در ایام نوروز98؛

در نوروز امسال 27 هزار گردشگر از زادگاه امام خمینی(ره) بازدید کردند

نزدیک به 27 هزار گردشگر داخلی و خارجی در نوروز 98 از بیت و زادگاه حضرت امام(ره) در خمین بازدید بعمل آورده اند.

کد : 174911 | تاریخ : 18/01/1398

27 هزار گردشگر داخلی و خارجی در نوروز 98 از بیت و زادگاه حضرت امام(ره) در خمین بازدید بعمل آورده اند. به گزارش پرتال امام خمینی(ره) حجت الاسلام والمسلمین رضوی ضمن بیان این مطلب گفت: در نوروز امسال 26987 گردشگر داخلی و خارجی از مجموعه تاریخی بیت امام در خمین بازدید بعمل آورده اند. سرپرست نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)در خمین، این مکان تاریخی را پر بازدید شونده ترین بنای تاریخی شهرستان خمین عنوان کرد و افزود: زادگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران مقصد بسیاری از گردشگران و مسافرین در استان مرکزی از آخر اسفند تا 16 فروردین بوده است. 

برنامه های متنوع فرهنگی و هنری، نمایشگاه عکس یاد ایام (سیر زندگی حضرت امام) نمایشگاه کتاب، نقاشی و خوشنویسی در ایام نوروز 98 برپا شده و خوشنویسان این شهرستان دست خطی از اشعارامام را به مسافران هدیه دادند.

 بیت تاریخی امام یکی از جاذبه های فرهنگی و تاریخی شهرستان خمین است که چون نگینی بر تارک این شهر می درخشد و در ایام مختلف به ویژه تعطیلات نوروز و تابستان با استقبال مسافران همراه است.

بیت تاریخی امام(س) عمارتی چهار هسته ای است که چهار حیاط دارد، اما بر خلاف معماری خانه های سنتی ایرانی، هیچ کدام از حیاط ها نقش مرکزی ندارد.

جلوخانه ای این بنا که بخش وسیعی است به صورت فرورفتگی در کنار مسیر و در جلوی در اصلی قرار دارد و در اصلی این خانه در پیش خان قرار دارد و این در دو لنگه بوده و هر لنگه متشکل از چند ردیف تخته ضخیم طولی است.

بعد از عبور از ورودی که در پیش اطاق قرار دارد وارد فضایی کاملا سر بسته به نام هشتی می شویم که یک هشت ضلعی کامل است و بعد از هشتی در راهروی طویل و کم عرض و تاریکی قرار می گیریم که به آن دالان می گویند که این دالان مانع ورود ناگهانی به فضای داخل عمارت است.

وجود چند انبار، اصطبل و آشپزخانه از دیگر اجزا و فضاهای کارکردی این عمارت محسوب می شود و این بیت تاریخی در محله سه پل شهر خمین و در شمال رودخانه این شهر در 175 سال پیش ساخته شده است. این عمارت به شماره ‎ 1746در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

انتهای پیام /*