در سالروز فرار بنی صدر:

تحلیل سخنرانی های امام درباره بنی صدر توسط سیداحمد خمینی

هر مرتبه که بنی صدر پیش امام می‏آمد امام می ‏فرمودند که: مجاهدین و گروههای فاسد را از دور خود دور کن. مردم و روحانیت به درد تو می‏خورند، تو اگر این دو را نداشته باشی هیچی و در ایران هیچ کاری نمی‏توانی بکنی.

کد : 175828 | تاریخ : 07/05/1398

پرتال امام خمینی(س): مرحوم سید احمد خمینی در باره دیدارهای امام با بنی صدر می گوید: هر مرتبه که بنی صدر پیش امام می‏آمد امام می ‏فرمودند که: مجاهدین و گروههای فاسد را از دور خود دور کن. مردم و روحانیت به درد تو می‏خورند، تو اگر این دو را نداشته باشی هیچی و در ایران هیچ کاری نمی‏توانی بکنی. ولی او که طبق نقشه حساب شده کار می‏ کرد گوشش به این حرفها بدهکار نبود و به هیچ وجه حاضر نشد گوش به حرف امام دهد. من بارها خدمت امام عرض می‏کردم که من چکار کنم، بنی صدر اینگونه است ـ ولی با اینکه دل امام از بنی صدر خون بود ـ می ‏فرمودند: چون تو وابسته به من هستی باید نسبت به کارهای او عکس العمل نشان ندهی.

این اواخر امام با تمام دل خونی که از این خائن خود فروخته داشتند، سعی می‏کردند در سخنرانی ها به گونه‏ ای صحبت نمایند تا مردم نگویند این هم رئیس جمهورمان. این اواخر که کم ‏کم کار به جای باریک کشیده بود وقتی او می‏ آمد خدمت امام، ایشان به او تشر می‏زدند و حتی یک مرتبه به او گفتند تو فکر نکن رأی آوردی، مردم طرفدار اسلام هستند، رأیی که به تو دادند رأی به تو نیست، رأی به اسلام است، مردم فکر کردند تو آدم معتقدی هستی، منافع کشور و ملت در نظرت هست و با آنچه ملت مخالف است مخالف هستی و آمدند و رأی به تو دادند ولی اگر روزی برای مردم روشن شود که تو چکاره هستی، همه مقابلت خواهند ایستاد. ولی او با کمال وقاحت گفت: نه آقا من اینقدر رأی دارم و اگر الآن هم رأی‏ گیری شود رأیم بیشتر می‏شود. امام تمام سعی ‏شان این بود که اولین رئیس جمهور کارش به اینجا نکشد. وقتی همه با هم می‏ آمدند نزد امام، امام می‏فرمودند: سعی کنید وضع به صورتی در نیاید که من احساس تکلیف شرعی کنم. شماها سعی کنید وضع به هم نریزد. واقعاً این برای امام مهم بود، ولی وقتی امام دیدند که این به هیچ وجه زیر بار حرف حق نمی رود اول او را از فرماندهی کل قوا عزل کردند و بعد هم تصمیم مجلس را امضا فرمودند و بحمداللّه‏ یکی از بزرگترین خطرات این جمهوری به دست امام خنثی شد.

[در مورد چگونگی انتصاب بنی صدر به فرماندهی صحبت شد. تکمیلش کنیم با ذکر آن واقعه شیرین. یعنی چگونگی عزل وی به دست امام.]

 من بارها خدمت امام عرض می‏کردم که او می‏خواهد بین سپاه و ارتش را به هم بزند، او تمام بچه‏ های خوب مذهبی را می‏کوبد. او با تمام وجود تلاش می‏کرد تا سپاه را در مقابل ارتش و ارتش را در مقابل سپاه قرار دهد و کمیته‏ ها را در کلانتری ها ادغام کند. وقتی او فرمانده کل قوا بود به هیچ وجه اسلحه به دست مدافعین اسلام نمی‏ داد، خدا می‏داند که ما چه اندازه می دویدیم تا مثلاً چند تا «آر.پی.جی.7» بگیریم و بفرستیم جبهه. یادم است یکی از دوستان را فرستادیم قزوین، چون شنیدم آنجا «آر.پی.جی.» هست تنها هفت و یا نه عدد «آر.پی.جی» آورد که خودش برد جبهه، خیلی خوشحال شدیم که به حساب، اسلحه به جنوب فرستاده ‏ایم. چه مقدار به او گفتیم که خرمشهر سقوط می‏کند گوش نمی‏داد، گزارش این کارها را خدمت امام عرض می‏کردم، امام می‏ فرمودند: تو خیال می‏کنی من نمی‏ فهمم، حالا وقتش نیست، هر وقت وقتش شد خودم تصمیم می‏گیرم. من گفتم چشم، هر چه بفرمایید همان  را عمل می‏کنم، چون علاوه بر وظیفه دینی تجربه نشان داده است که حضرتعالی بهتر از همه مسائل را درک می‏کنید، ولی به عقیده من دیگر بودن او ضررش به حدی است که قابل جبران نیست. شبی از شبها امام مرا خواستند و فرمودند: همین حالا برو دوستان را جمع کن و مشورت کنید و مرا خبر کنید؛ ولی این موضوع مسلم است که او باید از فرماندهی کل قوا عزل شود. همان شب من رفتم منزل مرحوم شهید بهشتی ـ رضوان‏ اللّه‏ علیه ـ داستان را برای ایشان گفتم. آقای هاشمی را هم خواستیم، آمد آنجا. آقای خامنه ‏ای که مریضخانه بود. بعد از مشورت، متن عزل بنی صدر را نوشتم و برای آنها خواندم آنها هم قبول کردند و بعد آوردم و امام  امضا فرمودند. شیرین اینکه این کار یکی دو ساعت طول کشید.

امام فرمودند: چرا معطل کردید؟ فوراً بدهید رادیو و نگذارید برای صبح. اینجا انسان یک نتیجه می‏گیرد و آن این است که امام در لحظه ‏ای که احساس تکلیف شرعی نمایند حتی حاضر نیستند یک قضیه چون عزل فرمانده کل قوا به صبح بکشد. امام فرمودند: فرماندهان ارتش را بخواهید. شبانه تلفن کردم و همه را پیدا کردم. آنها صبح زود آمدند و امام برای آنها صحبت کردند و گفتند بروید سراغ کارهایتان و بدانید که هیچ قضیه‏ ای اتفاق نیفتاده است. بعد بنی صدر خواست خدمت امام برسد، امام راهش ندادند، بنی صدر همیشه روی این موضوع به ظاهر تکیه می‏کرد که اولین رئیس ‏جمهور نباید جلوی امام بایستد، او خیال می‏کرد نیرویی است و قدرت این کار  را دارد. این را باید بدانیم که اگر بنی صدر روزی زورش می‏رسید جلو امام می ‏ایستاد و از این هم بدتر می‏کرد و من این موضوع را قبل از انتخاب او به ریاست جمهوری به آقای ربانی املشی، دادستان کل کشور گفتم، از ایشان سؤال کنید. او با تمام ساخته بود، با مجاهدین، با جبهه ملی و سایرین تا روزی برسد به آن  نقطه ‏ای که می‏خواست. او انتظار خیلی چیزها را می‏کشید. او بارها حتی آن وقتی که امام بیمارستان بودند و حتی وقتی که امام آمدند جماران بارها و بارها به من می‏گفت که امام بیش از دو ـ سه ماه زنده نیست! ببینید چه مقدار پررویی می‏خواهد که به من که پسر امام بودم اینچنین می‏گفت و با این حرفها خون به دل من می‏کرد. او می‏خواست دکترهایی را که خودش با آنها زد و بند داشت خدمت امام بفرستد و از امام نوار قلب بگیرند و بعد بفرستد خارج تا از وضع جسمانی امام به صورتی دقیق مطلع شود. من دستش را می‏خواندم و هرگز اجازه نمی‏دادم که چنین شود؛ ولی خباثت او را از این کارهایش می‏توانید حدس بزنید. من به امام می‏گفتم که او اینگونه است. ولی امام می‏فرمودند: به روی خودت نیاور؛ من خودم بهتر می دانم او چکاره است.

[اکنون که به مسائل زیادی اشاره کردید این نکته به ذهن می‏رسد که با این وضعیت چرا بنی صدر از امام خواست شما نخست وزیر باشید؟ او چه هدفی را تعقیب می‏کرد؟]

او در نامه ‏ای به امام از ایشان خواست تا قبول بفرمایند من نخست وزیر شوم. او با این کار می خواست به مردم بگوید: من چه آدم سربزیری هستم و حاضرم دقیقاً مطابق میل امام کار کنم که پسر امام را نخست وزیر کنم. این واضح بود که امام با این کار مخالفت خواهند فرمود. امامی که حاضر نیستند من هیچ شغلی ولو خیلی کوچک داشته باشم چگونه با نخست وزیری من موافقت خواهند کرد؟ لذا ایشان هم حسب معمول مخالفت کردند. گاهی دوستان می آیند و از امام می‏خواهند که مثلاً احمد فلان کار را داشته باشد. امام می‏ فرمایند: او بهتر است آزاد باشد. من بزرگترین افتخارم این است که در خدمت امام هستم و اگر کاری ایشان داشته باشند انجام دهم، خدا قبول کند ان‏شاءاللّه‏.

[گفتید امام به بنی‏ صدر رأی نداده بودند. در انتخابات بعدی به چه کسی رأی دادند؟] 

امام به بنی صدر رأی ندادند ولی به شهید رجایی و آقای خامنه ‏ای رأی دادند و قهری بود که ما هم مثل امام رأی بدهیم گرچه بارها امام می‏فرمودند که شما به هر کس که دلتان می‏خواهد رأی دهید.

 [امام که بنی ‏صدر را بر باطل می‏دانستند و بخصوص در این اواخر روشنتر شده بود، چرا در مقام صحبت به هر دو طرف مخاصمه انتقاد می‏کردند؟

البته آنها که در کلمات ایشان دقیق می‏شدند در می‏ افتند که مخاطب کیست و قضیه چیست.

اما بعضی هنوز چنین تصور می‏کنند که آن زمان فرمایشات امام و انتقاداتشان متوجه هر دو طرف بود.] 

من قبول ندارم.

سخنرانی های امام را در دوره بنی صدر باید به سه قسمت تقسیم کرد:

 1. مرحله‏ ای که هنوز امام نمی‏ خواستند صریح موضع بگیرند و می‏ خواستند حتی ‏المقدور هر دو طرف را به صورتی راهنمایی نمایند تا بلکه با همان وضع بشود کار کرد. و به همراه آن سخنرانی ها بود که مردم هم نمی‏ توانستند موضع امام را دقیقاً تشخیص دهند و به دنبال آن حرکت کنند. امام مصلحت می‏ دیدند از بنی‏ صدر تعریف کنند و از طرف مقابل هم تعریف و یا به بنی صدر اشکال کنند و به طرف مقابل هم اشکال. خوب ببینید به این ترتیب مردمی که دوست دارند مثل امام حرکت کنند وقتی بنی صدر را می‏ بینند برایش احساسات نشان می‏دهند برای اینکه می ‏بینند امام از او تعریف کرده است.

2. مرحله دوم، مرحله‏ ای است که امام کم کم مردم را به سمتی حرکت می‏دهند تا آنان به راحتی خوب را از بد در این مورد تشخیص دهند. مثلاً می‏گویند هر کس دولت را تضعیف کند خائن است، هرکس شورای عالی قضایی را تضعیف کند به تکلیف الهی‏ اش عمل نکرده است، هر کس جمهوری اسلامی را تضعیف نماید در راه امریکا قدم بر می‏دارد، هر کس موجب اختلاف شود و حاضر نباشد به قانون عمل کند وابسته به اجانب است، هی نگویید من، بگویید مکتب من. مردم به اسلام رأی دادند. ما قوانین اسلام را چه حدود و چه سایر قوانین آن را مو به مو عمل می‏کنیم. با گروهها همراه نشوید. دادگاههای انقلاب را تضعیف نکنید، هر کس گفت در زندان های ایران شکنجه است مطمئن باشید به عوامل خارجی بی‏ ارتباط نیست، بحمداللّه‏ معلوم شد که شکنجه نیست و آنهایی که می‏گفتند شکنجه هست، جمهوری را می‏خواستند تضعیف نمایند و هرکس جمهوری را تضعیف نماید با امریکا همراه و همکار است. مردم کم کم متوجه شدند دوستان ما که نه دولت را تضعیف می‏کردند و نه شورای‏عالی قضایی را و نه گفته بودند شکنجه هست و نه با حدود اسلام مخالف بودند و نه می‏گفتند «من» پس چه کسی است که علناً این حرفها را می‏زند؟ بنی صدر است. پس امام مقصودشان بنی‏ صدر است. در این مرحلۀ سه ـ چهار ماه آخر کار بنی صدر بود؛ امام با چنان مهارتی مسأله را هدایت می‏کردند که تحلیلگران باید در این زمینه کار کنند. دوستان ما که با گروهها نساخته بودند، بلکه بنی صدر بود که با منافقین آدمکش از خدا بیخبر همراهی و همکاری می‏کرد. در مقابل، دوستان ما می‏گفتند مکتب. امام می ‏فرمودند: نگویید من، بگویید مکتب من، هر کس به مکتب به عنوان مکتب اهانت کند زنش به او حرام است. چه کسی مکتبی را مسخره می‏کرد جز آنها؟ ببینید امام از چه طریق حرکت کرده ‏اند. کم کم مسأله روشن شد. در این دوره بود که اگر شما وقایع بین دو سخنرانی امام را در نظر بگیرید و بعد صحبت امام را تحلیل کنید به این نتیجه می‏ رسید که امام در این دوره صدی هشتاد حملات را به جریان خیانتکارانه بنی صدر داشتند و بیست درصد گنگ و مبهم بود که نمی‏شد تشخیص بدهی که مقصود امام چیست مثلاً از این صدی بیست این بود که امام فرمودند: به هرکس هر چه دادم می‏گیرم. خوب تنها به بنی صدر چیز نداده بودند، بلکه به دوستان هم چیزهایی داده بودند و یا روزی که احساس تکلیف شرعی کنم همه ‏تان را به مردم معرفی می‏کنم. تمام چه کسانی را؟ تمام دو طرف را؟ و یا تمام طرف دشمن را؟ باز مبهم است.

3. مرحله سوم، مرحله صراحت است که فرمودند: هرچه گفتم فایده نکرد؛ باید برود، امام به شاه فرمودند: والسلام، تمام شد. و این آن چیزی بود که وقتی آقایان: مدنی و دستغیب و صدوقی و طاهری خدمت امام رسیدند که ما چه کنیم؟ فرمودند: برداشتن بنی صدر فقط چند دقیقه یا چند ساعت وقت می‏خواهد،  شما نگران نباشید، دیدید و دیدیم چگونه بیش از چند دقیقه و یا چند ساعت طول نکشید. آیا عزل بنی صدر بهتر از آنچه امام کردند ممکن بود؟ به خدا قسم خیر، این نه تنها عقیدۀ من که عقیدۀ تمام صاحبنظران است. آخر روزی آقایان مذکور آمدند خدمت امام که آقا وضع ایران چه می‏شود، ما نگرانیم، تکلیف ما را روشن کنید، امام با خنده به آنها گفتند: نترسید هیچ نمی شود، من روزی که احساس کنم که وقتش است کار را فوراً تمام می‏کنم، نگران نباشید. همین طور هم شد. قیافه آنان در مراجعت از پیش امام بسیار خوشحال بود چون خیالشان راحت شده بود و با خوشحالی هر کدام به شهرشان رفتند.منبع: مجموعه آثار یادگار امام ج1،صص101-110

انتهای پیام /*