هر روز با امام / ۲۵ اسفند / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174797 | تاریخ : 25/12/1402

نجف اشرف؛ ۱۳۴۷_ صدور اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه خطاب به حجت الاسلام آقای غلام حسین اشراقی؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۲۲۲

 ***

قم؛ ۱۳۵۷_ صدور حکم مبنی بر توقف محاکمات دادگاههای انقلاب تا تصویب آئین نامه جدید؛ 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۳۷۹

 ***

شمیران، دربند تهران؛ ۱۳۵۸ - صدور حکم مبنی بر تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی خطاب به حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی؛  

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۸۵ - ۱۸۶

 ***

جماران؛ ۱۳۵۹_ سخنرانی در جمع بانوان مؤسسه 12 فروردین قم؛ 

 اهم بیانات:

- نقشه این بود که این قشر مؤثر [ بانوان ] را که از  دامن آنها زنان و مردان مؤثر تربیت می شود طوری کنند که اطفال خودشان را از دامنهای خودشان برانند، و در جاهای دیگری که اطفال در آنجا جمع می شوند انباشته کنند؛ و شما را از مهر مادری و آنها را از سرپرستی مادرانشان جدا کنند، که این افرادی که باید در دامنهای شما تربیت بشوند از شما جدا بشوند، و نتوانند برای کشور خودشان و برای اسلام عزیز عمل کنند.

- نقشه این بود که با توطئه کشف حجاب مفتضح در زمان قُلدرِ نافهم، رضا خان؛ این قشر عزیز [ بانوان ] را که جامعه را باید بسازند، تبدیل کنند به یک قشری که جامعه را فاسد کنند.

- نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است؛ برای اینکه بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند. خدمت مادر به جامعه از خدمت معلم بالاتر است؛ و از خدمت همه کس بالاتر است.

- در رژیم سابق شأن و مرتبت، عبارت از آرایش مهوّع و لباسهای کذا و منزلگاههای کذا بود؛ و امروز ارزش، ارزش انسانی است، ارزش اخلاقی است، ارزش انسانی است به واسطه همین تحول در قشر بانوان، دیگر آنهایی که با آرایشهای فاسد و لباسهای فاخر می خواستند فخر فروشی کنند، در بین جامعه نِسوان محکوم اند و خجالت زده اند.

- خودتان برای کشور خودتان کوشش کنید که مفید باشید. و شما هدایت کنید مردان را و هدایت کنید و نصیحت کنید دولتمردان را. شما مادران خوبی برای اطفال باشید، و ناصحان خوبی برای جامعه، و زحمتکشان خوبی برای مستمندان، و هستید بحمد الله.

- اختلافات رده بالا حل می شود ان شآء الله. شماها هم دامن به اختلاف نزنید. دامن زدن شما به اختلافات باعث می شود که رده های بالا هم اختلافاتشان را نتوانند حل کنند. و اما چنانچه توده های مردم با هم باشند و گوش به مسائلی که در رده های بالا طرح می شود ندهند، توجه می کنند که با وحدت کلمه می توانند این جامعه را به سعادت خودش برسانند.

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۱۹۶ - ۲۰۰

 ***

جماران؛ ۱۳۵۹_ صدور بیانیه ده ماده ای در رابطه با مصالح کشور، امور جنگ و حل اختلاف سران؛

اهم پیام:

- معیار در اعمال نهادها قانون اساسی است.

- مقامات فعلی قانونی می باشند و کسی حق ندارد به یکی از آنان توهین یا آنها را تضعیف نماید.

- اکیداً از مقامات رسمی خواستارم تا با کمک یکدیگر مشکلات کشور را حل نمایند و برادرانه با یکدیگر همکاری نمایند.

- ائمه جمعه و جماعات در خطبه ها و منابر و سایر گویندگان کوشش فرمایند که آرامش در کشور برقرار باشد و از هر سخنی که موجب نگرانی مردم و تفرقه شود خودداری نمایند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۲۰۱ - ۲۰۲

 ***

جماران؛ ۱۳۶۰_ دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی؛

نکته حائز اهمیت:

- می دانید که سلاح تبلیغات، برنده تر از کاربرد سلاح در میدانهای جنگ است؛ باید از اسلحه تبلیغات آنها بیشتر ترسید و متأسفانه ما در این زمینه ضعیف هستیم. ما باید روحیه خود را تقویت کرده و با تمام وجود این را بپذیریم که می توانیم روی پای خودمان بایستیم.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۱۱۳ - ۱۱۴

 ***

جماران؛ ۱۳۶۱_ صدور نامه در پاسخ به نامه ارسالی حمید رضا امتحانی (دانش آموز کلاس چهارم دبستان طالقانی) و تشکر از نامه وی؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۳۶۵

***

انتهای پیام /*