هر روز با امام / ۱۳ فروردین / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174903 | تاریخ : 13/01/1403

قم؛ ۱۳۴۲_ صدور پیام خطاب به علمای تهران مبنی بر استیضاح اسد الله علم (نخست وزیر) به دلیل فاجعه تهاجم عوامل رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه قم و ضرب و جرح مردم و طلاب؛ 

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۱۷۷ - ۱۷۹

***

نجف اشرف؛ ۱۳۵۱_ صدور نامه احوالپرسی خطاب به حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی با موضوع خانوادگی؛   

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۴۲۹

***

قم؛ ۱۳۵۸_ دیدار با اسقف هیلارین کاپوچی و همراهان؛ 

اهم بیانات:

- ملت ما را در حدود پنجاه و چند سال این پدر و پسر به خاک و خون کشیدند. شما اگر در آن وقت آمده بودید به ایران، ایران را یک قتلگاه عمومی می دیدید و تمام ایران را یک زندان عمومی می دیدید.

- در دنیا سابقه ندارد چنان رفراندمی که تمام اقشار ملت با عشق و علاقه به آن رأی بدهند.

- اسلام دین سیاست است قبل از اینکه دین معنویات باشد. اسلام همانطوری که به معنویات نظر دارد و تربیت نفسانی می کند، همانطور به مادیات نظر دارد که مردم چطور از مادیات استفاده کنند. اسلام مادیات را همچو تعدیل می کند که به الهیات منجر می شود.

- در اسلام حقوق همه ملتها مراعات شده است. حقوق مسیحیین مراعات شده است، حقوق یهود و زرتشتیین مراعات شده است؛ تمام افراد عالم را بشر می داند، و حق بشری برای آنها قائل است. تمام عالم را به نظر محبت نگاه می کند.

- قوت ایمان در ملت ما طوری بود که شهادت را سعادت می دانستند و دنبال شهادت بودند و خوف از مرگ نداشتند؛ و لهذا مشتهای اینها بر تانکها غلبه کرد. باید ملتهای دیگر، ملت فلسطین وحدت کلمه پیدا بکنند و اتکال به خدای تبارک و تعالی؛ این رمز پیروزی در هر جا پیدا بشود، پیروز خواهند شد.

- ما اسرائیل را محکوم می کنیم. اسرائیل غاصب است و در محلی که آمده است، به طور غاصب آمده است، و قدس باید نجات پیدا بکند و اسرائیل را براند. دوَل عربی باید با هم اجتماع کنند و اسرائیل را از زمینهای خودشان برانند و دست مستعمرین را کوتاه کنند.

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶ ص ۴۶۶ - ۴۶۹

***

جماران؛ ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع خانواده های شهداء و معلولان جنگ تحمیلی خوزستان؛   

اهم بیانات:

- خوزستان دین خودش را به اسلام ادا کرد. خوزستان برای اسلام و برای ارزشهای انسانی و برای شرافت خود و کشور خود کوشش کرد و کوشش می کند و مردانه ایستاده است.

- ملت ایران با این روحیه بزرگی که دارد به تمام قدرتهای فاسد غلبه کند.

  ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۲۵۶ - ۲۵۹

***

جماران؛ ۱۳۶۸_ صدور اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه خطاب به حجت الاسلام آقای یعقوب علی توسلی؛ 

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۳۳۸

***

انتهای پیام /*