هر روز با امام / ۲۹ فروردین / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174989 | تاریخ : 29/01/1403

نجف اشرف؛ ۱۳۴۸_ صدور نامه خطاب به آیت الله مرتضی پسندیده (اخوی معظم له) مبنی بر پاسخ به سئوالات نه گانه مطرح شده از سوی ایشان؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۲۲۷

***

قم؛ ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع فرماندهان و مسئولان کمیته های انقلاب اسلامی؛

اهم بیانات:

- این خطر وجدانی است برای خارجیها. اینها که نمی توانند حالا به این زودی چشم پوشی کنند از نفت ما، چشم پوشی کنند از اورانیوم ما، چشم پوشی کنند از مس ما؛ اینها که به این زودی نمی توانند دست بردارند.

- سابقاً اینجور بود که اگر یک بقالی کم فروشی می کرد می گفتند فلان بقال کم فروش است؛ اگر یک آخوندی پایش را کج می گذاشت می گفتند « آخوندها » این طورند! نمی دانم این از کجا پیدا شده بود که راجع به آخوندها یک نفر که خلاف می کرد می گفتند « آخوندها »، راجع به سایر طبقات، گناه آن یک نفر را سَرِ خودش می گذاشتند. و لهذا برای جمعیت اهل علم سنگین است مطلب.

- ما یک وظیفه شرعی داریم، انجام می دهیم؛ این وظیفه شرعی که انجام می دهیم اگر نتوانستیم، ما به وظیفه مان عمل کردیم. حضرت امیر هم نتوانست معاویه را از بین ببرد، ولی وظیفه اش را عمل کرد. ما وظیفه مان را عمل می کنیم. ما که از پیغمبر بالاتر نیستیم، ما که از امیرالمؤمنین بالاتر نیستیم، ما که از سیدالشهداء بالاتر نیستیم؛ آن وظیفه اش را عمل کرد، کشته هم شد؛ ما هم وظیفه مان را عمل می کنیم.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۳۵- ۵۵

***

قم؛ ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع گروهی از فرهنگیان رفسنجان؛

اهم بیانات:

- ملتی با نداشتن هیچ ابزار و ساز و سلاح برابر ابرقدرتها و بر قدرت شیطانی که تا دندان مسلح بودند غلبه کرد. لکن این من نبودم که این غلبه را نصیب شما کرد، این خدای تبارک و تعالی بود.

- اشخاصی می آمدند از جوانهای برومند پیش من و مرا قسم می دادند که شما دعا کنید تا شهید بشویم. این عنایت خدا بود. این تحول، تحولی بود که به دست بشر نمی شد انجام بگیرد.

- کاری کنید که این تحول از بین نرود. اینکه الآن به دست آوردید و ملت ما به دست آوردند، این از بین نرود. وحدت کلمه را حفظ کنید، توجه به خدا را تقویت بکنید، روح خودتان را متوجه به خدا بکنید.

- ما خدا داریم. تا اعتماد به خدا هست، تا توجه به خدا هست، تا اینکه این روحیه شجاعت در شما هست، پیروز خواهید بود.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۵۴ - ۵۸

***

جماران؛ ۱۳۶۱_ صدور پیام خطاب به ملت ایران و نیروهای نظامی به مناسبت روز ارتش؛ 

اهم پیام:

- ما بحمدالله تعالی امروز ارتشی داریم که با سرافرازی و قامتی استوار در جهان می درخشد. ارتش با چنان درخششی در مقابل دشمنان اسلام ایستادگی می کند که در تاریخ حیاتش کم نظیر یا بی نظیر بوده است، و امید است که هر سال از سال پیش افتخار آفرینتر گردد.

- تمام قوای مسلح در جمهوری اسلامی برای مقصد و هدف معیّن کوشش می کنند و همه باید بمنزله دستِ واحد علیه مخالفان و معاندان با اسلام و جمهوری اسلامی باشند. و بدانند که تا این وحدت و انسجام و این هدف عالی اسلامی پابرجاست، کشور شما آسیب نخواهد دید.

- از امور مهمی که باید تمام نیروهای مسلح از آن پیروی کنند و اغماض از آن به هیچ وجه نمی توان کرد و باز هم تذکر داده ام، آن است که هیچ یک از افراد نیروهای مسلح؛ چه ردهای بالا یا پایین در حزب و گروهی با هر اسم و عنوان نباید وارد شوند. هر چند آن حزب و گروه صد در صد اسلامی و به جمهوری اسلامی وفادار باشند. ورود قوای مسلح در احزاب و گروهها و سازمانها پایه قوای مسلح را متزلزل خواهد کرد و غفلت از این امر موجب پیگرد خواهد بود.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۲۰۰ - ۲۰۴

***

جماران؛ ۱۳۶۴_ سخنرانی در جمع مسئولان نظام به مناسبت عید سعید مبعث و روز ارتش؛ 

نکته حائز اهمیت:

- ما در اقصی نقاط بلاد دنیا اگر یک کسی بهمان بگوید که « یا للمسلمین »، ما موظفیم که به درد آنها برسیم، هر قدر می توانیم. ما نمی گوئیم که ما می توانیم همه جا چه بکنیم. ما آن قدری که می توانیم دفاع از حق مسلمین می کنیم. مسلمین معنایش نیست ایران، مسلمین! کسی که یک مسلمی فریاد زد به داد ما برسید و نرود سراغش، فکر او نباشد؛ این مسلم نیست، این انحراف است، ملتفت نیستید شما ها؛ این انحراف از اسلام است، این بی توجهی به مقاصد اسلام است. اسلام برای ایران نیامده، اسلام برای عالم آمده.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 19، ص 224 - 231

***

انتهای پیام /*