هر روز با امام / ۱۰ اسفند / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174643 | تاریخ : 10/12/1402

نجف اشرف؛ ۱۳۴۷_ صدور نامه خطاب به حجت الاسلام صابری؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۲۲۰

***

نجف اشرف؛ ۱۳۵۰_ صدور نامه خطاب به آیت الله مرتضی مطهری به منظور تسلیت به مناسبت درگذشت پدر ایشان؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۴۲۴

***

نجف اشرف؛ ۱۳۵۶_ صدور نامه خطاب به حجت الاسلام صادق خلخالی پیرامون ضرورت رعایت مصالح؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۳۵۶

***

مدرسه فیضیه قم؛ ۱۳۵۷_ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم پس از ورود به شهر مقدس قم بعد از پیروزی انقلاب؛

اهم بیانات:

- اسلام عزیزتر از آن است که ما خوف داشته باشیم که خونمان یا جوانانمان در راه او شهید شود. ما باکی از شهادت نداریم، ما باکی از کشته شدن نداریم.

- شما کاسبها و کسبه و تجار محترم، در ارزاق عمومی با مردم مراعات کنید؛ گرانفروشی را کنار بگذارید، حسن تعاون پیدا کنید؛ حسن انسانیت پیدا کنید. ضعفا را مراعات کنید، تخفیف بدهید. از گرانی، از گران قیمت کردن اجناس، از گرانفروشی اجناس اجتناب کنید. همه با هم باشید، شما برادرید.

- من باید به مصادر امور بگویم و اخطار کنم که این قدر ضعف نفس به خرج ندهید! دنبال این نباشید که فرم غربی پیدا کنید. بیچارگی ما این است که دنبال این هستیم که فرم غربی پیدا کنیم، دادگستری ما دادگستری غربی باشد، قوانین ما قوانین غربی باشد. این قدر ضعیف النفس نباشید!

- این حوزه های علمیه است که اسلام را تا حالا نگه داشته است. اگر روحانیون نبودند از اسلام خبر نبود. آنکه اسلام را زنده نگه داشته است در مواقع سیاه، در این زمانهای سیاه، همین روحانیین بودند. از اینها پشتیبانی کنید.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۲۶۹ - ۲۷۹

***

جماران؛ ۱۳۵۹_ سخنرانی در جمع هیأت بررسی جنگ تحمیلی؛

اهم پیام:

- شما در کشوری آمدید که ملت مظلوم ما به جرم اینکه می خواهد به اسلام خدمت کند و به اسلام برگردد و دست قدرتهای بزرگ را قطع کند و حکومت جائر را از بین ببرد ... به ما از هر طرف حمله کردند.

- صلح بین اسلام کفر معنا ندارد. هیچ مسلمی نباید خیال کند که بین اسلام و غیر اسلام و مسلم و غیر مسلم باید صلح ایجاد بشود. باید حکم خدا عمل بشود. باید ما همه تابع قرآن کریم باشیم. 

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۱۶۱ - ۱۶۷

***

جماران؛ ۱۳۵۹_ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم، کارکنان مدرسه عالی شهید مطهری و اعضای انجمن اسلامی مدارس دخترانه دامغان و سمنان؛

اهم بیانات:

- در همه مدارس سر تا سر کشور لازم است که اشخاص مهذب و علماء و گویندگانی که راه حق را تا اندازه ای که قدرت داشتند پیموده اند، بروند و حوزه اخلاق، تهذیب و معارف اسلامی تشکیل بدهند که در کنار تحصیلات علمی، تهذیب اسلامی و اخلاق اسلامی باشد.

- چنانچه عالم مهذب نباشد، ولو اینکه عالم به احکام اسلام و توحید باشد، برای خودش و کشورش، برای ملتش و اسلام ضرر دارد که نفع ندارد!

- آن قدر که کشور ما از دانشگاه و فیضیه صدمه دیده، از جاهای دیگر ندیده است. باید هر دو اینها مهذب باشند. علمای اسلام و اساتید دانشگاه با هم پیوند داشته باشند، تفاهم داشته باشند که این دو محل را محل اسلامی کنند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۱۶۸ - ۱۷۰

***

جماران؛ ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع فرماندهان و پاسداران کمیته ها؛

 اهم بیانات:

- شما ثابت کردید که هر چه را بخواهید می توانید ایجاد کنید. شما یک معجزه ای در دنیا به ظهور رساندید که آن معجزه قدرت الهی در بشر بود. شما در مقابل تمام قدرتهایی که می خواستند ایران و ایرانی را ببلعند و می خواستند ذخایر شما را غارت کنند، ایستادید و مقابله کردید و پیروز شدید.

- من از خدای تبارک و تعالی می خواهم که این دولتهایی که در کشورهای اسلامی حکومت می کنند، آنها را بیدار کند و این طور ذخایر خودشان را در طبق اخلاص نگذارند برای قدرتها و با روی گشاده ذخایر ملت فقیر خودشان را به قدرتهای بزرگ تقدیم نکنند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۷۴ - ۷۸

***

جماران؛ ۱۳۶۲_ صدور پیام تشکر در پاسخ به پیام تبریک آقای یوتسه دنیال (رئیس جمهور خلق مغولستان) به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۳۷۱

***

جماران؛ 1364_ صدور پیام های تشکر جداگانه در پاسخ به پیام های تبریک آقایان دانیل اورتگا (رئیس جمهور نیکاراگوئه) و جولیو ماریا سانگونتی (رئیس جمهور اروگوئه) به مناسبت هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران؛ 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۲ - ۳

***

انتهای پیام /*