امام خمینی در نوشتار دو نویسنده جهان اسلام

زنده نگاه داشتن ایده های امام خمینی(س) راه را برای تثبیت ارزش های اسلامی باز نگه می دارد./ امام خمینی(س) آزادی را جزء و اسلام را کل تعریف می کرد و می فرمود که ما آزادی و اسلام را توأمان می خواهیم.

کد : 42663 | تاریخ : 14/12/1391

به گزارش پرتال پژوهشی و اطلاع رسانی امام خمینی(س) خبرگزاری ایکنا بخش هایی از مقاله‌ای به قلم «فیصل تهرانی» نویسنده مالزیایی با موضوع تأثیر تفکر امام خمینی(س) در آسیای جنوب شرقی را منتشر کرده که به شرح زیر است:

• تأثیر تفکر امام خمینی(س) را نمی‌توان در آسیای جنوب شرقی انکار کرد اگر به درسی که از او به‌جا گذاشته شده بنگریم سه بیداری اسلامی، سیاسی و انقلابی را که از انقلاب اسلامی سر چشمه گرفته شده را می‌بینیم که همه این‌ها به امام خمینی(س) بر می‌گردد.

• قیام امام خمینی(س) که منجر به براندازی حکومت شاهنشاهی شد موجب بیداری اسلام در مالزی و اندونزی شد؛ حاج «عبد الهادی آونگ» یکی از علمای مشهور مالزی در مصاحبه با مجله «الأمه» در جولای 1989 به‌مناسبت وفات امام خمینی(س) گفت: «دستاورد بزرگ امام خمینی(س) این بود که امت اسلامی را جان بخشید باعث بیداری و مبارزه طلبی آن‌ها شد و ثابت کرد که هیچ ظلمی پایدار نمی‌ماند.

• امام خمینی(س) بدون این که خود را رهبر مردم معرفی کند به امت اسلامی روحیه می‌بخشید، وی امت اسلامی را دعوت به ایستادگی کرد بنابراین ما او را به‌عنوان انسانی که رهبر تجدید جنبش اسلام در قرن 15 هجری است یاد می‌کنیم.

• در کتاب «شیعه و سیاست» چاپ اندونزی که تحقیقی است به قلم «عبدالرحمان زین‌الدین» و «محمد همدان بشر» در باب توسعه شیعه در اندونزی آمده است اهل سنت اعتقاد دارند که از آموزه‌های شیعه و ویژگی‌های شخصیتی رهبران آن‌ باید الگو گرفت به‌عنوان مثال «سوبکی لطیف» از فعالان جنبش‌های اسلامی در مالزی امام خمینی(س) را در نوشته‌هایش تحسین کرد.

• ذکاوت امام خمینی(س) در موضوع فلسطین به‌ویژه اعلام جمعه آخر ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز قدس انکارناپذیر است.

• زنده نگاه‌داشتن ایده‌های امام خمینی(س) راه را برای تثبیت ارزش‌های اسلامی باز نگه می‌دارد.

همچنین به گزارش رسا عباس المهجری، پژوهشگر بحرینی در مقاله‌ای به بررسی آزادی از منظر امام خمینی(س) پرداخت و نوشت: امام خمینی(س) آزادی را جزء و اسلام را کل تعریف می‌کرد و می‌فرمود که ما آزادی و اسلام را توأمان می‌خواهیم و باید توجه داشت که آیا اسلام اجازه می‌دهد انسان به آزادی‌هایی تن دهد که او را به نابودی و گمراهی رهنمون می‌کند.

 وی افزود: از نگاه امام خمینی(س) آزادی به تنهایی نمی‌تواند سعادت یک ملت را تضمین کند همین طور که داشتن استقلال نیز به تنهایی کافی نیست چرا که این عوامل در صورتی می‌توانند مفید باشند که یک ملت به مسائل معنوی و دینی نیز اهمیت دهد.

 المهجری تصریح کرد: امام راحل در تبیین آزادی از نگاه اسلام می‌فرمود که آزادی نقش به سزایی در رشد و شکوفایی انسان دارد، اما اسلام اجازه نمی‌دهد که فردی بخواهد به اسم اعطای آزادی به دیگران، نظر خویش را بر آنان تحمیل کند.

 این پژوهشگر بحرینی اظهار داشت: از منظر امام خمینی، دین اسلام، حق آزادی را از کسی سلب نمی‌کند لیکن آزادی باید در چارچوب مشخصی باشد، برای مثال توهین برخی افراد گمراه به اصول دین اسلام، مصداق آزادی نیست.

وی در پایان به تبین تفاوت آزادی از نگاه اسلام و آزادی موجود در غرب از منظر امام راحل پرداخت و بیان کرد: امام، آزادی غرب را راهکاری برای گمراه کردن جوانان توصیف می‌کرد و دین اسلام و عقلانیت را مخالف و در تعارض با این گونه آزادی‌ها می‌دانست.

انتهای پیام /*