بستانید و از عربده های قدرتمندان نهراسید که خداوند با شماست و زمین ارث شماست و وعده خداوند متعال تخلف ناپذیر است.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۳۶ - ۱۳۸

 ***


بیمارستان قلب تهران؛ ۱۳۵۸_ صدور حکم تنفیذ آقای ابوالحسن بنی صدر به سمت ریاست جمهوری؛

نکات حائز اهمیت:

- تنفیذ و نصب این جانب و رأی ملت مسلمان ایران به عدم تخلف ایشان از احکام مقدسه اسلام و تبعیت از قانون اساسی اسلامی ایران محدود است.

- از جناب ایشان می خواهم که مسئولیت خطیری که به موجب اراده ملت و بر اساس قانون اساسی به عهده ایشان گذارده شده است را همچون امانتی الهی از آن پاسداری نمایند و به پیمان خود در مقابل خداوند تعالی و خلق وفادار باشند.

- از قشرهای مختلف مردم ایران، خصوصاً متفکران، روشنفکران، احزاب اسلامی و سیاسی و قوای انتظامی می خواهم با حسن نیت از ایشان و دولت اسلامی پشتیبانی نمایند و از تفرقه و اختلاف و کارشکنی بپرهیزند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۳۹ - ۱۴۰

***

بیمارستان قلب تهران؛ ۱۳۵۸_ سخنرانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای ابوالحسن بنی صدر؛

اهم بیانات:

- هر مقامی که برای بشر حاصل می شود، چه مقامهای معنوی و چه مقامهای مادی؛ روزی گرفته خواهد شد و آن روز هم نامعلوم است. مقام رفتنی است و انسان در حضور خدای تبارک و تعالی ماندنی است.

- من از آقای بنی صدر می خواهم که ما بین قبل و بعد از ریاست جمهوری در اخلاق روحی شان تقاوتی ایجاد نشود. تفاوت پیدا کردن در این بین، دلیل بر ضعف نفس است.

- من از همه کسانی که در مقامهای کشوری و لشکری هستند می خواهم به مقامات خودشان مغرور نباشند و در راه اعتلای اسلام و ملت مسلمان و کشور ایران، کوشا باشند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۴۱ - ۱۴۲

*** 

جماران؛ ۱۳۵۹_ صدور نامه خطاب به آقای محمد حسین لواسانی؛ 

آقای محمد حسین لواسانی طی نامه ای به دفتر حضرت امام (س) مبنی بر استعلام نمایندگی معظم له به ادعای آقای مهدی خراسانی و مبادرت وی به جمع آوری اعانه در آمریکا، حضرت امام (س) هرگونه وکالت خود به شخص یاد شده را رد و ترتیب اثر دادن به درخواست او را جایز ندانستند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۴۴

 ***

جماران؛ ۱۳۵۹_ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم از نهادها و ارگانهای مختلف؛

اهم بیانات:

- لازم است تمام کارمندان و کارگران نظم را مراعات نمایند و از بی نظمی که موجب عمل نکردن آنها به وظایف اسلامی و ملی خود هست، بپرهیزند.

- امروز دعوت به بی کاری و کم کاری و دعوت به اعتصاب، خیانت به این کشور و خیانت به جمهوری اسلامی است.

- طرز کار احزاب در کشورهای بزرگی نظیر شوروی، انگلستان، فرانسه و آمریکا با وضع احزاب در امثال مملکت ما مختلف است. آنجا احزاب به جان هم نمی افتند و کارشکنی نمی کنند، حزب شکست خورده به حزب پیروز تبریک می گوید و بلااشکال مشغول خدمت به کشور خودشان هستند؛ ولی در ممالکی که دید سیاسی و شمّ سیاسی ندارند، احزاب با یکدیگر مخالفت می کنند و کارشکنی می نمایند.

- اگر ما اختلاف سلیقه و اختلاف بینش داریم، باید با هم بنشینیم و در یک محیط آرام صحبت کنیم و مسائل خودمان را در میان بگذاریم و حل کنیم. با تفاهم مسائل را حل کنیم، نه اینکه جبهه گیری کنیم .

- ما هزاران جانباز در اطراف کشور داریم و هزاران شهید را ملت تقدیم نموده؛ آنوقت ما نشسته ایم در منازل خودمان و با نیش قلم و نیش زبان به هم طنز می گوئیم و با هم می جنگیم. بزرگان یک کشور _اگر بزرگی باشد_ باید از این پیرزنهای اطراف کشور و از این جوانها و بچه ها تعهد به اسلام و پشتیبانی از ملت را یاد بگیرند.

- ملت باید توجه کند و به تحریکات گوش ندهد و به حرف اشخاصی که بر خلاف یکدیگر سخن می گویند اعتنا نکند و اشخاص و گروههایی که بر خلاف مصلحت اسلام یکدیگر را تضعیف می کنند و بر خلاف مصلحت کشور به هم پنجه می زنند، محکوم نماید.

- شما باید توجه داشته باشید که هر قشری از این کشور تضغیف بشود، و هر شخصی که در این کشور مسئول کاری است تضعیف بشود، و هر ارگانی که در این کشور مشغول خدمت است تضعیف بشود؛ این تضعیف، تضعیف همه است و این انتحار است.

- بدون اینکه گوینده و نویسنده توجه داشته باشند، این روزنامه هایی که هر کدام به جان هم افتاده اند و یک راهی برای انتقاد از کشور، جمهوری اسلامی، گروهها یا اشخاص را باز نموده اند؛ اینها شیاطین هستند و قلمها در دست شیاطین است و خودشان توجه ندارند!

- شما بدانید اگر زبان گزنده شد و از عقرب گزنده تر شد، در آن عالم به صورت یک عقرب گزنده بیرون می آید. و آنهایی که دیگران را تضعیف می کنند و غیبت دیگران را می نمایند، زبانشان در روز قیامت به قدری بلند می شود که مردم از روی آن زبانها می گذرند.

- خدا نکند که روزی پیش بیاید که من احساس وظیفه بکنم! من به همه نصیحت می کنم که آرام باشید و یکدیگر را نگزید و پنجه به روی هم نزنید. همه با هم کشور را به پیش ببرید و اختلاف سلیقه ها را در یک محیط خوب، برادرانه حل کنید. نگذارید که احساس وظیفه بشود که اگر اینطور شود، من به هر کس هر چه دادم پس می گیرم!!

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۴۵ - ۵۲

 ***

جماران؛ ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع جانبازان انقلاب و جنگ تحمیلی؛

اهم بیانات:

- وجود جانبازان و بستگان آنها و بازماندگان شهداء، سند جنایت آمریکا و صدامِ وابسته به آمریکا و سند بسیار گویای شجاعت این عزیزان است.

- شما (جانبازان) رهبران این نهضت هستید و ما از قافله عقب ماندیم. من با کمال صداقت اعتراف می کنم به اینکه اگر ما ادعایی کنیم، سندی نداریم ولی شما عزیزان بدون ادعا و توقع مدح و ثناء و بدون توقع پاداش، تعهد خودتان را به اسلام و قرآن کریم ثابت کردید.

-  من باید تکرار بکنم که امثال شما قدرتمندان روحی را که می بینم، با این روحیه بزرگ و با این عظمت روح؛ خجالت می کشم که خودم را یک انسان متعهد بدانم.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۱۴ - ۱۶

 ***

جماران؛ ۱۳۶۳_ صدور اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه به آقای سید صفدر حسین؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۱۴۲

 ***

جماران؛ ۱۳۶۳صدور اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه به آقای سید کرامت علی نجفی؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۱۴۳

 ***

جماران؛ ۱۳۶۴_ صدور اجازه نامه خطاب به آقای مهندس میرحسین موسوی (نخست وزیر) مبنی بر خانه سازی برای پرسنل سپاه پاسداران؛

پیرو ارسال نامه ای ازسوی آقای محسن رفیقدوست (وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) مبنی بر درخواست در اختیار قراردادن باغ قدس (شهرک شهید محلاتی فعلی در شمال شرقی تهران) از بنیاد مستضعفان به سپاه برای خانه سازی ویژه سپاهیان و استناد وی به نظر موافق آیت الله هاشمی رفسنجانی با این موضوع و منوط نمودن موافقت نخست وزیر (آقای مهندس موسوی) به نظر حضرت امام (س)، معظم له با صدور اجازه نامه ای خطاب به آقای موسوی (نخست وزیر) در صورت موافقت آیت الله هاشمی رفسنجانی، این پیشنهاد را اجرایی دانستند که آقای حاج سید احمد خمینی ذیل نامه وزیر سپاه برای نخست وزیر از موافقت کتبی آیت الله هاشمی برای تحویل ملک فوق به سپاه پاسداران به منظور ایجاد مسکن و تأسیسات غیرنظامی خطاب به امام (س) خبر داد.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۴۷۱

 ***

جماران؛ ۱۳۶۶صدور پاسخ نامه خطاب به آقای محمدی ری شهری (وزیر اطلاعات)؛

حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری شهری (وزیر اطلاعات) طی نامه ای به تاریخ 13/11/1366 با اشاره به آثار زیانبار در اختیار قرار دادن پرونده های در حال پیگیری این وزارتخانه به نمایندگان مجلس به دلیل اطلاعات موجود در پرونده ها که از نظر سیر قضایی و شرعی هنوز به اثبات نرسیده اند و امکان بهره برداری سیاسی از آنها وجود دارد؛ از حضرت امام (س) کسب تکلیف نموده و معظم له طی نامه ای فحص از پرونده متهمین با خصوصیات ذکر شده را خلاف شرع و قانون اساسی دانسته و وزارت اطلاعات را نسبت به فحص از اینگونه پرونده ها مجاز ندانستند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۴۶۱

*** 

جماران؛ ۱۳۶۶صدور تفریظ بر رساله توضیح المسائل جدید الانتشار توسط چاپ دفتر انتشارات جامعه مدرسین؛

حضرت امام (س) پیرو تصحیح و غلط گیری جمعی از فضلای حوزه علمیه قم نسبت به رساله توضیح المسائل معظم له و شهادت به صحت این تصحیح؛ ضمن تقدیر و تشکر از زحمات ایشان، عمل به این رساله چاپ شده توسط انتشارات جامعه مدرسین را  برای مقلدان خود مجزی دانستند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۴۶۲

 ***

انتهای پیام /*