هر روز با امام / ۲۸ بهمن / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174581 | تاریخ : 28/11/1402

نجف اشرف؛ ۱۳۴۴_ صدور نامه پیرامون وجوه شرعی خطاب به آقای محمد حسن اعرابی؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۶۷

***

نجف اشرف؛ ۱۳۴۸_ صدور نامه خطاب به آیت الله سید محمد رضا سعیدی به منظور توصیه به پرهیز از ورود به اختلافات محلی؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۲۶۳

***

مدرسه علوی تهران؛ ۱۳۵۷_ صدور نامه تشکر در پاسخ به پیام تبریک آیت الله العظمی محمد علی اراکی؛

نکته حائز اهمیت:

- انقلابات معروف کشورهای دیگر با جنایات کمرشکن و خرابیها و کشتارهای بسیار زیاد به قدر این انقلاب ثمربخش نبود؛ اگر در این انقلاب اسلامی هیچ ثمره نبود جز انقراض این سلسله خبیثه، ملت ما را کافی بود. 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۱۶۸

***

مدرسه علوی تهران؛ ۱۳۵۷_ صدور پیام تشکر از اعتصاب کنندگان؛

حضرت امام (س) طی پیامی از عموم اقشار مردم که با اعتصابات و همبستگی های خود موفقیت بزرگ پیروزی را رقم زدند؛ به تجار، کسبه و تولید کنندگانی که با شکستن اعتصابات به فضای کسب و کار باز می گردند توصیه نمودند از اجحاف و گرانفروشی خودداری نمایند و سعی بر ارائه قیمت های عادلانه و موافق با موازین شرعی و مراعات احوال کاسبان متضرر شده در اعتصابات را نصب العین خویش قرار دهند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۱۶۹ - ۱۷۰

***

مدرسه علوی تهران؛ ۱۳۵۷_ پاسخ به نامه آقایان محمود لولاچیان و میر محمد صادقی؛ 

پیرو ارسال نامه ای از سوی آقایان محمود لولاچیان و میر محمد صادقی به محضر حضرت امام (س) مبنی بر پیشنهاد تشکیل کمیته ای مرکب از آیت الله دکتر بهشتی و آیت الله موسوی اردبیلی جهت تأمین نظر و توجیه کارگران معترض به وضعیت مؤسسات، معظم له در پاسخ به این نامه به آقایان دستور اعمال این پیشنهاد را صادر نمودند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۱۷۱

***

مدرسه علوی تهران؛ ۱۳۵۷_ سخنرانی در جمع گروه پژوهشهای ملی و اجتماعی؛

اهم بیانات:

- رمز این پیروزی وحدت کلمه است و این وحدت کلمه را خدا ایجاد کرد. یعنی من نمی توانم تصور کنم که بشر بتواند یک ملت سی و چند میلیونی را در مدت کوتاهی این طور همزبان کند.

- رضا خان و پسر حقیقتاً خلف صدق او از مغول به ما بدتر کردند. این مغول با فرهنگ ما دیگر کار نداشت. یک چپاولی کرد و گذشت و رفت، بعد مردم مشغول به کار خودشان شدند؛ ولی ما در حکومت پنجاه ساله پهلوی ها همه هستی مان را به واسطه آنها از دست دادیم.

- برای ساختن ایران همه ملت باید شرکت کنند و با همکاری برادرانه دست به دست هم بدهند و این خرابه هایی که برای ما گذاشتند را از سر بسازند و آبادش کنند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۱۷۲ - ۱۷۶

***

مدرسه علوی تهران؛ ۱۳۵۷_ گفتگو با سفیر واتیکان و همراهان او (به نمایندگی از طرف پاپ)؛

نکته حائز اهمیت:

- اقلیتهای مذهبی همیشه در اسلام محترم بوده اند، و توافق بین ادیان بزرگ یکتا پرست برای پیشرفت بشریت لازم است.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۱۷۷


***

مدرسه علوی تهران؛ ۱۳۵۷_ گفتگو با آقای یاسر عرفات و چند تن از مقامات فلسطینی؛

اهم بیانات:

- انقلاب ما هر چه قوه های مادی اش کم باشد، معنویت آن اسباب شرف می شود. این قدرت ایمان ملت ما باعث شد که با مشت و خون برابر قدرتهای شیطانی غلبه کند.

- ما با ملت فلسطین برادر هستیم و من از اول نهضت راجع به فلسطین و جنایات اسرائیل همیشه متذکر می شدم و ان شآء الله بعد از فارغ شدن از این غائله ها، مثل همیشه در کنار ملت فلسطین هستیم.

- قدرت خدا فوق همه قدرتهاست و من به ملت ایران و ملت فلسطین توصیه می کنم همیشه خدا را در نظر داشته باشند و به مادیات اعتنا نکنند و به ابرقدرتها نظری نداشته باشند، بلکه به معنویات اعتماد کنند. ما از هیچ چیز نمی ترسیم وقتی که با خدا باشیم؛ برای اینکه اگر کشته بشویم و اگر بکشیم، همواره سعادتمندیم.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۱۷۸ - ۱۸۲

***

مدرسه علوی تهران؛ ۱۳۵۷_ صدور پیام تشکر خطاب به اهالی میانه و توابع در پاسخ به تبریک ورود معظم له و اعلام همبستگی با نهضت؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۱۸۳

***

بیمارستان قلب تهران؛ ۱۳۵۸_ صدور پیام خطاب به شرکت کنندگان در کنگره انقلاب اسلامی؛

نکته حائز اهمیت:

- از اختلاف که منشأ همه بدبختیهاست و مخالف رضای خدای متعال است احتراز کنید و در مخالفتهای آرایی و سیاسی از حدود اخلاق انسانی تجاوز ننمائید.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۵۶

***

جماران؛ ۱۳۶۰_ صدور حکم انتصاب حجت الاسلام عبدالمجید معادیخواه به سمت مسئول هماهنگی تبلیغات خارج از کشور؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۶۴

***

جماران؛ ۱۳۶۰_ صدور پیام تشکر در پاسخ به پیام تبریک آقای جایوا رونه (رئیس جمهور سریلانکا) به مناسبت سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۶۵

***

جماران؛ ۱۳۶۱_ صدور حکم انتصاب حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فهری زنجانی به عنوان نماینده شرعی در کشور سوریه و لبنان، همراه با اجازه نامه اخذ و صرف وجوهات؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۳۳۶

***

جماران؛ ۱۳۶۲_ پاسخ به استفتای دادگاه عالی انقلاب اسلامی درباره خرید و فروش تریاک و حکم (افساد فی الارض) ؛ 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۳۵۴

***

جماران؛ ۱۳۶۳_ سخنرانی در جمع مسئولین ژاندارمری؛

اهم بیانات:

- وقتی که بنا بود از آمریکا کارشناس و مستشار بیاید، معلوم است که آنها در این مملکت برای خودشان کار می کردند، لذا نگذاشتند که این جوانان ترقی نموده و جلو بروند. ولی الآن کشور در دست شماست و کسی نیست که به شما زورگویی کند.

- اسلام امروز امانتی در دست ماست و اگر خللی در آن وارد شود، علاوه بر آن که آخرت ما از بین رفته است، دنیای ما هم بر باد می رود. امیدوارم همه با هم باشیم و به مردم خدمت کنیم.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۱۶۴

***

جماران؛ ۱۳۶۴_ صدور پیام تشکر در پاسخ به پیام تبریک آقای تئودور ژیکف (رئیس جمهور بلغارستان) به مناسبت هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۴۹۰

***

جماران؛ ۱۳۶۵_ صدور پیام تشکر در پاسخ به پیام تبریک ژنرال لانسانا کونته (رئیس جمهور گینه) به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران؛ 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۲۰۸

***

جماران؛ ۱۳۶۵_ صدور اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه خطاب به آقای سید عباس معصومی لاری گراشی؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۴۷۸

***

انتهای پیام /*