دلیل جاودانگی نام و یاد امام خمینی (2)

فروتنی

در مطلب پیشین اشاره شد که از میان رهبران انقلاب های جهان، تنها نام چند تن جاودانه مانده است که امام خمینی از جمله آنهاست. دلایل گوناگونی برای این پدیده می توان شمرد؛ همانند ایثار و از خودگذشتگی امام خمینی که شماره پیش توضیح داده شد. در این شماره نیز به یکی از ویژگی های اخلاقی امام خمینی، یعنی فروتنی اشاره می کنم.

کد : 175834 | تاریخ : 09/05/1398

مقدمه

فروتنی یا همان تواضع اظهار کوچکی کردن است. خود را برتر از دیگران ندانستن است. به نوعی در تضاد با کبر و تکبر است. فروتنی از جمله آموزه های اخلاقی است که اساتید اخلاق و عرفان بر داشتن آن توصیه و تأکید می کنند. در اصطلاح علم اخلاق عبارت از خضوع و تذلل در برابر خداوند و در بین مردم خود را در جاه و مال و مقام بالاتر ندیدن که این با ریا و تظاهر تفاوت دارد. امام خمینی نیز تواضع را در اصطلاح اخلاق، صفتی نفسانی به معنای کوچک شمردن خود می داند که ضد آن کبر است.

فروتنی از نگاه قرآن و بزرگان دین

در اسلام به این صفت توجه شده است و خداوند در قرآن، پیامبرش را به تواضع در برابر مؤمنین فرمان داده (حجر، 88؛ شعراء، 215) و در مقابل، تکبر را که از صفات رذیله می باشد، مورد مذمت قرار داده است (غافر، 35 و 60؛ فرقان، 21). سیره رفتاری پیامبران الهی نیز بر همین گونه بوده است؛ تا آنجا که پیامبر اسلام (ص) مانند بندگان غذا می خورد و بر زمین می نشست.

علمای اخلاق و عرفان تواضع را افضل مقامات شمرده اند. امام خمینی نیز در آثار خود به مسئله تواضع پرداخته و مطالب مربوط به این صفت را در ذیل بحث کِبر و یا به صورت مستقل بیان کرده  است. ایشان به موضوعاتی چون معنای تواضع درجات آن پرداخته و با توجه به روایت جنود عقل و جهل، فروتنی را از لشگریان عقل و تکبّر را از لشگریان جهل معرفی می کند.

در روایات، مصادیقی و درجاتی برای تواضع شمرده شده است از جمله 1 ـ شناخت جایگاه و قدر و  اندازه خود به اینکه با قلبی سلیم خود را در جایگاه شایسته خود قرار دهد 2 ـ انصاف با دیگران و یکسان دیدن خود و دیگران به اینکه آنچه را که برای خود می پسندد، برای دیگران نیز بپسندد 3 ـ پاسخ بدی را به نیکی دادن.

اقسام فروتنی

تواضع اقسامی دارد؛ مذموم و ممدوح. در قرآن و روایات به هر دو قسم اشاره شده است. تواضع ستوده شده، همانند فروتنی برای خداوند در برابر پدر و مادر (اسراء / 23 ـ 24)، تواضع در برابر برادر ایمانی و تواضع معلم و شاگرد نسبت به یکدیگر می باشد. در مقابل، تواضع در برابرکافران (مائده، 54)، متکبران و اغنیاء به عنوان تواضع ناپسند یاد شده است.

علمای اخلاق و عرفان نیز تواضع را در مواردی ناپسند می دانند؛ چنان که تواضع در برابر متکبران فاسقان و کافران را جایز ندانسته و تکبر در برابر توانگران متکبر را عین تواضع شمرده اند. همچنین تواضع در صورتی که از حالت اعتدال خارج شود و به افراط متمایل شود به خواری و بدنامی تبدیل می شود که از صفات ناپسند است.

امام خمینی نیز به فروتنی پسندیده و ناپسند اشاره کرده است. ناپسند همچون: تواضع در برابر اغنیا، برای حب دنیا و حب جاه که حالت تملق بشمار می آید. ایشان تواضع پسندیده را در برابر بندگان تواضعی می داند که بدون طمع و چشم داشتی انجام شود و در این تواضع که بی آلایش است، فرقی بین فقیر و غنی نیست به اعتقاد ایشان با این که تواضع و تملق فرقهای دقیقی با هم دارند، اما گاهی تشخیص آنها از یکدیگر بسیار مشکل است ایشان مبدأ تواضع را علم به خداوند و علم به نفس و غایتش را خداوند یا کرامت او و ثمره اش را کمال نفسانی می داند. اما مبدأ تملق را شرک و جهل، فقر قلبی، ذلت روحی و غفلت از خداوند می شمارد و ثمره تملق را خفت و عار و از دست دادن ایمان می داند.

 

فروتنی در سیره امام

 تواضع و فروتنی یکی از ویژگی های مهم اخلاقی امام خمینی بود که در عین دارا بودن مراتب بلند علم و کمال و ریاست دین و دنیا همواره متواضع بود او از تعریف و تمجید گریزان بوده و نسبت به کسانی که ایشان را ستایش می کردند، اظهار نارضایتی می کرد همچنین از القاب و عناوین دوری می جست.

امام خمینی احترام ویژه ای برای علمای اسلام قائل بود و نسبت به آنان بیشتر تواضع می کرد و خود را خدمتگزار علما و مردم می شمرد اما نسبت به حاکمان جور و متکبران تواضع نداشت.

امام خمینی تواضع را در حوزه فردی و اجتماعی مورد توجه قرار داده ایشان در حوزه فردی تواضع در برابر خداوند را، راه هدایت و سلوک دانسته است. اگر بنده دائماً ذلت خود را در نظر داشت و با جان و دل در برابر خداوند تواضع کرده و خود و عبودیتش را ناچیز و بی ارزش دانست، حق تعالی با لطف خود با او معامله می کند و کرامات خود را به او عطا می کند و چه بسا اهل عبادت ظاهری که از صفت تواضع بی بهره اند، گرفتار وسوسه های شیطان شوند و صاحبان معارف حقه، در نظر آنها کوچک به نظر آیند و نسبت به آنها بدبین شوند ایشان به آثار تواضع در جامعه نیز اشاره کرده است و تواضع نسبت به مردم را موجب احترام و بزرگی نزد مردم و در مقابل، تکبر را سبب ذلت و خواری نزد آنان می داند همچنین با استناد به بعضی روایات تواضع را سبب رشد حکمت در قلب خود و همچنین قلب های دیگران شمرده، چرا که با تواضع دل های سخت نرم می شود و سخنان در آنها تاثیر می کند.

منبع: حریم امام؛ شماره 379، ص 21

انتهای پیام /*