هر روز با امام / ۱۵ فروردین / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174906 | تاریخ : 15/01/1403

قم؛ ۱۳۳۴_ صدور نامه خطاب به حجت الاسلام والمسلمین میرزا محمد ثقفی با موضوع احوالپرسی (خانوادگی؛  

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۳۸

***

نجف اشرف؛ ۱۳۵۲_ صدور نامه خطاب به حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی با موضوع خانوادگی و امور مربوط به وجوه شرعی؛ 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۴۹۳

***

قم؛ ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم شهرستانها؛

نکته حائز اهمیت:

- اگر چنانچه سایر اقشار مملکت حتی منحرفین از اسلام هم بدانند که اسلام چیست، بدانند که برنامه های اسلام چه هست؛ همه شان به اسلام روی می آورند مگر آنهایی که دست نشانده آمریکا یا سایر ابرقدرتها هستند.

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۷۱ - ۴۷۲

***

قم؛ ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع مدیران و معاونان دبیرستانهای قم؛  

اهم بیانات:

- اگر این عشق و علاقه اسلامی محفوظ بماند، در سایر چیزها هم همین طوریم؛ و اگر _ خدای نخواسته _ این عشق و علاقه اسلامی یک وقت سستی پیدا کند و محفوظ نماند آن وقت نمی دانم چه خواهد شد!

- این آتش [ انقلاب ] که خدا افروخته است را ما باید نگهداریم. مادامی که این آتش هست و افروخته است، ما پیروزیم. و اگر _خدای نخواسته_ این آتش افسرده بشود و رو به افسردگی برود من خوف دارم که بازگردیم به مراحل سابق. خدا نکند یک همچو روزی بیاید.

- اسلام با (سینما و رادیو _ تلویزیون) مخالف نیست، اسلام می خواهد اینها را مهذب کند تا در خدمت اسلام و در خدمت تربیت جوانها قرار بدهد. 

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۷۳ - ۴۷۷

***

دربند، شمیران، تهران؛ ۱۳۵۹_ صدور حکم انتصاب آیت الله عباس واعظ طبسی به سمت تولیت آستان قدس رضوی؛ 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۲۲۴

***

دربند، شمیران، تهران؛ ۱۳۵۹_ صدور پیام های تشکر جداگانه در پاسخ به پیام های تبریک آقایان یه چین اینگ (رئیس کمیته دائمی کنگره ملی نمایندگان مردم جمهوری خلق چین)، لئونید برژنف (صدر هیأت رئیسه اتحاد جماهیر شوروی) و کیم ایل سونگ (رئیس جمهوری دمکراتیک خلق کره) به مناسبت نخستین سالگرد تأسیس جمهوری اسلامی ایران؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۲۲۵ - ۲۲۷

***

جماران؛ ۱۳۶۲_ صدور حکم مأموریت برای ایجاد هماهنگی امور ارتش و سپاه پاسداران خطاب به آیت الله سید علی خامنه ای (رئیس جمهور)؛  

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۳۹۷

***

جماران؛ ۱۳۶۴_ سخنرانی در جمع پرسنل ارتش و سپاه؛ 

اهم بیانات:

- آن روزی که اساس اسلام و اساس دیانت اسلام بستگی دارد به جنگ کردن با کسانی که اظهار اسلام می کنند یا واقعاً هم مسلمان هستند، وقتی بنابراین شد، شمشیر را باید مسلمین بکشند و با آنها جنگ بکنند.

- کشور ایران مستقلاً، ولو اینکه ولی فقیه هم نگوید، ولو این که علما هم نگویند، مردم مکلف شرعی هستند به اینکه دفاع کنند و حکم عقلشان این است که از کشور خودشان، از ناموس خودشان، از مال خودشان دفاع کنند.

- این شیطانها بدانند که دیگر نمی توانند کاری انجام بدهند. یک کشوری که همه بیدار و مستعد برای شهادت هستند، اینها را از چه می ترسانند؟! کسی که می گوید (من شهادت را می خواهم، دعا کنید که من شهید بشوم)، شما او را از قتل می ترسانید؟ شما او را از موشک می ترسانید؟

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۲۱۳ - ۲۱۷

***

جماران؛ ۱۳۶۵_ صدور پیام خطاب به اعضای سمینار « لبیک یا امام »؛ 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۳۱ - ۳۴

***

جماران؛ ۱۳۶۷_ صدور اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه خطاب به حجت الاسلام آقای محمد تقی مروارید؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۱۸

***

انتهای پیام /*