حکم تاریخی

چرا از خارج از کشور گوشت منجمد وارد می شود، با اینکه امام خمینی در سال 1357 دستور به نابودی گوشت های منجمد (یخ زده) کرد؟ آیا چون شاه وارد کرده بود حرام بود و حالا که جمهوری اسلامی وارد می کند حلال است؟

تعبیر، تفسیر و تأویل بعضی احکام تاریخی امام خمینی(س) که در مقاطعی حساس و بر حسب شرایط خاص زمانی و مکانی صادر شده است یکی از نیازهای امروز جامعه فکری است. چرا که دستگاه معمار انقلاب دستگاهی ایستا و منجمد نیست، بلکه به خاطر نشأت گیری از بنیان های قرآنی از خاصیت پویایی و کارایی برای نسل هایی بعدی، برخوردار است.

کد : 174730 | تاریخ : 19/12/1397

‏ در پاسخ به سؤال فوق باید چند نکته را در نظر گرفت:‏

‏1-‏ ‏: ملاک و معیار حرا م و حلال بودن گوشت چیست؟‏

‏الف: گوشت از حیوان حلال گوشت باشد. حلال گوشت بودن هم شرایطی دارد، از جمله علف خواری، درنده نبودن، و...(تحریرالوسیله، ج 2، ص 137 و 138) ‏

‏ب: حیوان حلال گوشت باید مطابق احکام اسلام ذبح شده باشد. شرایط ذبح اسلامی در قرآن مجید (سوره مائده، آیه 3) و نیز در  کتاب های فقهی آمده است که از جمله آن، ذابح باید مسلمان باشد و با نام خدا ذبح کند.‏

‏2-‏ ‏در دوران رژیم گذشته در دهه پنجاه، گوشت هایی از حیوان های حلال گوشت مانند گاو و گوسفند وارد می شد، ولی آن حیوان ها با شرایط اسلامی ذبح نشده بودند.‏

‏3-‏ ‏در جمهوری اسلامی، برای تأمین نیاز کشور به گوشت اقدام به وارد کردن آن در زمان های مختلف به میزان نیاز و رفع کمبود گردیده است، ولی برای این کار با هماهنگی از کشورهایی که گوشت خریداری می شود ذابحان مسلمان انتخاب شده است و یا اعزام می شوند و ناظران شرعی نیز از طلاب برای نظارت در ذبح شرعی فرستاده شده است.‏

‏4-‏ ‏بنابر این ملاک در حلال بودن و حرمت گوشت، یخ زده بودن و یخ زده نبودن نیست.‏

‏5-‏ ‏فرمان امام(س) به دولت موقت برای نابودی گوشت های وارداتی به این دلیل، یعنی ذبح شرعی نشدن آن ها بوده است.‏


فرمان امام (س) چین است:‏ ‏‏بسمه تعالی ‏ ‏‏جناب آقای نخست وزیر- ایّده اللَّه تعالی ‏ ‏‏لازم است جنابعالی به مقامات مربوطه دستور دهید از ورود گوشتهای یخ زده و مصرف کردن آنها بشدت جلوگیری شود و آنچه از این نوع گوشتها موجود است از بین برود؛ زیرا آنها نجس و حرام است، و مردم نیز حق استفاده از آنها را به عنوان خوراک ندارند و می توانند به مصرف کشاورزی مانند کود زمین برسانند.(صحیفه امام، جلد 6، ص 280)


‏6-‏ ‏نیاز کشور در گذشته (رژیم سابق) و در زمان کنونی به گوشت های وارداتی، علل و عواملی دارد. اما آنچه که وضوح دارد این است که امام(س) در برخی از سخنان خود از سیاست های نابودی دامداری و کشاورزی در پی انجام اصلاحات ارضی در رژیم گذشته، انتقاد کرده است. چند نمونه زیر از همین دسته هستند:

امام در تاریخ 30 آبان 1357 در پاریس و در جمع در جمع دانشجویان مقیم خارج‏ از کشور ضمن اشاره به چگونگی به قدرت رسیدن دودمان پهلوی و غیر قانونی بودن آن‏ به دلایل عدم مشروعیت آنها پرداخته و می فرمایند:

   «هر قراردادی که اینها کردند، مراتع سرسبز بسیار غنی ایران را دادند- آن طور که به من نوشته بودند- به یک هیأتی که یکی از آنها هم ملکه انگلستان است، مراتعی که متخصصین- آنهایی که آمدند دیدند- گفتند بهترین مراتع در دنیاست از حیث دامداری، اینها دادند به او! و خود مملکت ایران مانده؛ حالا گوشتش را باید گوشت یخ کرده ‏هایِ ... آنها را بیاورند و اینجا خودش ندارد. اینها خیانت نیست بر یک مملکتی؟! این «اصلاحات ارضی» از بزرگترین خیانتها نیست بر این مملکت که زراعت مملکت را بکلی از بین بردید و دهقانهای بیچاره را همچو کردید که هجوم آوردند به شهرستانها! تهران الآن پر است از این بیچاره‏ها، دهقانهای بیچاره‏ای که از اطراف آمدند توی این زاغه‏ها و توی این چادرها و توی این کثافتکاری ها، بیچاره ‏ها دارند زندگی می ‏کنند با عائله در زمستان سخت. اینها خیانت به یک ملت نیست؟! خیانت کردی! وقتی خیانت کردی دیگر سلطان نیستی. سلطان اگر خائن باشد سلطان نیست. (صحیفه امام، جلد 5، ص 67)


همچنین ایشان در  24 خرداد 1358، در قم در جمع اعضای بانک مرکزی ایران‏، با اشاره به ویرانیها و تباهیهای دوران پهلوی و نحوه پیمودن راه صحیح اصلاحات در کشور، اشاره ای به برنامه اصلاحات ارضی شاه که در قالب انقلاب سفید قصد انجام آن را داشت، می کنند و می فرمایند:

   «اصلًا برنامه، برنامه‏ ای بوده است که خرابی بکنند. کشاورزی را به اسم «اصلاحات ارضی» بکلی از بین ببرند؛ و بازار درست کنند برای امریکا که گندم هایش زیاد است، باید بریزد دریا یا بسوزاند، بهتر این است که ایران یا سایر کشورهایی که تحت نفوذ اوست، کشاورزی ‏اش به هم بخورد تا محتاج بشوند به گندم و به همه حبوبات. چنانکه ما الآن محتاج هستیم؛ همه چیزمان از خارج باید بیاید. دامداری را از بین ببرند تا اینکه در گوشت محتاج بشوند از خارج بیاید. و همین طور هر چیزی را. اینها در این پنجاه سال، با اسمهای بسیار فریبنده و اغفال‏ کننده، این مملکت را خراب کردند و از بین رفت.» (صحیفه امام، جلد 8، ص 155)


در دوران جمهوری اسلامی تلاش هایی شده است و در تولید برخی کالاهای اساسی و استراتژیک مثل تولید گندم موفق شده اند که نیاز به واردات نداشته باشند، همچنین تولید گوشت نیز افزایش یافته است، ولی با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و افزایش جمعیت و بسیاری عوامل طبیعی و غیر طبیعی مؤثر دیگر، به نظر می رسد کشور هنوز به اندازه ای که بتواند همه نیازهای کشور را برطرف کند توان داخلی نداشته باشد. ضمن اینکه واردات در شرایط حساس و بر حسب ضرورت یکی از مکانیزم های تنظیم بازار است که امری معمول در همه کشورهای دنیا محسوب می شود.‏

انتهای پیام /*