امام برای ما معلم اخلاق بود

در محضر خدا این جمله را عرض می کنم در سالهایی که در نجف و ایران در خدمت ایشان بودم هیچ کس جرات نمی کرد در حضورش غیبت کند. از خودش هم حتی یک کلمه غیبت نشنیده ام. در نجف که بودند هر شب حتی اگر باران هم می آمد و یا گرد و خاک هم بود بلااستثناء امام به حرم می آمد و همیشه ایستاده نماز و زیارت می خواند.

کد : 175934 | تاریخ : 19/05/1398

پرتال امام خمینی(س): آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی، متولد نجف و فقیه و حقوقدان برجسته است که در سال 1384 بخاطر فعالیتهای علمی گسترده بعنوان چهره ماندگار کشور انتخاب شد. وی از شاگردان حضرت امام در نجف بود و پس از انقلاب اسلامی، در دفتر استفتائات امام مشغول به کار شد. وی سپس بدستور امام دادگاه عالی قضات را راه اندازی کرد و به عضویت آن در آمد. آیت الله بجنوردی در سال ۱۳۸۲ به رتبه استادی رسید و هم اکنون در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی  و مراکز علمی دیگر  مشغول به تدریس است. وی در باره سیره امام خمینی می گوید: 

 حضرت امام(س) همواره به طلاب و مسوولان و رهبران فکری جامعه توصیه می کردند اخلاق را رعایت کنند به گونه ای که مردم از عمل آنها اخلاق را بگیرند. عمل اخلاقی و رعایت اصول اخلاقی از سوی رهبران فکری جامعه بهتر می تواند در جامعه اثرات مهم و گسترده بگذارد. پیغمبر اکرم(ص) فرمود: إِنَّی بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ من مبعوث شدم تا مکارم اخلاقی را کامل و تمام کنم و آنرا به مردم بیاموزم و اخلاق را در جامعه پیاده کنم. ایشان هدف بعثت خود را تکمیل و تتمیم مکارم اخلاق می‌داند. دین اسلام بر اساس اخلاق و عدالت اجتماعی استوار است. این امر مهمی در اسلام است که هر حکمی و هر قانونی که تشریع می‌کند باید در پرتو عدالت اجتماعی و اخلاق باشد. از منظر امام(س) نیز احکام اسلام چه در احکام مدنی، چه در احکام جزایی، چه در سیاست، چه در مسائل فرهنگی در همه ابعاد در مسیر اخلاق و عدالت اجتماعی است.  پیامبر عظیم الشان اسلام عرب آن زمان را که در دوران جاهلیت در گفتار و در کردار خشن بودند آنها را آدم و آقای دنیا کرد. ملک الشعرای بهار می گوید: گرچه عرب زد چو حرامی به ‌ما  داد یکی دین گرامی به ‌ما  گرچه ز جور خلفا سوختیم   ز آل علی معرفت آموختیم... این یک واقعیت است. ملت ایران باید افتخارکند که از آل علی و از اسلام اخلاق را آموخت. اخلاقی که جامعه را به اوج کمال برد.  بزرگان و علمای اسلام چه در فلسفه، چه در عرفان، چه در فقه، چه در اصول و حتی در ادبیات عرب ایرانی هستند. یکی از بزرگان ادبیات عرب، ایرانی است. فقهای بزرگ فقه، ایرانی هستند. فلاسفه بزرگ ایرانی هستند. این بخاطر اسلام است که وقتی به ایران آمد یک اوجی به ملت ایران داد. ملتی رشید و دارای رشادت که خوبها را زود می گیرد. مبالغه نمی کنم؛ اکنون اسلام واقعی در ایران و مسلمانان واقعی در ایران هستند. در قله این اخلاق امام رضوان الله تعالی علیه قرار دارد که انسانی به شدت اخلاق مدار بود و سیره و رفتار ایشان برگرفته از رفتار معصومین بود. مصادیق و نمونه های فراوانی از این سخن وجود دارد که در نگاهی اجمالی می توان به آنها اشاره کرد. جنگ تحمیلی با عراق یک نمونه آن است؛  برخورد با اسراء و رعایت اخلاق در جنگ و عدم استفاده از سلاح های ممنوعه بیانگر موضوع است. حضرت امام قدس الله النفسه الزکیه علاوه بر اینکه فقیه و اصولی و فیلسوف و رهبر انقلاب بود، یک معلم اخلاق بود. بخاطر دارم در دوازده سالی که در نجف اشرف در درس ایشان شرکت می کردم هر وقت می خواست درس را تعطیل کند درس اخلاق می گفت. عده زیادی از طلبه ها گریه می کردند. به گونه ای صحبت می کرد که طلبه ها گریه می کردند. باید افتخار کنیم به ایرانی بودن مان و داشتن چنین الگویی که سراسر سیره و عملکردش مبتنی بر اصل رعایت اخلاق بود. بنده سید هستم. بطبع عرب نیز هستم و در نجف متولد شدم؛ اما افتخار می کنم که در ایران هستم و رهبر و مقتدایی مانند امام خمینی(س) دارم. پدر بنده از مراجع بزرگ و ایرانی بود. جد ما آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی ایرانی بود و همواره به ایرانی بودنشان افتخار می کردند. همانگونه که گفتم اصلا مبالغه نمی کنم امروز اسلام واقعی در ایران است. اسلامی که منهای علی ابن ابی طالب باشد، ابتر است. اسلامی کمال پیدا می کند که مولی علی ابن ابی طالب و صدیقه طاهره فاطمه زهرا، زنی که نظیر ندارد و به عقیده من ما هنوز فضایل این زن را نشناخته ایم، باید در آن باشد.حدیث کِسا خیلی معتبر است و تنها به معنی عبا نیست! یک معنی عرفانی دارد حدیثی در فضیلت پیامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) است. واقعه حدیث کِساء در خانه ام سلمه، همسر پیامبر روی داد. پیامبر اکرم (ص) هنگام نزول آیه تطهیر، خود و خاندان خویش را با پارچه ای پشمین (کِساء) پوشانید. پیغمبر اکرم رفت تو کسا، حسنین رفتند، علی(ع) رفت، حضرت زهرا(س) هم رفت؛ جبرئیل که جسم نیست عقل فعال است او هم رفت. جبرئیل از خداوند می پرسد که اینها کی هستند؟ ببینید ذات باریتعالی چه فرمود:  هم، فَاطِمَة وَ أَبُوهَا وَ بَعْلِهَا وَ بَنَوْهَا؛ آنان، فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندان فاطمه هستند. پس حضرت فاطمه قطب دایره وجود است.  اینهایی که عرض می کنم همه ایمان به این مسئله دارند.بنده از روی تعصب حرف نمی زنم امروز رشیدترین ملت در دنیا مردم ایران هستند که می توانند معلم اخلاق باشند و اسلام را معرفی کنند. سرآمد همه ما حضرت امام(س) است. این انقلابی که در ایران اتفاق افتاد و کاری که امام کرد، تجدید حیاتی به اسلام بخشید. بخاطر دارم که به قاهره رفتم و شیخ الازهر به من گفت: الامام الاخمینی احیاء الاسلام بعدالممات. امام خمینی به اسلام تجدید حیات داد، بعد از اینکه داشت از بین می رفت. این یک واقعیتی است و ما باید افتخار کنیم که پیرو اسلامی هستیم که بدست توانمند امام راحل حیات دوباره پیدا کرد. باور داریم که تمام امور امروزه دست امام زمان(عج) است. أَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ امروز آنی که از ایران ما دارد حفاظت می کند امام زمان(عج) است. امام بزرگوار همیشه این را تکرار می کرد که همه مرهون الطاف خفیه الهی و الطاف ولی عصر هستیم. لهذا ملت ایران باید امروز افتخار کند که پیرو امام زمان است و ایشان است که از انقلاب و مردم ایران حفاظت می کند. خیال می کنید جنگ ما فقط با عراق بود؟! تمام قدرتها با عراق همدست بودند. فقط آمریکا نبود. با ما اما فقط خدا بود. الطاف خفیه الهی و الطاف ولی عصر بود. تمام قدرتها تمام توان خود را گذاشتند لاکن یدالله فوق ایدیهم. امام با تمام وجود به این موضوع اعتقاد داشت. امیدوارم که این انقلاب به انقلاب بزرگ حضرت مهدی موعود(عج) متصل شود. حضرت امام(س) با پدر بنده خیلی دوستی داشتند و فقط تنها در درس نبود که با ایشان مانوس بودم؛ در تمام این مدت جز نیکی و نصیحت و پند و اخلاق حسنه چیزی از امام ندیدیم. آنچه را که دشمنان می گویند ارزش پاسخگویی ندارد. از دشمن غیر اینها بر نمیاید. خط امام خط اسلام و خط امام زمان(عج) است. خط امام خط الله است و این خط همیشه باقی است و هیچ دشمنی توان از بین بردن این خط را ندارد و انشالله متصل می شود به خط مهدی  که روزی است که یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا.  در محضر خدا این جمله را عرض می کنم در سالهایی که در نجف  و ایران در خدمت ایشان بودم هیچ کس جرات نمی کرد در حضورش غیبت کند. از خودش هم حتی یک کلمه غیبت نشنیده ام. در نجف که بودند هر شب حتی اگر باران هم می آمد و یا گرد و خاک هم بود بلااستثناء امام به حرم می آمد و همیشه ایستاده نماز و زیارت می خواند. نماز شب ایشان را هم که بعضی اوقات می دیدم اشک می ریخت و گریه می کرد. فیلسوف، فقیه، اصولی، عارف و اخلاق مدار بود و بازگویی سیره ایشان بسیار سخت است.جمعتْ فی صفاتِکَ الأضدادُ.

منبع: حریم امام، شماره381

انتهای پیام /*