هر روز با امام / ۱۳ اسفند / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174686 | تاریخ : 13/12/1402

 

نجف اشرف؛ ۱۳۵۳_ پاسخ به استفتای حجت الاسلام سید حمید روحانی درباره صرف وجوه برای نشر کتابهای اسلامی _ سیاسی؛

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۶۹

 ***

نجف اشرف؛ ۱۳۵۳_ پاسخ به نامه حجت الاسلام سید حمید روحانی مبنی بر صدور اعلامیه در رابطه با حزب رستاخیز؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۷۰

 ***

مدرسه فیضیه قم؛ ۱۳۵۷_ سخنرانی در جمع هزاران تن از بانوان قم؛

اهم بیانات:

- وظیفه زن ها انسان سازی است. اگر زنهای انسان ساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدّل خواهند شد. شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد. زنها هستند که ملتها را تقویت می کنند، شجاع می کنند.

- ما می خواهیم زن به مقام والای انسانیت خودش باشد نه ملعبه باشد، در دست مردها باشد، در دست اراذل باشد! زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد.

- [ در رژیم سابق ] بانوان ما را ملعبه کردند، بانوان ما را مثل عروسکها کردند. بانوان ما جنگجو بودند، اینها خواستند ننگجو باشند! و خدا نخواست.

- زنها نباید ملعبه دست جوانهای هرزه بشوند. زنها نباید مقام خودشان را منحط کنند و خدای نخواسته بَزَک کرده بیرون بیایند و در انظار مردم فاسد قرار بگیرند. زنها باید انسان باشند. زنها باید تقوا داشته باشند. زنها مقام کرامت دارند، زنها اختیار دارند، همان طوری که مردها اختیار دارند.

-  زنها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بَزک کرده بیرون برود با سرِ باز و لخت؛ این مقام زن نیست، این عروسک بازی است نه زن! زن باید شجاع باشد، زن باید در مقدّرات اساسی مملکت دخالت بکند. زن آدم ساز است، زن مربی انسان است.

- زنهایی که می خواهند ازدواج کنند، از همان اول می توانند اختیاراتی برای خودشان قرار بدهند که نه مخالف شرع باشد و نه مخالف حیثیت خودشان. می توانند از اول شرط کنند که اگر چنانچه مرد فساد اخلاقی داشت، یا با زن بد زندگی کرد، یا با زن بدخُلقی کرد؛ وکیل باشند در طلاق. اسلام برای آنها حق قرار داده است.

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۲۹۹ - ۳۰۲

 ***

قم؛ ۱۳۵۷_ صدور حکم مأموریت خطاب  به حجت الاسلام آقای بهاء الدین علم الهدی به مقصد اردبیل، دشت مغان و مشکین شهر برای تشکیل کمیته انقلاب در آن مناطق؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۳۰۳

 ***

قم؛ ۱۳۵۷_ صدور نامه های جداگانه به اهالی اقلید فارس و مینو دشت و اعزام حجج اسلام آقایان سید محمد باقر ابطحی به (اقلید) و سید ابوالحسن حسینی به (مینو دشت)؛ 

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۳۰۴ - ۳۰۵

 ***

تهران؛ ۱۳۵۸_ صدور اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه خطاب به حجت الاسلام آقای سید حسین موسوی؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۷۰

 ***

جماران؛ ۱۳۵۹_ سخنرانی در جمع هیأت بررسی جنگ تحمیلی؛

اهم بیانات:

- مسلمین اگر بخواهند موفق بشوند و از زیر تعهدهای اینجانب و سلطه آنها بیرون بیایند، حکومتهای آنها باید کوشش کنند که قلوب ملتِ خودشان را به دست بیاورند. حکومت بر قلوب، یک حکومت شیرینی است؛ بر خلاف حکومت بر ابدان که قلوب با آنها نباشد!

- حکومت صدر اسلام، حکومت بر قلوب بود. و لهذا با جمعیت های بسیار کم بر امپراتوری های بزرگ غلبه کردند، الآن بحمد الله جمعیت مسلمین قریب یک میلیارد است، چرا باید با اینکه یک میلیارد جمعیت ما داریم، قدس ما را صهیونیستها ببرند، و حکومتهای دیگر را هم در تحت سلطه قرار بدهند؟ در صورتی که اینها اگر با هم مجتمع باشند، حکومت بزرگی خواهند بود.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۱۷۹ - ۱۸۱

 ***

جماران؛ ۱۳۶۲_ موافقت با عفو و تخفیف مجازات چهارصد و بیست و شش نفر از محکومین دادگاههای انقلاب اسلامی به پیشنهاد آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی (رئیس دیوان عالی کشور)؛

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۳۷۲

 ***

جماران؛ ۱۳۶۲_ سخنرانی در جمع اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستاد دهه فجر؛

اهم بیانات:

- مسأله تبلیغات یکی از مسائل بسیار مهمی است که شاید در رأس بیشتر از امور واقع بشود.

- ملاحظه می کنید که دنیا تمام تبلیغاتشان به ضد ماست، تقریباً باید این جور گفت آنهایی که به ضد ما نیستند ساکت اند. و الا تمام رادیوها، تمام مطبوعاتشان، مصاحباتی که در خارج واقع می شود، همه را ملاحظه کردید که به ضد جمهوری اسلامی است، یعنی به ضد اسلام است.

  ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۳۷۳ - ۳۷۷

 ***

انتهای پیام /*